سایت خبری پیام ما آنلاین | واکنش مردان اقتصادی دولت به توافق هسته‌ای

واکنش مردان اقتصادی دولت به توافق هسته‌ای





۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۵۱

واکنش مردان اقتصادی دولت به توافق هسته‌ای

توافق هسته‌ای چه تاثیری بر اقتصاد می‌گذراد؟ این اولین و مهمترین سوالی است که بعد از اعلام توافق هسته‌ای مطرح می‌شود. سایت اقتصاد نیوز این سوال را از مردان اقتصادی دولت پرسیده است که در زیر جواب مردان اقتصادی دولت را می توانید بخوانید:
تاثیر توافق هسته‌ای بر مسکن
عباس آخوندی، وزیر مسکن، راه و شهرسازی: بازار مسکن یک بازار داخلی محسوب می‌شود و توافق هسته‌ای نمی‌تواند تاثیر مستقیمی بر این بازار بگذارد/ حوزه حمل و نقل از مهمترین بخش‌هایی است که می‌تواند از رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای تاثیر بگیرد و به همین دلیل قرار است حمل و نقل هوایی و دریایی در اولویت قرار بگیرد. از تمام خطوط بین‌المللی دعوت می‌کنیم که پروازهای خود را از سر بگیرند. اکنون امکان خرید تجهیزات دست اول در حوزه‌های هوانوردی فراهم شده است که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم تعاملات خود را با بویینگ و ایرباس از سر بگیریم. همچنین با و جود این توافق می‌توانیم ریل و واگن و لوکوموتیو تولید کنیم و با تولیدکنندگان خارجی تعامل داشته باشیم. همچنین می‌توانیم در حوزه کشاورزی و صنایع دستی محصولات‌مان را به بسیاری از کشورها صادر کنیم/ در حوزه حمل و نقل بعد از توافق ما حمل و نقل مستقیم به ایران خواهیم داشت و کشتی‌هایی که عمدتا در جنوب خلیج فارس پهلو می‌گرفتند، از این پس در سواحل ایران پهلو خواهند گرفت، زیرا ما خطوط کشتیرانی بین‌المللی را در سواحل ایران نداشتیم/ ما می‌توانیم در حوزه هوانوردی امکان خرید دست اول از سازندگان بزرگ جهانی داشته باشیم. چه در هواپیماهای بلندبرد و چه در هواپیماهای کوتاه برد که نیاز اصلی ماست، چرا که بیش از ۶۷ فرودگاه داریم که نیاز به هواپیماهای کوتاه برد دارند.
لغو تحریم به تنهایی حلال
مشکلات نیست
علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد: اگرچه مردمِ خسته از فشارهای چند سال اخیر، انتظار دارند به سرعت مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود اما بعد از توافق ما به چند ماه زمان نیاز داریم تا پس از طی مراحل اجرایی از سوی ایران و غرب، آثار برداشته شدن تحریم‌‌ها به طور کامل خود را نشان دهد/ تاثیر مذاکرات و توافق نهایی در اقتصاد ایران می‌تواند این باشد که که قیود و محدودیت‌های تحمیلی از اقتصاد ما برداشته می‌شود اما بسته به هنر ما است که چطور بتوانیم از این شرایط مساعد، برای شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببریم چون لغو تحریم به تنهایی حلال مشکلات نیست و اقتصاد ما، با و بدون تحریم از مشکلات ساختاری نظیر بهره‌وری پایین و … رنج می‌برد که از این پس باید جدی‌تر از قبل به درمان این مشکلات پرداخت/ لغو تحریم‌ها زمینه مناسب‌تری برای اصلاحات اقتصادی به وجود خواهد آورد و مشکلات اقتصادی که به این واسطه ایجاد شده بود، برطرف می‌شود.
افزایش صادرات در دستور کار
وزارت نفت
بیژن زنگنه وزیر نفت: بعد از این توافق کار اصلی ما تازه آغاز می‌شود. آمادگی برای افزایش صادرات، نخستین قدم بعد از توافق ایران و ۱+۵ است. این نخستین اولویت وزارت نفت به عنوان وزارت خارجه دوم است.
مشکلات یک‌شبه برطرف نمی‌شود
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت: مشکلات ناشی از تحریم‌ها، یک‌شبه برطرف نخواهد شد. همه چیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد. ما به سمت ثبات خواهیم رفت و رفاه مردم را در زمان لازم محقق خواهیم کرد/ با وجود لغو تحریم‌های بانکی، منابع قابل توجهی از بانک مرکزی قابل استفاده می‌شود. همچنین منابع فروش نفت که متعلق به دولت است نیز قابل بهره‌برداری خواهد بود. ما از این فرصت‌ها به خوبی استفاده خواهیم کرد و همچنین صادرات را افزایش خواهیم داد. ما سیاست‌های صرفه‌جویی و همچنین کاهش تورم را نیز ادامه می‌دهیم و از آنها غافل نمی‌شویم.
قیمت ارز یکسان‌سازی می‌شود
ولی‌ا… سیف رئیس کل بانک مرکزی: بانک مرکزی پنج تا شش ماه زمان نیاز دارد تا نرخ ارز را یکسان‌سازی کند. نرخ ارز تحت تأثیر اخبار ویژه این روزها کاهش پیدا کرده است. ممکن است این کاهش ادامه یابد ولی پس از تعادل در عرضه و تقاضا، کاهش بلندمدت نخواهد بود/ یکی از مشکلات ما نبود ارتباط با بانک‌های خارج از کشور است که بر اساس این توافق این ارتباط برقرار خواهد شد، همچنین بر اساس این توافق عملیات سوئیف از سر گرفته می‌شود/ 22 میلیارد دلار اموال بانک مرکزی در ژاپن، کره و امارات است و همچنین شش میلیارد دلار پول فروش نفت که به دولت تعلق دارد در هند است. بانک مرکزی هم پنج میلیارد دلار به خارج از کشور بدهکار است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *