پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نعمت احمدی در گفت و گوی اختصاصی با پیام ما: توافق هسته‌ای هم وزن با ملی شدن صنعت نفت است

نعمت احمدی در گفت و گوی اختصاصی با پیام ما: توافق هسته‌ای هم وزن با ملی شدن صنعت نفت است





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵

نعمت احمدی در گفت و گوی اختصاصی با پیام ما: توافق هسته‌ای هم وزن با ملی شدن صنعت نفت است

ادبیات خاص برخی ایران را در دنیا مضحکه کرد
این حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری گفت: از سال 1358 بیش از 38 قطعنامه علیه ایران تصویب شده که عمده این قطعنامه ها مربوط به امریکا هستند. نعمت احمدی افزود: تحریم هایی که امریکا علیه ایران به کار گرفته یا توسط رئیس جمهور این کشور بوده و یا توسط کنگره تصویب شده است. مجموع این تحریم ها همراه با تحریم های سازمان ملل، گلوگاه اقتصادی ایران را گرفته اند. وی با اشاره به ادبیات خاص برخی افراد که باعث شد ایران در دنیا مضحکه شود گفت: با عبارت هایی نظیر ورق پاره خواندن تحریم ها، آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود و آب را بریز آنجایی که می سوزد کار را به جایی رساندند که کارد به استخوان ایران رسید.
او تصریح کرد: قابل پیش بینی بود که هر دولتی که پس از دولت دهم سرکار می آمد با مشکلات زیادی روبرو می شد. پول و کالا را نمی شد وارد کشور کرد و کالاهایی هم که وارد می شدند با چند برابر قیمت واقعی به ایران می رسیدند و مجبور بودیم با واسطه ها و تجار ترک و اماراتی همکاری کنیم. تجار ترکیه و امارات را پولدار کردیم و خودمان وضعمان بد شد.
توافق هسته ای
هم وزن با ملی شدن صنعت نفت است
این حقوقدان درباره اثرات برداشته شدن تحریم ها بر ایران پس از توافق هسته ای گفت: اقتصاد کشور ما در کانال اصلی خود قرار می گیرد و می توان معاملات را برقرار نمود. الان نزدیک به 70 درصد کارخانه های ما تعطیل هستند و چندین میلیون بیکار داریم و کسی انگیزه ای برای کار ندارد. نعمت احمدی همچنین با اشاره به فتوای رهبری مبنی بر حرام دانستن نگهداری و ساخت بمب اتم افزود: ما باید به دنیا ثابت می کردیم که به عنوان یک کشور مسلمان و شیعه بدنبال ساخت بمب اتم نیستیم و با این توافقنامه به مقصود خود رسیدیم. وی امضای توافقنامه هسته ای را امری مهم و بزرگ در تاریخ ایران دانست و خاطرنشان کرد: این روز در تاریخ ایران هم وزن روز ملی شدن صنعت نفت است. ما در تاریخ ایران در عرصه بین الملل تاکنو دو حادثه مهم ملی شدن صنعت نفت و قطعنامه پایان جنگ تحمیلی را داشتیم و توافقنامه هسته ای هم به اهمیت این دو حادثه است.
چون توافقنامه یک سند بین المللی است نگرانی وجود ندارد
نعمت احمدی درباره نگرانی ها از اقدامات کنگره امریکا و همچنین توییت معاون وزیر خارجه اسرائیل که دقایقی پس از اعلام خبر توافق هسته ای گفته بود اسرائیل از تمامی طرق خواهد کوشید تا تصویب این توافق را متوقف کند گفت: کنگره تا ژانویه گذشته در اختیار دموکرات‌ها بود. قدرت آمریکا سه ضلع دارد؛ کاخ سفید، کنگره و مجلس سنا. الان کنگره از اختیار دموکرات‌ها خارج شده و دست جمهوری‌خواهان افتاده است.
فقط مشکل ما قطعنامه‌هایی است که کنگره تصویب کرده و با توجه به اینکه اکثریت کنگره جمهوری‌خواه هستند رفع این قطعنامه‌ها مشکل است. وی اظهار داشت: قانون اساسی آمریکا این اختیار را به رئیس‌جمهور داده است که مصوبات کنگره را وتو کند. رئیس‌جمهور زمانی نمی‌تواند این مصوبات را وتو کند که مصوبات با دو سوم آرای کنگره تصویب شده باشد. کنگره هم عبارت است از مجموع مجلس نمایندگان و مجلس سنا. مجلس نمایندگان متشکل از جمعیت هر ایالت است و مجلس سنا، که هر ایالتی دو سناتور در آن دارد. مجلس سنا و مجلس نمایندگان وقتی با هم تشکیل جلسه می‌دهند می‌شود کنگره. در اینجا برابر مصوبه اخیری که در آمریکا تصویب شد کنگره 30روز مهلت دارد تا توافق را بررسی کند.
این حقوقدان تصریح کرد: در این 30روز رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند. در این 30روز کنگره می‌تواند به رئیس‌جمهور اجازه رفع تحریم‌ها را ندهد. بعد از این 30 روز دست کنگره بسته می‌شود مگر اینکه دوسوم اعضا متفق باشند که حق وتوی رئیس‌جمهور را بگیرند. از طرفی برابر با مصوبه اخیر آمریکا اگر بین ایران و 1+5 تا 9جولای (مصادف با 18تیرماه) توافق حاصل شود، کنگره یک ماه فرصت برای بررسی توافقنامه دارد اما با توجه به اینکه از این تاریخ گذشته است، مهلت 30روزه به 60روز افزایش پیدا کرده است.
احمدی ابراز داشت: با این حال این اطمینان را داریم که کنگره نمی‌تواند دوسوم آرا را داشته باشد چراکه جمهوری‌خواهان در کنگره تنها یک رای بیشتر دارند البته با توجه به این که توافقنامه را به صورت سند سازمان ملل قرائت می کنند توافق، دست کنگره آمریکا را هم می‌بندد چون یک سند بین‌المللی می‌شود.
پیش بینی فردای مناسبی در روابط بین المللی ایران
نعمت احمدی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند امریکا ممکن است هر لحظه از تعهداتش عدول کند همانطور که در گذشته هم این کار را انجام داده گفت: بحث توافقنامه هسته ای مثل خرید و فروش چغندر نیست. طی این 18 روز تمام دنیا در این مذاکرات بوده است. قدرت های برتر جهان با ایران مذاکره کرده اند و به توافق رسیده اند. الان این توافق یک معاهده معمولی نیست بلکه یک اجماع جهانی است و اجماع جهانی از استحکام بالایی برخوردار خواهد بود.
او همچنین درباره تاثیر این توافق بر شرایط ایران در جهان بین الملل گفت: چه اهمیت بدهیم و چه اهمیت ندهیم امریکا و متحدانش ایران را به عنوان محور شرارت در جهان معرفی می کردند اما با اعلام این توافق دیگر نمی توانند به ایران این اتهام را بزنند. احمدی اظهار داشت: فردای مناسبی در روابط بین المللی ایران پیش بینی می شود. این حقوقدان در پایان با اشاره به مخالفت برخی از گروه ها در ایران و امریکا با مذاکرات هسته ای گفت: منافع این افراد در بستر نا آرام است و اگر این بستر آرام شود کجا داد بزنند؟ این بستر ناآرام تریبون آن ها بود که شکست.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *