پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرعامل نینتندو در سن 55 سالگی در گذشت

مدیرعامل نینتندو در سن 55 سالگی در گذشت





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶

مدیرعامل نینتندو در سن 55 سالگی در گذشت
«ساتورو ایواتا» مدیرعامل شرکت بازی‌سازی نینتندو، در سن 55 سالگی در گذشت. دلیل مرگ او که یکی از موثرترین افراد در تاریخ نینتندو بود، سرطان مجاری صفرا اعلام شده است.
نینتندو در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایواتا، در روز یازدهم جولای (چهار روز پیش) فوت کرده بود. سخنگوی نینتندو، «یاسوهیرو میناگاوا» گفته است که در حال حاضر، «شیگرو میاموتو» و «گنیو تاکه‌دا» مسوولیت‌های ایواتا را بر عهده گرفته اند، تا جایگزینی برای او انتخاب شود. ساتورو ایواتا، اولین مدیر شرکت نینتندو بود که خارج از خانواده‌ی «یامائوچی» برای این سمت انتخاب شد؛ شرکتی که از همان ابتدای تاسیس‌اش، توسط اعضای این خانواده مدیریت میشد. او از سال 2002 مشغول اداره‌ی نینتندو بود و با عرضه‌ی کنسول‌های Gameboy Advance SP و مخصوصا Wii ، سود زیادی عاید نینتندو کرد.
با این حال چند وقتی میشود که فروش کنسول‌ های نینتندو وضعیت خوبی ندارد. وضعیت نابه‌سامان نینتندو و کنسول‌های‌اش ظاهرا روی ایواتا هم تاثیر گذاشته بودند. ایواتا دو ماه اخیر را زیر تیغ جراحی به سر می‌برد و در هیچ مراسم و برنامه‌ای حضور نداشت.
باهدف جذب مخاطب‌های بیشتر برای نینتندو، ایواتا پس از سال‌ها مقابله با موضوع عرضه‌ی بازی‌های‌شان روی گوشی‌های هوشمند، فروردین ماه امسال با یکی از شرکت‌های تلفن همراه ژاپن قراردادی بست تا شخصیت‌های نینتندو را روی موبایل هم عرضه کند.
ایواتا در «ساپورو»، یکی از شهرهای شمالی ژاپن به دنیا آمد. او از همان دوران دبیرستان‌اش، شروع به برنامه‌نویسی کرد و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته‌ی «علوم کامپیوتر» در دانشگاه تکنولوژی توکیو گذراند. این دانشگاه، به استناد کتاب «100 مدیرعامل»، یکی از دانشگاه‌های بزرگ توکیو و ژاپن است.
زمانی که نینتندو رویه‌ی کاری‌اش را به ساخت بازی‌های ویدیویی تغییر داد (این شرکت قبل از بازی‌های ویدویی، بازی های کارتی تولید می کرد)، ساتورو ایواتا سن زیادی نداشت. او برخلاف انتظارات خانواده‌اش، علاقه داشت تا وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شود. ایواتا پس از اینکه مدتی به عنوان یک برنامه‌نویس در شرکتی ژاپنی کار کرد، توانست خود را در استودیوی بازی‌سازی HAL که برای کنسول‌های نینتندو بازی می‌ساخت جای دهد. او در نهایت مدیر استودیوی HAL شد و پس از آن هم در سال 2000 به عنوان یکی از مدیران اصلی نینتندو ترفیع رتبه پیدا کرد. در سال 2002 که ایواتا مدیر کل نینتندو شد، این شرکت فروش سالانه‌اش 555 میلیارد ین (4.5 میلیارد دلار) بود. ایواتا در دوره‌ی مدیریت‌اش، ناظر عرضه‌ی کنسول‌هایی مثل Nintendo DS و Nintendo Wii بود؛ کنسول‌هایی که در لیست پروفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ، رتبه‌های دوم و سوم را دارند.
پس از این دو کنسول پرفروش، ایواتا شاهد عرضه‌ی ناموفق کنسول Nintendo Wii U در شرکت‌اش بود. این کنسول خانگی جدید، زمانی عرضه شد که بسیاری از بازی‌کننده‌های کنسول‌های نینتندو (کودکان و حتی افراد میان سال) به استفاده از دستگاه‌های جدید مثل آیفون روی آورده بودند. در فاصله‌ی زمانی بین عرضه‌ی Wii و Wii U، شرکت اپل آی‌فون و آی‌پد و گوگل سیستم عامل اندروید‌ش را عرضه کرده بود.
«توموآکی کاواساکی»، از تحلیل‌گران شرکت Iwai Cosmo درباره‌ی ادامه‌ی راه ایواتا می‌گوید: «برنامه‌ای که ایواتا به نینتندو داده بود، احتمالا تغییر نخواهد کرد. چالش مقابل جانشین ایواتا، به راه انداختن یک تجارت خوب برای گوشی‌های هوشمند و ترکیب آن با کنسول آینده‌ی نینتندو است.»
مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت و هم‌چنین معاون الکترونیک‌آرتز، مرگ ساتورو ایواتا را به صنعت بازی‌های ویدیویی تسلیت گفته‌اند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *