سایت خبری پیام ما آنلاین | « صلح» پیروز شد

« صلح» پیروز شد





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳

« صلح» پیروز شد

رئوف پیشدار روزنامه نگار و استاد دانشگاه
پس از سالها گفت و گو ایران و 6 قدرت جهانی برای آینده روابط خود به یک توافق تاریخی رسیدند که از آن جمله این قدرتها می پذیرند ایران یک برنامه هسته ای و چرخه کامل آنرا در اختیار داشته باشد .
نزدیک به 7سال پیش در « اعتماد « نوشتم که « گفت و گو این یک پیشنهاد است «. پیشنهادی که تاکید می کرد ایران شایسته است با عنایت به ژرف اندیشی مقام معظم رهبری و داشتن دیپلماتهایی فهیم و کاردان ‹ با اصلی ترین مخالف برنامه هسته ای مسالمت آمیزش یعنی آمریکا به گفت و گو بنشیند .
اینکه ایران در توافق تاریخی وین چه دستاوردهایی کسب کرد ‹ چه امتیازهایی داد و چه گرفت بیش از هر چیز متوجه این مهم است که» صلح پیروز شد .»
دستاوردهای ایران در توافق وین کم نیست . این امتیازها و دستاورد ها را ایران پیش از هر چیز از ایستادگی ملتی دارد که آنچه را بدست آورد و حفظ می کند در همه ی ابعاد از مقاومت و پایمردی آحاد ملت دارد .
اصلی ترین دستاوردهای ایران از گفت و گوهای وین اعتراف قدرتها و بازیگران تاثیرگذار در تعاملات جهانی به صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران است .
توافق وین شوق و امید را در ملت ایران نسبت به آینده بیشتر کرده است و قطعا کسی نمی تواند و نباید امید ملت را نابود کند . پیام دیگر توافق وین « واقعی بودن همه ی بازیگران ‹ و نه آرمانی بودن صرف آنهاست .»
بدیهی است که دلواپسان داخلی و لابی ها و بازیگران داخلی در ایران و در بیرون از آن بخصوص آمریکا و میان محافل صهیونیستی از همین الان سعی در تخریب توافق حاصل شده خواهند داشت . ملت سربلند ایران این مهم را می داند و برای آن تحلیل دارد و لذا تحت تاثیر جریانهای تبلیغی وابسته قرار نمی گیرد و با افتخار به دستاوردهای سالها مدیریت مذاکره فرزندان خود می بالد . در سیاست یک کف وجود دارد که بلاس قاعده دیپلماتیک هرگز نمی توان از آن کوتاه آمد ‹ اما در سقف عوامل و مولفه های زیادی تاثیر دارد که شاید همه ی آنها در نهایت در اختیار همه ی بازیگران در یک حد نباشد و لذا است که چانه زنی ها سخت و مهارت های دیپلماتیک پیچیده تر بکار می آیند .
کره شمالی ۱۹۵۵، لیبی۱۹۷۳، آنگولا۱۹۹۱، یوگوسلاوی ۱۹۹۲، سومالی ۱۹۹۳، رواندا ۱۹۹۴، افغانستان، تیمور شرقی، کنگو، سیرالئون ۱۹۹۹، عراق ۱۹۹۰، ۱۹۹۵، ۲۰۰۲، هائیتی ۲۰۰۴، ایران ۲۰۰۶ مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل شدند.
این امر منجر به مداخله نظامی در تمام این کشورها شد؛ به جز «ایران» که با گفت و گو به صُلح و راه حل رسید.
خوشحالیم و حالمان خوبست که جنگ نشد و امیدواریم حال آنها هم که ناراحتند چرا جنگ نشد، خوب شود.
نویسنده مشهور عرب امروز در سرمقاله اش نوشت که ؛ « ایران انفجار اتمى اش رابا موفقیت انجام داد بدون آنکه بمبى بسازد…» و… و این خود یک روش و متد «مدیریتی» است.
شکر خدا حالمان خوب است . صلح پیروز شد !

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *