پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انواع سِلفی

انواع سِلفی





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱:۰۰

انواع سِلفی

تعریف سلفی:
سلفی به عکسی گفته می‌شود که یک نفر از خودش می‌گیرد و با توجه به طول دست او و فاصله کم دوربین تلفن همراه از صورت فرد، معمولاً لب و لوچه‌اش در عکس شبیه شتر یا ماهی می‌شود.
سلفی جدید
انواع سلفی:
۱- من و فلانی:
این‌گونه سلفی‌ها بیشتر مربوط به افرادی است که علاقه زیادی به چهره‌های مطرح دارند و تصور می‌کنند داشتن عکس دو نفره با دیگران برکاتی دارد. از جمله لایک، پز و …
این افراد مانند ماهی شیشه‌پاک‌کن آکواریوم انگار که نیمه گمشده خود را بعد از سال‌ها دوری یافته باشند به فرد موردنظر می‌چسبند و با او در انواع و اقسام ژست‌های شدنی و نشدنی، عکس می‌گیرند.
افرادی هم که به چهره‌های مطرح دسترسی ندارند، با چهره‌های غیرمطرح مانند دختر/ پسر خاله عکس می‌گیرند و جوری جلوه می‌دهند که انگار با رئیس‌جمهور آمریکا عکس یادگاری انداخته‌اند!
۲- من و یک چیزی:
وقتی نه چهره مطرحی دم دست باشد و نه حتی پسر/ دختر خاله، فرد مورد نظر به سلفی گرفتن با اشیا رو می‌آورد. گروهی از افراد با اشیایی که برایشان ارزشمند است و گروهی دیگر فقط برای خالی نبودن عریضه و کادر، با هر چیزی که دم دستشان بود، سلفی می‌گیرند. من و ماشین، من و عروسک، من و کوفت و من و زهرمار از جمله مهم‌ترین سلفی‌های این گروه است.
۳- من و یک جایی:
وقتی نه کسی دم دست باشد و نه چیزی یا وقتی فردی از قرارگرفتن در مکانی به وجد آمده است و می‌خواهد با سلفی، حضور خود را در آن مکان به ثبت برساند، از خودش و مکانی که در آن حضور دارد، عکس می‌گیرد. در این‌گونه از سلفی‌ها ۸۶ درصد از حجم عکس به «من» و مابقی به «یک جایی» اختصاص پیدا می‌کند. مخاطبان نباید از این افراد هیچ‌گونه انتظاری داشته باشند چون تجربه ثابت کرده است این افراد جای خوب و بد برایشان هیچ فرقی ندارد و گلاب‌به‌رویتان… بگذریم!
۴- کلاً من:
وقتی نه کسی دم دست باشد نه چیزی و فرد مورد نظر هم در جای خاصی نباشد، بیش از ۹۸ درصد از کادر را به صورت خود اختصاص می‌دهد. این گونه از سلفی‌ها هم داری انواع مختلف است:
۴-۱: من یهویی: فرد به‌صورت اتفاقی دوربین را جلوی خود می‌گیرد و بله!
۴-۲: من ژانگولر: در این نوع از سلفی، فرد با درآوردن انواع و اقسام شکلک‌ها و عکس‌برداری از خود، شکر نعمت سلامتی عضلات صورت خود را به جای می‌آورد.
۴-۳: من در افق: فرد در حالی که سر در جیب مراقبت فرو برده و به افق زل زده است، از خودش عکس می‌گیرد.
واژه‌گزینی برای سلفی:
از آنجایی که حفظ و حراست از زبان فارسی جزو وظایف هر ایرانی است، بنابراین لازم است برای واژه غریب و بیگانه «سلفی» واژه جایگزینی بیابیم. مواردی مانند «خودگیر»، «من‌گیر»، «خودکی»، «خودانه»، «منانه» واژه‌هایی هستند که شاید در نگاه اول مضحک به نظر برسند ولی مطمئن باشید بعد از مدتی و در نگاه سیصد یا چهارصدم، بسیار زیبا و دلنشین هستند؛ حتی به سلفی دو نفره با یک دوست می‌شود گفت «من و یارانه»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *