سایت خبری پیام ما آنلاین | اخبار

اخبار





۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۲۳

شرط آیت ا… هاشمی برای بازگشایی سفارت آمریکا در ایران
چند روز است که سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، خبر ساز شده است. برخی رسانه های داخلی با ترجمه بخش هایی از گفت و گوی آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه گاردین، به نقل از وی درباره «ممکن بودن ایجاد سفارت آمریکا در ایران» تیتر زده بودند. اما دیروز روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام به انتشار متن کامل این گفت و گو کرد و تاکید کرد که سخنان رئیس این مجمع بر اساس سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» بوده است. آیت ا… هاشمی در جریان این مصاحبه، مذاکره مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای را «یک قدم به پیش» دانسته و آن را «شکستن تابو» خوانده است. وی سپس در پاسخ به اینکه «فکر می‌کنید دوباره سفارت آمریکا در تهران باز می‌شود؟»، گفته است: محال نیست. اگر رفتارها اصلاح شود، طبعاً به سفارت می‌رسد. او ادامه داده است: امام(ره) صریحاً و با تعبیر ادبیات دیگری گفتند که اگر آمریکا آدم شود، ما دیگر مشکلی با آمریکا نداریم.

اگر غرب از زیاده‌خواهی دست بردارد می‌توانیم به توافقی خوب برسیم
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که در روزهای پایانی مذاکرات هماهنگ شدن طرفها با یکدیگر کار دشواری است، اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم که اگر غرب از زیاده‌خواهی‌های خود دست بردارد حتما می‌توانیم به یک توافق خوب برسیم. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم راهپیمایی روز قدس گفت: تیم مذاکره کننده ایران نشان داده که جزء قوی‌ترین تیم‌های دیپلماسی است که در تاریخ یک کشور شکل گرفته. این تیم توانسته در مقابل شش کشور قدرتمند دنیای به بهترین وجه ممکن و با استدلال و منطق از مواضع ملت ایران دفاع کرده و خطوط قرمز نظام را رعایت کند و حقوق هسته‌ای ملت ایران را در دنیا به اثبات برساند. جهانگیری ادامه داد: پیداست که حمایت مردم از چنین تیم مذاکره کننده‌ای موجب دلگرمی آنها می‌شود تا بتوانند راهی را که در پیش گرفته‌اند، به خوبی پیش ببرند. وی اظهار کرد: مذاکرات پیش رو مذاکرات دشوار و پیچیده‌ای است چرا که یک طرف آن شش کشور قدرتمند دنیا قرار دارند که در روزهای پایانی هماهنگ شدنشان کار دشواری است و هرچه به لحظات آخر نیز نزدیک می‌شویم نیز دشواری‌ها بیشتر است.

اگر مذاکرات را به بن بست برسانند دچار اشتباه استراتژیک شده اند
به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در روز جهانی قدس، با بیان اینکه طرف غربی، نیاز خود را به عنوان امتیاز به صحنه آورده است، خطاب به 1+5 گفت: مسائل روشن است ایرانیان گرچه قلب سلیمی دارند اما ساده لوح نیستند مگر خودتان تقاضای مذاکره نداشتید اگرمذاکرات را به بن بست برسانید در مقابل انعطاف ایران دچار اشتباه استراتژیک شده‌اید. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه به بن بست رسیدن مذاکرات به نفع غربی‌ها نخواهد بود، خاطرنشان کرد: همه نیروهای فعال در بخش هسته‌ای آمادگی دارند با سرعت بیشتری فناوری هسته‌ای را شتاب ببخشند؛ بعد از سه سال مذاکره اینگونه حرف زدن چانه زنی بلاوجه است.لاریجانی همچنین گفت که مجلس شورای اسلامی با دقت مذاکرات را زیر نظر دارند. رییس‌مجلس با اشاره به بحث مذاکرات، گفت: طی سه دهه با جدیت ملت و مقام معظم رهبری، بحث هسته‌ای به یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران تبدیل شد که این دستاورد عظیم فنی را غربی‌ها به ایران ندادند که امروز راجع به آن مدام حرف می‌زنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *