پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری: برخی معتقدند دختران حتی نباید از خانه بیرون بیایند

معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری: برخی معتقدند دختران حتی نباید از خانه بیرون بیایند





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹

معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری: برخی معتقدند دختران حتی نباید از خانه بیرون بیایند

معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری
برای برگزاری سومین نشست منطقه‌ای سمن‌های زنان به کرمان آمد. سومین نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی تقویت همکاری های تخصصی و شبکه ای سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی حوزه زنان استان های کرمان و هرمزگان 4 تا 6 مردادماه جاری در کرمان برگزار می شود.

اطهره نژادی گفت: تبلیغ این طرز فکر که زنان آسیب پذیر هستند به آن ها ضربه می زند. وی افزود: در جامعه تبعیض وجود دارد اما مهم این است که ما چه کاری می خواهیم انجام دهیم و امیدواریم با این اعتقاد که در دولت تدبیر و امید نگاه به فرصت های برابر وجود دارد دارد بتوانیم وضعیت فعلی را خوب بشناسیم و گام بعدی را برداریم.
برخی معتقدند
دختران نباید از خانه بیرون بیایند
معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه به سوالات پیام ما درباره اقدامات دولت در مسئله گشت ارشاد با توجه به این گفته روحانی که دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند، ورود بانوان به سالن های ورزشی و امنیت بانوان در حوزه فرهنگ و هنر پاسخ داد. وی درباره گشت ارشاد گفت: جامعه تنوع و پویایی دارد و با مخاطبان یکسانی روبرو نیستیم. نیازهای یک دختر جوان با مادرش متفاوت است و اگر پاسخ مناسبی به نیازها وجود نداشته باشد، عواملی هستند که جایگزین این نیازها می شوند. نژادی اظهار داشت: برنامه های ما باید پیشگیرانه باشد. برخی معتقدند دختران حتی نباید از خانه بیرون بیایند در حالیکه ورودی دختران دانشگاه های ما بیشتر از پسران است. وی تصریح کرد: با یک برنامه ریزی منظم همه باید کمک کنیم تا جامعه مدنی بطور کامل وارد شود و بتوانیم از سرمایه انسانی جامعه بهره برداری کنیم.
حذف ضعیف ترین گروه برای حل یک
مسئله راه خوبی نیست
معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره ورود زنان به سالن های ورزشی هم گفت: ورود به سالن های ورزشی اولویت اول بانوان نیست اما ما در نظام سیستمی زندگی می کنیم و حتی اگر فقط چند نفر هم این نیاز را بخواهند ما موظفیم به همه خواسته ها توجه کنیم و در صدد رفع مشکلات برآییم. وی ادامه داد: قطعا حذف ضعیف ترین گروه برای حل یک مسئله راه خوبی نیست و پاک کردن صورت مسئله است. نژادی ابراز داشت: جامعه ما از پویایی بالایی برخوردار است وبه همین دلیل مدیریتی بسیار قوی می طلبد. مدیریتی که انحصاری و بسته فکر نکند. وی درباره امنیت زنان در حوزه فرهنگ و هنر هم گفت: مسائل فرهنگی جامعه زمان بر است.
تهیه اطلس وضعیت زنان
اطهره نژادی در ادامه این نشست اظهار داشت: در سال 93 تمام کار ما در معاونت زنان و خانواده شناسایی وضع موجود بود و در 2 بخش نتیجه کارمان را ارائه خواهیم داد. بخش اول تهیه اطلس وضعیت زنان که در آن 160 نقشه موضوعی آماده کردیم و طبق شاخص های مختلف استان ها را رتبه بندی کردیم و قرار است شهریور ماه به رئیس جمهور محترم ارائه شود و بخش دوم تهیه پنج گزارش از وضعیت موجود زنان که آماده انتشار است. وی افزود: اقدام دیگرایجاد سامانه 101 بود و بانوان می توانند مسائل مختلف حوزه بانوان را به این سامانه پیامک کنند.
باید تبعیض های جنسیتی را کم کنیم
معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری درخصوص آمار زنان شاغل در جامعه نیز گفت: در بحث اشتغال زنان در جامعه باید به تفاوت های زن و مرد توجه شود. وی گفت: ما به برابری مطلق زن و مرد قائل نیستیم بلکه معتقدیم باید تبعیض های جنسیتی را کم کنیم. چرا که نمی شود تک بعدی به مسائل اجتماعی نگاه کنیم. نژادی افزود: اگر بانوان رغبت به خانه ماندن ندارند، برای این است که حساب ملی ما جایی برای کار کردن خانم ها در خانه ندارد، در حالی که عدد بسیار بالایی در ارزش گذاری کار خانگی زنان می توانیم به دست بیاوریم. وی با بیان اینکه باید مدیریت ما به روز باشد تصریح کرد: یکی از دلایلی که از خانم ها در مشاغل کلیدی استفاده نمی شود، این است که مردان برای جامعه ما تصمیم می گیرند. باید زنان به عنوان مخاطبان تک تک دستگاه ها در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها دیده شوند و اگر به تفاوت های زن و مرد دقت داشته و همراهی بحث اول باشد، تعادل هم برای کار و زندگی ایجاد خواهد شد.
برخی بدلیل از دست رفتن فرصت های شغلی از مرخصی 9 ماهه زایمان صرفنظر می کنند
نژادی با بیان اینکه با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه های اجرایی کشور از اجرا نکردن قانون مرخصی 9 ماهه بانوان گفت: متاسفانه برخی دستگاه های اجرایی کشور مرخصی 9 ماهه بانوان را اجرا نکردند که آن هم به دلیل عدم موافقت رییس دستگاه بوده است که این موضوع خود تناقض هایی در دستگاه ها بوجود آورده است. وی افزود: البته برخی بانوان هم می گویند بدلیل از دست رفتن فرصت های شغلی حاضر به استفاده از این مرخصی نیستند.
معاون برنامه ریزی و راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان گفت: معاونت امور زنان 22 محور پژوهشی را اعلام کرده که در پورتال معاونت زنان وجود دارد و با اعتقاد به اینکه برنامه ریزی از بالا به پایین جواب نمی دهد، با تهیه اطلس زنان، موضوعات زنان را به استان ها ارائه می کنیم. وی خاطر نشان کرد: از حوزه های پژوهشی و دانشگاهی استان ها می خواهیم کمک کنند به ریشه یابی مسائل زنان در جامعه کمک کنند ضمن آنکه در این معاونت نیز هم اکنون بحث ساعات کاری، دورکاری و بحث های حمایتی در زمینه اشتغال بانوان را در دستور کار قرار داده ایم. نژادی با بیان اینکه توانمندسازی خانواده زندانیان مهم است، اظهار کرد: درد ما زنان در جامعه این نیست که پنج وزیر زن داشته باشیم اما دردناک است که خانمی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و همسرش در زندان است.
در بحث اشتغال زنان در جامعه باید به تفاوت های زن و مرد توجه شود، ما به برابری مطلق زن و مرد قائل نیستیم
بلکه معتقدیم باید تبعیض های جنسیتی را کم کنیم. چرا که نمی شود تک بعدی به مسائل اجتماعی نگاه کنیم.
اگر بانوان رغبت به خانه ماندن ندارند، برای این است که حساب ملی ما جایی برای کار کردن خانم ها در خانه ندارد،
در حالی که عدد بسیار بالایی در ارزش گذاری کار خانگی
زنان می توانیم به دست بیاوریم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *