سایت خبری پیام ما آنلاین | فعالیت 9 هزار ساله اقتصادی در کرمان

فعالیت 9 هزار ساله اقتصادی در کرمان





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲

فعالیت 9 هزار ساله اقتصادی در کرمان

محسن جلال پور که چندی پیش به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد به کرمان آمد. او که رئیس اتاق کرمان هم هست نه برای سرکشی به اتاق کرمان که برای شرکت در همایش رونمایی از کتاب «تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان» به نویسندگی سید محمدعلی گلاب زاده به کرمان آمده بود.
به گزارش خبرآنلاین محسن جلالپور گفت: کار تدوین کتاب «تاریخ تجارت کرمان» را از حدود سه سال قبل آغاز کردیم که این موضوع به عنوان یکی از وظایف اصلی ما و اتاق کرمان بود. وی با بیان اینکه تعامل فرهنگ و اقتصاد یک تعامل جدی است تصریح کرد: هیچ اقتصادی بنا نمی شود مگر اینکه زیربنای فرهنگی درستی در جامعه وجود داشته باشد و رشته پیوند اقتصاد و فرهنگ ناگسستنی و رشته محکم و گره ای است که باید به سلامت در کار زده تا کار انجام شود. جلالپور تصریح کرد: فرهنگ از نیازهای زیربنایی توسعه اقتصادی است و ورود به فرهنگی که در ارتباط با اقتصاد باشد یکی از لازمه های پیشرفت اقتصادی خواهد بود.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه در حدود 9 هزار سالی که اقتصاد کرمان فعال بوده، هیچ اثر تاریخی و مکتوبی از این تجارت و اقتصاد وجود ندارد بیان کرد: امروز بخش عمده ای از هویت هر تمدن به اقتصاد آن تمدن برمی گردد که این قسمت از پازل در استان کرمان مغفول مانده و با همه کارهایی که انجام شده، خلاء های بسیاری وجود دارد. وی افزود: کرمان در مجموعه اقتصاد هنری، کشاورزی، صنعت و معدن در هزاره های گذشته بسیار درخشیده اما هیچ جا این مسائل نگارش نشده و امروز باید نشان دهیم چقدر به آنچه که در بخش های مختلف اتفاق می افتد اهمیت می دهیم.
جلالپور تصریح کرد: بخش نگارشی تمدن های دیگر بیش از سخنان است و این نقصی است که امروز تاریخ ایران و کرمان در بسیاری از زمینه ها از آن رنج می برد.
وی اظهار کرد: متاسفانه از بسیاری از صنایعی که در کرمان وجود داشته و داریم، هیچ نشانه و آثاری وجود ندارد، همانگونه که از صنعت شال بافی کرمان هیچ آثاری نداریم که چگونه فعال بوده است و یا اینکه دانشمندان در طب کرمان قبل از ورود طب غربی چگونه عمل می کردند؟ رییس اتاق ایران گفت: امروز اثر مکتوبی از فرش کرمان وجود ندارد و اینکه سنت و هنر کرمان را حفظ کنیم، وظیفه همه ما به ویژه اتاق بازرگانی است.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: ما مردمی اقتصادی بوده ایم و قنات های کرمان نشان از بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیت آب در آن زمان که محدودیت نداشته، دارد که ابداع قنات در کرمان است و اینکه امروز این امر به نام کرمان ثبت نشده، نشان از کم کاری و بی همتی ما در دوران گذشته برای حفظ و ایجاد چنین کارهای بزرگی بوده، می باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *