سایت خبری پیام ما آنلاین | مهمانان جدید در راه آزادگان

مهمانان جدید در راه آزادگان





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷

مهمانان جدید در راه آزادگان
در حالی که در پی توافق اخیر هسته‌ای، محدودیت‌های پیش روی حوزه نفت برداشته شده است، برخی شرکای پیشین ایران که پیش‌تر به دلیل تحریم‌ها از ایران رفته بودند، حالا دوباره قصد دارند به ایران بازگرداند این در حالی است که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند تهران میزان تولیدات نفت خود را تا سطح ما قبل تحریم ها افزایش خواهد داد، ولی کارشناسان اعتقاد دارند این امر، فرایندی طولانی مدت خواهد بود.
به گزارش اقتصادنیوز از زمانی که صحبت از برداشته شدن تحریم‌ها شد، بسیاری از شرکای ایران برای ورود به بازارهای نفت، اعلام آمادگی کردند. هرچند که این ابراز تمایل پیش از این و در تفاهم هسته‌ای نیز به چشم می‌خورد اما این بار وضعیت جدی‌تر شده، چرا که تحریم‌ها که مهم‌ترین عامل برای بازداشتن این کشورها از همکاری بود، حالا به کلی کنار رفته است.
یکی از صحبت‌هایی که در خصوص شرکای نفتی ایران مطرح می‌شد،‌ بازگشت آنهایی بود که پیش از این تجربه همکاری با ایران را داشتند. برخی‌ از این شرکا به دلیل تحریم و برخی دیگر به دلیل شکست در انجام تعهدات، به کلی از همکاری با ایران کنار رفته بودند. یکی از این شرکا، ژاپن بود که پیش از این به دلیل تحریم‌ها از میدان نفتی آزادگان کنار رفته بود. کمی بعد نیز، یک شرکت چینی به دلیل مشکلاتی که در اجرای تعهدات خود داشت،‌ از این میدان کنار گذاشته شد. همزمان، برخی کارشناسان معتقد بودند که علت بد عهدی این شرکت چینی، تحریم‌ها بوده است. هرچند که در نهایت خلف وعده چینی‌ها در نهایت سبب کنار گذاشته شدن آنها شد.
در همان زمان مدیرعامل شرکت نفت اعلام کرده بود که پیمانکار عزمی برای انجام به موقع تعهدهای قراردادی ندارد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، آرام آرام برخی شرکای قبلی که در برخی موارد بدعهد هم بوده‌اند، به ایران بازمی‌گردند. اولین نشانه‌ها حالا خود را با احتمال بازگشت ژاپنی‌ها در آزادگان نشان می‌دهد.
برهمین اساس، یک مقام ارشد وزارت نفت اعلام کرده که شرکت اینپکس که همان پیمانکار قبلی میدان آزادگان است، دوباره قرار است به این میدان بازگردد. برخی مقامات این‌طور می‌گویند که بازگشت شرکت اینپکس به پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان واقع در جنوب غرب ایران نشان دهنده تمایل ایرانی‌ها برای بهره‌مندی از توان فنی ژاپنی‌هاست.
ایران پیش از این میزان پیشرفت شرکت چینی در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان پس از خروج اینپکس را ناخوشایند می‌دانست و حالا با برطرف شدن موانع، امیدهای تازه‌ تری به بازگشت این شرکت دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *