سایت خبری پیام ما آنلاین | رویکرد نوین نیروی انتظامی در برخورد با مشکلات اجتماعی/ پیشگیری اجتماعی برای کاهش وقوع جرائم

رویکرد نوین نیروی انتظامی در برخورد با مشکلات اجتماعی/ پیشگیری اجتماعی برای کاهش وقوع جرائم





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۵

رویکرد نوین نیروی انتظامی در برخورد با مشکلات اجتماعی/ پیشگیری اجتماعی برای کاهش وقوع جرائم

حکیمه کاربخش
اینکه نیروی انتظامی رویکردی نوین و به روز را برای حل مشکلات اجتماعی دنبال می کند می تواند باعث امیدواری برای کاهش این مشکلات در آینده باشد چه اینکه سیستمی که مستقیما با این مشکلات برخورد دارد می تواند راهکارهایی مناسب برای حل آنها هم داشته باشد. یکی از این راهکارها ایجاد مراکز مشاوره روانی و خانواده بوده است تا با بررسی مشکلات روحی و روانی افراد در معرض آسیب شانس بیشتری به آنها برای حل مشکل داده شود. حالا نگاه به پلیس از نگاه صرفا نظامی سابق خارج شده است و رویه جدید نگاهی عمیق تر برای حل مشکلات جامعه است. مرکز مشاوره آرامش جایی بود که در دیدار و گفتگو با سرهنگ علیرضا پریور معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان و سرگرد حجت امامعلی نژاد مدیر این مرکز به بررسی این رویکرد و نگاه جدید پرداختیم. مرکز آرامش یکی از مراکز مشاوره زیر نظر نیروی انتظامی است که این روزها مراجعه کنندگان قابل توجهی دارد…
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان در این گفت و گو با اشاره به اینکه این نیرو، یک سازمان اجتماعی است که با آرامش مردم درگیر است و وقتی اسم پلیس می آید بایستی امنیت در ذهن همه تداعی شود عنوان می کند: نیروی انتظامی بیش از 500 وظیفه جزئی و 140 وظیفه اصلی داردکه یکی از وظایف مهم پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی است. سرهنگ پریور ادامه می دهد: برای پیشگیری، دو فعالیت انتظامی یا وضعی و فعالیت اجتماعی را دنبال می کنیم که در بحث پیشگیری اجتماعی به دنبال این موضوع هستیم که با برنامه ریزی هایمان جرمی به وجود نیاید.وی تاکید می کند: در این حیطه فعالیت ها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مجرم نداشته باشیم که این فعالیت هزینه کمتری دارد و آرامش بیشتری در جامعه به وجود می آورد. او تصریح می کند: 70 درصد مجرمین اگر به موقع صاحب آگاهی شوند قربانی جرم نمی شوند. در عین حال مردم نسبت به مسائل حقوقی اطلاعات کافی ندارند و به راحتی ممکن است قربانی مجرمین شوند.
سرهنگ پریور عنوان می کند: آگاه سازی به شیوه های مختلف صورت می گیرد مثلا به صورت رو در رو در مدارس و دانشگاه ها و یا از طریق بروشور و بنر و یا با واسطه سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که تلاش می کنیم شهروندان در پیشگیری از جرائم آموزش ببینند و کار مشارکتی بکنند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه یکی از فعالیت ها، تشکیل مراکز مشاوره بود که در همه کلانتری های شهر کرمان مشاور داریم و این موضوع در حال تعمیم به کلانتری های شهرستان هاست می گوید: تشکیل و توسعه مراکز مشاوره توسط نیروی انتظامی بسیار ضروری بود که امیدواریم فرهنگ استفاده از مشاور بیش از این، جا بیفتد. وی با اشاره به اینکه خدمات مشاوره ای نیروی انتظامی در مراکزی نظیر مرکز آرامش رایگان است و مشاوره به همه افراد صورت گرفته و مختص قشر خاصی نیست اظهار می دارد: در شهرستان های جیرفت، بم، شهربابک، بافت و بردسیر این مراکز راه اندازی شده است و به دنبال توسعه این مراکز هستیم. البته منابع مالی محدود است اما نیروی انتظامی تا حد توان و امکان سعی در تامین امکانات مناسب دارد. وی در تشریح اهمیت وجود مراکز مشاوره مثالی زده و عنوان می کند: اگر زن و شوهری با مشکل مواجه شوند و فرزندی داشته باشند طلاق آنها می تواند باعث شود فرزند طلاق احتمال ارتکاب جرم بیشتری داشته باشد و به لحاظ تربیتی با مشکلات زیادی مواجه شودکه مراکز مشاوره می توانند در چنین مواردی به عنوان واسطه هایی آموزش دهنده و پیشگیرانه عمل کنند.
در ادامه سرگرد امامعلی نژاد عنوان می کند: مراجعه کنندگان زیادی از اقشار مختلف جامعه داریم که خدمات مشاوره ای و روانشناختی ارائه می شود و در حوزه های مختلفی از جمله اختلافات خانوادگی اختلالات شخصیتی، کودکان و سنجش شخصیت خدمات ارائه می شود.
وی که 7 سال است مدیریت مرکز آرامش را بر عهده دارد اظهار می دارد: کارشناسان مجرب و توانمندی در زمینه های مختلف مشاوره می دهند و این مرکز از سال 1380 تشکیل شده است.
او تصریح می کند: در تعامل با سیستم قضایی در سال های 91 و 92 حدود15 درصد کاهش آمار طلاق را در این مجموعه داشتیم و چون زیر نظر بهزیستی نیستیم یک سال است پرونده از سیستم قضایی ارجاع نمی شود اما همچنان بسیاری به دلیل خدمات رایگان به این مرکز مراجعه می کنند. امامعلی نژاد در ادامه می گوید: در روز 10 تا 12 نفر مراجعه کننده داریم که بیشترین مراجعات مربوط به طلاق های عاطفی است که بستر آن هم عدم وقوف به مهارت های زندگی است که گاهی منجر به خیانت های زناشویی می شود و در سال 1393 بیشترین آمار ورودی در کنار بحث اعتیاد خیانت های زناشویی بود.وی در این زمینه می افزاید: معتقد به بستر سازی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای نیستم. مشکل ساختار شخصیتی است و باید از تکنولوژی درست استفاده کنیم. متاسفانه استفاده از ابزار را یادمان نداده اند.
او با اشاره به افزایش ازدواج هایی که منجر به طلاق می شود تصریح می کند: کسی راجع به ازدواج فکر و پیش بینی نمی کند و خیلی ها فکر می کنند ازدواج فقط ارتباط با جنس مخالف است.پیشنهادمان این است که مراجعه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج اجباری و ازدواج امکان سنجی شود. البته فعالیت مراکز مشاوره نباید باری به هر جهت باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین فعالیت های مجموعه در حوزه روانسنجی است و این روانسنجی و تست هایی که گرفته می شود می تواند مشکلات روانی افراد را مشخص کند می گوید: ما آدم ها تحت تاثیر محیط و وراثت و ژن بوده و همواره دستخوش تغییرات روحی هستیم و به همان نسبت که جسم مان را باید مورد ارزیابی و معاینه قرار دهیم از لحاظ روانی نیز باید این کنترل صورت گیرد.
امامعلی نژاد در پاسخ به این سوال که مراجعه کنندگان تا چه میزان از خدمات این مرکز رضایت دارند گفت: مراجعین باید نظر بدهند که در مشاوره ها چقدر موفق بوده ایم و این محک باید توسط آنها صورت گیرد. او در در پایان اعلام می کند که مرکز شماره دو مشاوره نیروی انتظامی نیز در درمانگاه حضرت ابوالفضل کرمان در خیابان شهید رجایی روزهای دوشنبه و چهارشنبه فعالیت دارد که به مراجعه کنندگان به صورت رایگان خدمات مشاوره ای ارائه می کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *