پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر اخبار رسانه های مختلف درباره مذاکرات هسته ای

مروری بر اخبار رسانه های مختلف درباره مذاکرات هسته ای





۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۲۲

مروری بر اخبار رسانه های مختلف درباره مذاکرات هسته ای
هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است و ابتدا تا جمعه 19 تیر و حالا تا دوشنبه 22 تیر تمدید شده است. در زیر مهمترین خبرهای حول و حوش مذاکرات هسته ای در روز گذشته را به نقل از فارس، انتخاب و تابناک می خوانید:
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان صبح دیروز پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود که به گفته منابع آمریکایی موگرینی نیز در این دیدار حضور داشته است در بالکن هتل ظاهر شد و در پاسخ به خبرنگاران که به او گفتند چرا پایین نمی‌آیید؟ گفت: من فقط برای هوا‌خوری چند دقیقه ای بیرون‌ امدم.ظریف در پاسخ به خبرنگاری ژاپنی که پرسید مذاکرات تا پایان هفته میلادی به طول می‌انجامد گفت: به نظر این طور است.
وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد ایران و 1+5 بتوانند تا روز دوشنبه در مذاکرات شهر وین که بر اثر درخواست‌های زیاده‌خواهانه واشنگتن به بن‌بست کشانده شده به توافق نهایی دست پیدا کنند.
اشتون کارتر: اگر توافق قابل راستی‌آزمایی نباشد آمریکا آن را امضا نخواهد کرد. وزیر دفاع آمریکا افزود: ایرانی‌ها قابل اعتماد نیستند. اوباما گفته که فقط توافقی خوب می‌خواهد. توافق خوب باید قابل راستی‌آزمایی باشد یعنی اینکه ما باید بتوانیم مشخص کنیم ایرانی‌ها بدنبال سلاح هسته‌ای نیستند.
روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به اختلاف نظر بر سر تحریم‌های تسلیحاتی در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که از دید ایران رفع این تحریم‌ها مسئله اقدامات متقابل و همچنین نشان تغییر رویکرد در قبال خود است.
خبرگزاری رسمی چین در گزارشی به نقل از منابع مطلع گزارش کرد که ایران و 1+5 در موضوع ابعاد احتمالی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته اند.
دریایی عضو تیم هسته ای ایران در توییتر نوشت: خبر آمد خبری در راه است، سرخوش آن دل که از آن اگاه است.
«دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به یادداشت ظریف در روزنامه فایننشال تایمز، طی یادداشتی برای روزنامه تلگراف، به مخاطبان غربی هشدار داد اظهارات او را باور نکنند.
مقام دولتی سابق آمریکا، از سخت تر شدن موضع کشورش در مذاکرات هسته ای با ایران خبر داد. به گزارش شبکه راشا تودی، فلاینت لیوریت، مقام سابق دولت آمریکا که از سال 1992 تا 2003 در وین به سر می برد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی اظهار داشت: با وجود تلاش هایی که در وین می شود، به نظر می رسد که مذاکرات این هفته سخت تر باشد. وی در ادامه افزود: مذاکرات در وضعیت عادی قرار دارد. به نظر نمی رسد که تا روز دوشنبه توافقی به دست آید. البته چه بسا دولت اوباما نیز نگران واکنش داخلی به این توافق باشد. کنگره آمریکا قرار است توافق هسته ای ایران را به منظور برداشتن تحریم های هسته ای بررسی کند. این مقام سابق آمریکایی در ادامه، سخت تر شدن مواضع آمریکا را به برخی مخالفت ها در داخل آمریکا ربط داد.
وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری درباره مذاکرات هسته‌ای با اشاره به دیدارش با همتای ایرانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «هنوز موضوعات دشواری باقی مانده که باید حل شوند».
یک مقام ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفت که «هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات هسته‌ای در وین وجود ندارد».
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز دقایقی در بالکن هتل کوبورگ حضور یافت. او خطاب به خبرنگارانی که از وی آخرین وضعیت مذاکرات را جویا شدند، گفت پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام دیپلماتیک گزارش داد که ایران و 1+5 در حل بعضی از مسائل بغرنج در مذاکرات ناکام مانده‌اند و به نظر می‌رسد چرخه بی پایانی بر سر این موارد در جریان است.
پس از اظهارات عصر روز جمعه جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر رسیدن به پیشرفت‌های قابل توجه در مذاکرات و حل برخی موضوعات باقی مانده فضای حاکم بر مذاکرات و به ویژه رسانه‌های مختلف مثبت شده است. با این حال روز جمعه مقامات ایران و 1+5 تایید کردند که مذاکرات تا چند روز دیگر (آخر هفته میلادی) ادامه دارد. منابع نزدیک به مذاکرات هم‌چنین به ایسنا گفتند که مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد. با آمدن وزیر خارجه روسیه به وین که پیش از این رسانه‌های روسی نقل کرده بودند لاوروف در صورت اعلام توافق به وین باز می‌گردد، گمانه زنی ها نسبت به حصول توافق بیشتر و بیشتر شده است.
یکی از خبرنگاران خارجی در توییتی نوشته است در صورتی که تا یکشنبه شب به توافق نرسند احتمالاً مذاکرات تا اوایل سپتامیر تمدید می شود.
یک دیپلمات ایرانی در گفتگو با «انتخاب» گفت: مذاکرات هسته ای حداکثر تا دوشنبه (13 جولای) ادامه پیدا خواهد کرد.وی افزود: اگر تا دوشنبه به نتیجه لازم نرسیم، بدون توافق به تهران بازخواهیم گشت.این دیپلمات ایرانی همچنین گمانه زنی ها در مورد ادامه گفتگوها تا پنج شنبه را تکذیب کرد. وی ضمن انتقاد از عقب نشینی آمریکا نسبت به تعهدات خود گفت: گره اصلی مذاکرات، تدوین قطعنامه شورای امنیت و عبارات در متن آن است.
ایران و ۱+۵ از دستیابی به مصالحه‌ای برای تحریم‌های تسلیحاتی ناکام ماندند
خبرنگار الجزیره در وین به نقل از یک منبع ایرانی گفت اگر تا روز دوشنبه آینده توافقی در وین حاصل نشود هیئت ایرانی مذاکرات را ترک خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *