سایت خبری پیام ما آنلاین | نمایشگاه حکام و استانداران کرمان افتتاح شد والیان کرمان از دوره قاجاریه تاکنون در یک قاب

نمایشگاه حکام و استانداران کرمان افتتاح شد والیان کرمان از دوره قاجاریه تاکنون در یک قاب





۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۴۷

نمایشگاه حکام و استانداران کرمان افتتاح شد
والیان کرمان از دوره قاجاریه تاکنون در یک قاب

فاطمه پورمرادی

حجت السلام محمودآبادی گفت: نمایشگاه حکام و استانداران کرمان از دوره قاجاریه تا کنون در عمارت اصلی باغ تاریخی فتح آباد افتتاح شده و بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد می باشد. به گزارش پیام ما حجت الاسلام محمد محمودآبادی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوبشرق کشور در حاشیه افتتاح نمایشگاه دائمی حکام و استانداران کرمان از دوره قاجاریه تا کنون ضمن اشاره به تاریخ کهن و پرفراز و نشیب کرمان و حوادث آموزنده و عبرت آمیز استان در طول تاریخ گفت: باستانی پاریزی در خصوص اهمیت تاریخ کهن کرمان می گوید کسی که تاریخ کرمان را مطالعه نکند به تاریخ ایران دست نیافته و از بخشی از تاریخ دنیا غافل شده است. وی افزود: از آنجایی که مردم کرمان در طول تاریخ به نجابت، مردانگی، قناعت،رافت، جوانمردی، گذشت، سعه صدر و مهمان نوازی شهره بودند و همین دلیلی بر حضور حکما و استانداران زیادی است که از زمان قاجاریه تا کنون بر کرمان حکومت کردند و نام خود را برای خدمت به مردم این مرز و بوم در استان ثبت نمودند.
محمودآبادی با اشاره به هفته اسناد ملی و میراث مکتوب گفت: تجلیل از اهداگران اسناد و نسخ خطی برتر استان و دستگاه هایی که بیشترین همکاری و تعامل را با مرکز اسناد و کتابخانه ملی در جهت جمع آوری و حفظ اسناد در طول سال های گذشته اند، در دستور کار این اداره قرار گرفت و این نمایشگاه دائمی بر پاشد.
وی همچنین از افتتاح نمایشگاه دائمی حکام و استانداران کرمان از دوره قاجاریه تا کنون اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه توسط استاندار کرمان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه های کشور و مسئولین فرهنگی استان در عمارت اصلی باغ تاریخی فتح آباد افتتاح شده و بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد می باشد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور در خصوص این نمایشگاه افزود: اسناد و تصاویر این نمایشگاه در پنج بخش روایت کننده حکام و استاندارانی است که از زمان قاجاریه تا کنون در کرمان حضور داشتند؛ بخش اول شامل حاکمان دوره قاجار، بخش دوم حکام دوره مشروطه، بخش سوم استانداران دوره پهلوی اول، بخش چهارم استانداران دوره پهلوی دوم و بخش سوم استانداران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان می باشد که ضمن رزومه و معرفی این حکام و استانداران، تاریخ عزل و نصب ها و اهم فعالیت های مربوط به هر کدام به رشته تصویر و تحریر در آمده است. محمودآبادی در ادامه با اشاره به گواه صادقانه تاریخ در خصوص خدمت رسانی و مردم داری این حکام گفت: همانطور که در تاریخ آمده است استانداران پس از نظان مقدس جمهوری اسلامی بیشترین خدمت را به مردم در زمینه توسعه روستایی و شهری، توسعه راه ها و فرودگاه ها و حمل و نقل، توجه به حوزه فرهنگ و مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، محرومیت زدایی، خدمات شهری و روستایی از قبیل آب و برق رسانی و توجه به توسعه و پیشرفت را در این سی و هفت سال داشته اند.
وی در همین رابطه به 12 استاندار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان اشاره کرد و گفت : عمر دوران تصدی و حکومت در دوره 134 ساله قاجار سه سال و پس از آن عمر دوره حکومت حکام کمتر از یک سال بوده ولی با پیروزی انقلاب اسلامی متوسط دوره استانداری استانداران بیش از سه سال بوده که این مهم نشان از ثبات و پایداری حکومت در حاکمیت مرکزی، امنیت و آرامش و همراهی مردم کرمان با استانداران داشته است. محمودآبادی در خصوص طرح ایجاد نمایشگاه دائمی حکام گفت: زمانی که این طرح به استاندار ارائه شد ایشان با ذوق و علاقه تمام استقبال کردند و با همراهی و حمایت های مادی و معنوی از همان ابتدا تا زمان افتتاح نمایشگاه با جدیت کار را دنبال نمودند.
وی افزود: توجه و پیگیری استاندار به مسائل فرهنگی و بخصوص میراث مکتوب و تمدن کهن کرمان و تلاش ایشان در جهت احیا فرهنگ اصیل ایرانی و کرمانی و همچنین نگاه ویژه ایشان به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شرق کشور باعث شد بیشترین حجم انتقالی به سازمان اسناد از آرشیو و بایگانی استانداری کرمان باشد، که لوح تقدیر دکتر صالحی امیری ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور و مشاور فرهنگی رییس جمهور به پاس این توجه و تلاش توسط شهرام یوسفی فر معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در آیین افتتاح این نمایشگاه به استاندار کرمان اهدا گردید. حجت الاسلام محمود آبادی در پایان ضمن دعوت از همه مردم فرهنگ دوست کرمان که علاقه مند به تاریخ کهن این سرزمین، همه کسانی که به پیشینه ی خود توجه ویژه دارند و همه محققان و پژوهشگران برای بازدید از این نمایشگاه گفت: در آینده نزدیک علاوه بر موزه حکام،اسناد شخصی مربوط به حاکمان کرمان و اسناد فعالیت های حکام هم برای بهره برداری محققین و پژوهشگران و مردم کرمان افتتاح خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *