پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کوچ کریم به غربت

کوچ کریم به غربت





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۷

کوچ کریم به غربت

شاید به‌ خاطر هجوم سیاسیون به فوتبال و بی‌توجهی به اسطوره‌ها باشد که ما دیگر آن حرارت سابق را نزد چهره‌های محبوب برای ماندن و فعالیت نمی‌بینیم.
اکنون وقتی می‌بینیم مهدی مهدوی‌کیا برای مربیگری، رده‌های پایه‌ای هامبورگ را انتخاب می‌کند یا فرهاد مجیدی در حاشیه خلیج ‌فارس ساکن می‌شود، همین‌طور علی کریمی با صدایی شبیه فریاد اعلام می‌کند با حضور این آقایان در فوتبال تمایلی برای بازگشت ندارد، شنیدن خبر کوچ احتمالی و دائمی کریم باقری و خانواده‌اش به کشور انگلیس چندان نمی‌تواند تعجب‌برانگیز باشد.
تلخی ماجرا در این است که در فوتبال ایران همه چیز در خدمت غیر‌خودی‌هاست.
اخیراً در نشست خبرگان فوتبال شاهد حضور چهره‌هایی بودیم که در طول عمر شاید در محل خودشان هم پا به توپ نشده باشند اما به عنوان نخبه درباره فوتبال نظر می‌دهند!
دردآور نیست؟ کریم باقری و «کریم باقری‌»ها هر قدر هم که عاشق فوتبال باشند، باز هم دلسرد می‌شوند.
دستیار ایرانی برانکو چند هفته‌ای سر تمرینات حاضر نشد و بسیاری از شایعات و ناملایمات را تحمل کرد و دم نزد! اصولاً اخلاق آقاکریم این ‌طوری است. زمانی هم که در اوج جوانی از تیم ‌ملی خداحافظی کرد، هرگز حرفی نزد. او از حاشیه بیزار است و ترجیح می‌دهد در سکوت و آرامش راهش را بکشد و برود…
این ‌بار هم شنیدیم همین ‌طور است. ظاهرا کریم باقری و خانواده‌اش تصمیم خود را برای کوچ دائمی به انگلیس گرفته‌اند و می‌خواهند برای همیشه از ایران بروند. این در‌ حالی است که آقاکریم هنوز یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد اما ملالی نیست!
دستیار حاضر و آماده برای برانکو بسیار است و رضایتنامه آقاکریم هم آماده!
به سهم خود بابت این اتفاق ناراحت هستیم؛ اینکه بزرگان فوتبال ایران راهی آن‌ سوی مرزها شوند. مردانی که می‌توانند در همین مملکت بمانند و خدمت کنند ولی…
باری، سفر کریم باقری به اروپا و اقامت در یک کشور بیگانه اگرچه بسیار تلخ است ولی این اتفاق نه اولین بار است رخ می‌دهد و نه قرار است آخرین بار باشد! تا زمانی که مدیران سیاسی و غیر‌فوتبالی عرصه را تنگ کرده‌اند و وقتی بی‌توجهی بیداد می‌کند، آسمان همین رنگ است! فوتبال ایران یکی پس از دیگری بزرگان خود را از دست می‌دهد و از دست ما هم کاری برنمی‌آید مگر نوشتن و افسوس خوردن!
در ادامه اطلاعات مختصری از فعالیت های وی در حوضه باشگاهی را میخوانید..
محبوب دل ها
در مراسم بهترین‌های فوتبال سال ایران، کریم باقری با کسب بالاترین امتیاز از بین بهترین‌های فوتبال سال ۸۷، مرد سال فوتبال ایران شد. همچنین وی در نظرسنجی سایت آمار و تاریخ فدراسیون بین‌المللی فوتبال (IFFHS) به عنوان دومین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد.
تراکتورسازی تبریز
کریم باقری فوتبال خود را با تیم تراکتورسازی شروع کرد و اولین بار در هفته پنجم لیگ آزادگان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی و در حالی که ۱۷ سال داشت، به میدان رفت. کریم در ابتدای دوران فوتبال خود در پست دفاع بازی می‌کرد ودر این بازی که تیمش ۲–۱ باخت، نمایش خوبی داشت. در فصل اول حضورش ۱۵ بازی انجام داد و یک گل به ثمر رساند. اولین گل او حاصل یک ضربه پنالتی بود که وارد دروازه سپاهان شد. باقری در دومین فصل حضور در تراکتورسازی به تیم ملی جوانان دعوت شد.
کشاورز تهران
باقری در سال ۱۳۷۳ به تیم کشاورز تهران پیوست، در اولین فصل حضور در تیم کشاورز، کریم به تیم ملی دعوت شد. در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ پس از نمایش ضعیف در پست دفاع، وی به خط هافبک منتقل شد و درخشش این بازیکن ۲۱ ساله آغاز شد.
پرسپولیس تهران
در زمستان ۱۳۷۴ شمسی باقری با یک رقمی که در آن زمان نجومی محسوب می‌شد به باشگاه پرسپولیس پیوست. کریم در بازی‌های ملی در سال ۱۳۷۵ درخشش خوبی داشت و در جام ملت‌های آسیا یکی از ۳ بازیکن برتر ایران بود. در پرسپولیس اما فقط یک فصل بازی کرد و پس از قهرمانی در این تیم، به عنوان یکی از اولین بازیکنان نسل جدید فوتبال ایران راهی آلمان شد.
آرمینیا بیله‌فلد آلمان
در تابستان ۱۳۷۶ (۱۹۹۷ میلادی) باقری به همراه علی دایی عازم بوندس لیگا شد و به تیم آرمینیا بیله‌فلد پیوست. کریم در هفته دوم مقابل اشتوتگارت برای اولین بار بازی در بوندس لیگا را تجربه کرد و در هفته بیستم مقابل کارلسروهه برای اولین بار گلزنی کرد. اگرچه بیله فلد در پایان فصل سقوط کرد، اما کریم در اولین فصل حضورش در آلمان ۱۸ بازی کرد و ۳ گل زد. در فصل دوم با این تیم در بوندس لیگای دو ۲۲ بازی کرد و ۲ گل زد و ۶ بازی را به دلیل یک تکل خشن و محرومیت از دست داد! پس از بازگشت به بوندس لیگا یک، کریم یک نیم فصل در این تیم باقی‌ماند و مجدداً به پرسپولیس بازگشت و از این تیم هم‌راهی امارات شد.
النصر امارات
در سال ۲۰۰۰ میلادی یک نیم فصل را بطور قرضی در باشگاه النصر امارات توپ زد و در مدت کوتاه حضور در این تیم اماراتی عملکرد خوبی نیز داشت. در همین زمان پیشنهاد باشگاه چارلتون انگلیس رسید و کریم به عنوان اولین بازیکن آسیایی راهی لیگ برتر جزیره شد.
چارلتون انگلیس
باقری در سال ۲۰۰۰ میلادی به تیم چارلتون انگلستان پیوست و فقط یک بار توانست در ترکیب چارلتون قرار گیرد. برغم قرارداد سه ساله، در پایان فصل به ایران بازگشت.
السد قطر
پس از پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، باقری به عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ السد با این تیم قطری قرارداد بست. در جام باشگاه‌های عربی او طی ۵ بازی ۵ گل برای السد به ثمر رساند و به عنوان برترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد. در لیگ قطر نیز طی ۱۱ بازی ۵ گل به ثمر رساند.
پرسپولیس تهران
از فصل ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ لیگ برتر ایران باقری در تیم پرسپولیس بازی کرد. از فصل ۱۳۸۵ و با تیم مصطفی دنیزلی درخشش مجدد خود را آغاز کرد و یکی از ارکان قهرمانی پرسپولیس در سال ۱۳۸۷ بود. در سال ۸۷ دوباره پس از ۷ سال به تیم ملی بازگشت و با خداحافظی افشین پیروانی و بهروز رهبری‌فر از فصل ۸۴ بازویند کاپیتانی نیز به این بازیکن باتجربه رسید. کریم با زدن ۲۹ گل بهترین گلزنپرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است.
کریم باقری در هشتم آذر ماه سال ۱۳۸۹ هم‌زمان با بازی تاریخی ایران با برزیل با اعلام تصمیم خود مبنی بر خداحافظی از فوتبال پس از هجده سال بازی در بالاترین سطح فوتبال ایران و جهان برای همیشه از دنیای فوتبال کناره‌گیری کرد.
بازی در برابر تراکتورسازی
در لیگ نهم فوتبال ایران، شایعه‌هایی مبنی بر تمایل نداشتن کریم باقری برای حضور در برابر تیم زادگاهش، تراکتورسازی، به وجود آمد.
کریم باقری در مصاحبه‌ای در مورد دلایل عدم حضور در برابر تراکتورسازی گفت «الان چند سالی می‌شود که هیچ وقت برابر تراکتورسازی بازی نکرده‌ام، من احترام خاصی برای مردم شهرم و هواداران تیم تراکتورسازی که خاطرات زیادی از آن دارم قایلم و دلیلم برای بازی نکردن مقابل تیم سابقم همین بوده‌است. باقری در بازی رفت پرسپولیس در برابر تراکتورسازی در تهران غایب بود و در بازی برگشت در تبریز نیز فقط یک نیمه به زمین رفت

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *