پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید ایران تسلیم است

امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید ایران تسلیم است





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲

امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید ایران تسلیم است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با حضور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارشی را درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در وین به مجلس ارائه کرد. گزیده ای از سخنان محمد جواد ظریف را به نقل از خبر آنلاین در زیر می خوانید:
این مذاکرات به شش کشور به ظاهر بزرگ و همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا ثابت شد که ایرانی را هرگز نباید تهدید کرد.
این توافق روشن کرد برنامه موشکی ما به هیچ کس ارتباطی ندارد.
اهداف کلیدی ایران که برای رسیدن به آنها پافشاری کرده‌ایم،حفظ عزت و اقتدار ایران، تثبیت برنامه هسته‌ای بالاخص آب سنگین و فردو و شناسایی بین‌المللی آنها و پایان دادن تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفت.
بزرگترین دستاورد ایران مهر تایید غنی‌سازی شورای امنیت بر برنامه غنی‌سازی ایران است که اصولا در تاریخ هفتاد ساله این شورا بی‌سابقه است.
همه تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا که درحوزه برنامه هسته‌ای اعمال شده اند به صورت یکجا در روز اجرا و بقیه تحریم‌ها که به صورت محدود بر جای مانده‌اند طی چند سال برداشته خواهند شد.
امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید که ایران تسلیم است.
تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه ‌های مالی، نفتی، بیمه و حمل و نقل و کشتی‌رانی و بانکی در ابتدای توافق به صورت کامل لغو و متوقف می‌شود. تحریم‌ تحصیل دانشجویان ایران در حوزه رشته‌های هسته‌ای به طور کامل لغو خواهد شد.
برای اولین بار پس از سه دهه تحریم‌ غیرعادلانه ممنوعیت هواپیماهای مسافربری مرتفع خواهد شد.
برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل هیچ یک از سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج و یا منهدم نمی‌شوند و قلب رآکتور اراک نیز پس از خروج در داخل کشور نگهداری خواهد شد.
این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ و تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه قبلی از تحریم‌های شورای امنیت خارج می‌شود.
تمام قابلیت‌های امنیتی و دفاعی ایران حفظ خواهد شد .
بازگشت پذیری صرفا در قطعنامه مطرح نشده و موضوع بازگشت پذیری یکی از موضوعات برجام است که در دو صفحه برجام آمده و یک وضعیت دو طرفه است.
آنچه بدست آمده تنها حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست. این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است.
قطعنامه کاملا صریح است و نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران طی ده سال پایان خواهد یافت.
قطعنامه جدید هیچ سازو کار تحریمی ندارد. تنها ساز و کار بازگشت تحریم‌ها بر اساس ساز و کار شصت روزه‌ای است که در برجام تشریح شده است.
در هیچ جای برجام و قطعنامه کلمه‌ای درباره تعلیق نیامده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *