پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | صندوق بین‌المللی پول: ایران برای رشد اقتصادی روی نفت حساب نکند!

صندوق بین‌المللی پول: ایران برای رشد اقتصادی روی نفت حساب نکند!





۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۴۴

صندوق بین‌المللی پول:
ایران برای رشد اقتصادی روی نفت حساب نکند!
هیئتی از صندوق بین المللی پول طی روزهای گذشته به ایران سفر کرد تا شرایط اقتصادی ایران را برای پیوستن دوباره به اقتصاد جهانی ارزیابی کند، در این سفر بر لزوم تغییر نگرش اقتصادی ایران و دور شدن از مبانی اقتصاد نفتی تأکید شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، دیوید لیپتون، معاون رئیس صندوق بین المللی پول، طی روزهای گذشته به تهران سفر کرد تا شرایط اقتصادی ایران را مورد ارزیابی قرار دهد. به گزارش بلومبرگ، یکی از اصلی ترین موضوعاتی که توسط نماینده صندوق بین المللی پول مطرح شد لزوم اصلاح ساختار بانکی در ایران بوده است.
لیپتون در سفر خود تأکید کرده است که ایران باید چالش های موجود در ساختار نظام بانکی خود را برای پیوستن و مشارکت در نظام اقتصاد بین الملل برطرف کند. به زعم صندوق بین المللی پول، ساختار بانکی ایران به گونه ای است که راه را برای پولشویی باز گذاشته و همواره متهم به حمایت مالی از تروریسم است. این ادعایی است که به طور غیر مستقیم از سوی کشورهای غربی مطرح شده و به بهانه حمایت ایران از سوریه و حزب الله لبنان علی رغم اینکه در سخن از ورود بانک های خارجی به ایران حمایت می‌کنند، در عمل ایران را در لیست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» که از سوی 30 کشور غربی حمایت می شود قرار می دهند. همین اقدام به بهانه ای برای عدم ورود بانک های خارجی به ایران بدل شده است.
به گزارش سی ان بی سی، صندوق بین المللی پول همچنین هشدار داده است که ایران باید مبنای رشد اقتصادی خود را از صادرات نفت و درآمدهای نفتی فاصله داده و وابستگی نظام اقتصادی خود به صادرات نفت خام را کم کند. ای بی سی نیوز نیز گزارش داد، صندوق بین المللی در این سفر تأکید کرده است از این پس ایران منتظر جهش یکباره قیمت نفت در بازار جهانی نباشد.
لیپتون اعلام کرده است که به دلیل عرضه بالا و تقاضای ضعیف نفت در بازار جهانی، ایران نباید توقع افزایش ناگهانی نفت و بالا رفتن قابل توجه درآمدهای نفتی خود را داشته باشد. وی تأکید کرد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال مؤلفه هایی هستند که در آینده وابستگی خود به درآمدهای نفتی را از دست خواهند داد. به گزارش اسپوتنیک، این صندوق پیش بینی کرده است که ایران با توجه به افزایش صادرات نفت و در نتیجه درآمدهای نفتی، به رشد میان مدت 4 تا 4.5 درصدی اقتصادی دست خواهد یافت.
این گزارش می افزاید یکی دیگر از عواملی که به بهبود رشد اقتصادی ایران کمک خواهد کرد کاهش هزینه مبادلات تجاری بین المللی و ارزی برای این کشور است. این نخستین سفر یک مقام بلند پایه صندوق بین المللی پول به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود و از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *