پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بزرگترين خودکشی دسته جمعی تاريخ

بزرگترین خودکشی دسته جمعی تاریخ





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۴۳

بزرگترین خودکشی دسته جمعی تاریخ
روز ۱۸ نوامبر سال ۱۹۷۸، شاید پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تلخ ترین روز ایالات متحده بود چرا که در این روز بزرگ ترین خودکشی دسته جمعی تاریخ رقم خوردو جان مردم به بازی گرفته شد. جیم جونز رهبر یک فرقه مذهبی بود که با افکار پوچ و عقب افتاده، از ایالت «ایندیانا آمریکا» با دادن وعده برابری «سیاه» و «سفید» عده ای از مردم را به دنبال خود کشید. دو دلیل زیر بیشترین تاثیر را در اعتماد مردم به حرف های وی داشته است:
1.دهـه شـصـت و اوایــل هـفـتاد اوج نژادپرستی‌های امریکا بود.
2.مردم از توهمات و عواقب جنگ ویتنام خسته بودند. جونز هم مثل تمامی رهبران ایـدئولوژیک در جـهان در بی هـویـتـی و سردرگمی مردم، خود را مطرح کرد و از خود هویت ساخت و به عبارت دیگر از آب گل آلود ماهی گرفت و خود را عنوان کرد.
او وعده سرزمین موعود را داد و با سخنرانی در کلیسای خودش (موسوم به معبد مردم) و همین طور در کالیفرنیا تعداد زیادی ازمردم را دور خود جمع کرد و حتی در یکی از سخنرانی هایش چنین گفت: «اگر وجود خدا را در من ببینید اشکالی ندارد» و از زاویه‌ی دیگر می توان چنین دید که کشیش جونز ادعای خدایی می‌کرده است.
در سخنرانی های بعدی خود قدم های فراتری برداشت و عنوان کرد ما باید به سرزمین موعودی مهاجرت کنیم که نه دغدغه ی مالی داشته باشیم و نه از بمب اتمی بترسیم. و در نتیجه یک روز همه را به دور خود جمع کرد و فرمان هجرت داد, هجرت به عمق جنگل های گویانا کشوری کوچک در امریکای جنوبی.
بلافاصله بعد رفتن به جنگل های «گوانا» شهر رویاهای خود و یا همان سرزمین موعود را ساخت و نامش را «جونز تاون» گذاشت. و شروع به فرستادن تصاویر ویدیویی گرفته شده از این شهر به امریکا کرد تا مردم بیشتری را به سمت خود بکشد.
هنوز ده الی یازده ماه از ساخته شدن شهر نگذشته بود که گزارشاتی از «جونز تاون» به امریکا رسید که در آن نشان می داد.
کسانی که قصد خروج از شهر را دارند علاوه بر این که اجازه این کار را دریافت نمی کنند بلکه شکنجه هم می شوند و در
ادامه این گزارشات بستگان کسانی که به «گوانا» رفته بودند دست به دامن مقامات سیاسی امریکا شدند. بعد از این تقاضاهای دسته جمعی دولت امریکا یک سناتور به نام «رایان» به همراه تعدادی از خبرنگاران را به «جونز تاون»فرستاد.
که جیمز به آنها نیز رحم نکرد و آنها را کشت. او سپس همه پیروان و ساکنان در شهر را جمع کرد و فرمان خودکشی دسته جمعی داد. او ابتدا فرمان داد تا با داروهای سمی، کودکان را قربانی کنند و همگی با خوردن سیانور خودکشی کردند. سپس خود جیمز با گلوله هفت تیر دست به خودکشی زد. 909 نفر تنها در عرض چند دقیقه جان خودرا به فرمان یک سادیست دیکتاتور گرفتند.
تنها پنج نفر از این خودکشی دسته جمعی نجات یافتند که داستان های تکان دهنده آنها از شکنجه های «جونز» سراسر آمریکا را لرزاند.
هیچ نوار ویدئویی در شهر جونز پیدا نشد. تنها یک نوار صوتی 45 دقیقه ای از سخنرانی جونز، پیش از این خودکشی دسته جمعی یافت شد که در انتهای آن جونز از جمعیت می خواهد که به فرزندانشان نوشیدنی زهرآلود بدهند. و اینچنین گفت: «اول کودکان و بعد خودتان سیانور بخورید تا با هم بمیریم.» سپس صدای ناله هاو ضجه‌های مادران آنها به گوش می رسد. جونز به همه می گوید که روی زمین دراز بکشید و جام زهر را بنوشید.
یک الی دو ساعت بعد از شهر رویاهای جونز فقط جنازه‌ها باقی مانده بودند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *