پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشم انداز تیره طلا در ماه‌های اخیر

چشم انداز تیره طلا در ماه‌های اخیر





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸

چشم انداز تیره طلا در ماه‌های اخیر
در پی افت شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی، تلویزیون بلومبرگ در گفت‌وگو با دو تحلیل‌گر ارشد این بازار به بررسی روند حرکتی قیمت فلز زرد در ماه‌های آینده پرداخت؛ تحلیل‌گرانی که احتمال بدتر شدن اوضاع فلز زرد در ادامه سال 2015 را مطرح کردند. به گزارش اقتصادنیوز، مارک پروان، رئیس بخش پژوهش کالا در «گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند» در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ درباره دلایل افت شدید طلا گفت: موضوع پیچیده است، این افت قیمت تنها به خاطر قدرتمندتر شدن دلار نیست.
بلکه در مورد طلا، احساسات خاصی وجود دارد و بدون شک طی 12 ماه گذشته در بازار طلا آشفتگی دیده شده است. پروان ادامه داد: با توجه به تصمیمات بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و متعاقب آن، پرقدرت‌تر شدن دلار، یکی از دلایل می‌تواند همین باشد اما به نظرم علت مهم‌تر داده‌های به دست آمده از گزارش‌های اقتصادی آمریکا است؛ داده‌هایی از قبیل درآمد و اشتغال و تورم.
وی افزود: از سوی دیگر می‌توان به این نکته اشاره کرد که احتمالاً ذخیره طلای چین از آنچه باید کمی پایین‌تر است. مجری بلومبرگ خاطر نشان کرد که معدن‌چیان طلا به خاطر افت قیمت‌ها ضرر کرده‌اند. وی متوسط قیمت تمام‌شده هر اونس طلا را نزدیک به 800 دلار توصیف کرد و از پروان چشم‌انداز تغییرات قیمت طلا را جویا شد.
مارک پروان در این رابطه تصریح کرد: متوسط قیمت هر اونس طلا چند وقت پیش حدود 1100 دلار بود و مشخصاً فروشندگان طلا اکنون ضرر کرده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود شرایط این‌طور باقی نماند؛ اگرچه نه در کوتاه مدت.
مانپریت گیل، رئیس بخش درآمد ثابت، پول و کالا در «استاندارد چارترد» نیز در مورد افت بازار کالاها از جمله طلا در هفته‌های اخیر گفت: به عقیده من با آرام گرفتن اوضاع در یونان و چین، باز هم توجهات به آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو جلب شده است.
افزایش نرخ بهره برای بازار کالا مضر است،‌ به خصوص اینکه رشد کند اقتصادی چین هم به آن اضافه شده است.گیل افزود: در حال حاضر بسیاری سرمایه‌گذاران از جمله ما به سهام کالایی علاقمند نیستیم. بیشتر امسال نبوده‌ایم و بعید می‌دانم تا فصل آینده نیز جهش خوبی در این بخش مشاهده شود.
وی ادامه داد‌: فکر می‌کنیم احتمال دارد طلا از این هم بیشتر افت کند. با توجه به قدرتمند شدن دلار، افزایش نرخ بهره و بالا رفتن قیمت سایر دارایی‌ها، دلیلی برای پیشرفت طلا نمی‌بینیم. گیل ادامه داد: در چنین محیطی پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس طلا به طور متوسط به کمتر از 1000 دلار برسد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *