پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فراز و فرودهای مجلس نهم

فراز و فرودهای مجلس نهم





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۱۷

فراز و فرودهای مجلس نهم
ایرنا نوشت: مجلس نهم که تنها چند روز از عمر آن باقیمانده و می رود به صفحات تاریخ جمهوری اسلامی ایران بپیوندد، روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و توانست خود را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دوره های مجلس شورای اسلامی جای دهد. نوشتار زیر اشاره ای به برخی اتفاقاتی است که در مجلس نهم رخ داد:
یکشنبه سیاه مجلس
نخستین چالش دولت دهم با مجلس نهم در کمتر از یک سال از استقرار مجلس جدید یعنی در 15 بهمن ماه سال 91 و در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت. در جلسه استیضاح، رییس دولت دهم پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از عملکرد شیخ الاسلام پرداخت. احمدی نژاد در دفاعیات خود ضمن متهم کردن رییس مجلس به دخالت در امور اجرایی، تهدید به افشای برخی مطالب کرد و سپس کلیپی تصویری از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رییس مجلس) در جلسه علنی پخش شد که صوت آن کاملاً نامفهوم بود و از این رو، وی اقدام به خواندن سخنان رد و بدل شده میان آن دو نفر کرد.
حمله به لاریجانی در قم
حدود یک هفته پس از برگزاری جلسه استیضاح شیخ الاسلامی، علی لاریجانی برای سخنرانی در آیین 22 بهمن در قم به این شهر که نمایندگی مردم آن را در مجلس عهده دار است، سفر کرد. پیش از ورود لاریجانی به شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) و در مسیر راهپیمایی وی، عده ای در خیابان های اطراف حرم در حالی که پوسترهایی منقش به تصاویر رهبری و احمدی نژاد در دست داشتند، شعارهای ‹زنده باد بهار› ، ‹لاریجانی ، بصیرت بصیرت› ، ‹رئیس بی بصیرت نمی خواهیم› سر می دادند که سبب شد لاریجانی مسیر خود را تغییر داده و به جای خیابان شهدا از خیابان چهارمردان به سمت حرم حرکت کند. اما زمانی که لاریجانی قصد داشت سخنرانی خود را براساس متن دست نوشته ای که آماده کرده بود، ایراد کند، حدود 100 نفر پس از چند دقیقه در قالب گروه‌های 10 – 5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خاسته و علیه وی شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت کردند و حتی افرادی با پرتاب لنگه کفش و مهر نماز به سمت لاریجانی سعی در مضروب کردن وی داشتند.
تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی
از میان گزارش هایی که فرصت قرائت از تریبون مجلس نهم را یافت، به جرات می توان گفت که تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مهم ترین و در عین حال اثرگذارترین گزارش تحقیق و تفحص در فضای سیاسی کشور بود که به دلیل امتناع وزیر کار از عزل مرتضوی کلید آن در مجلس زده شد. هرچند محور اصلی این تحقیق به عملکرد دولت دهم و دوران ریاست سعید مرتضوی بر این سازمان و نیز شرکت های تابعه آن از جمله شستا به عنوان یکی از بنگاه های مهم اقتصادی کشور باز می گشت اما متن آن در 13 آذرماه 92 یعنی چند ماه بعد از استقرار دولت یازدهم به صحن مجلس رسید. این گزارش حاکی از تضییع بیت المال در این بنگاه بزرگ اقتصادی و محروم ماندن بیمه شدگان از درآمدهای ناشی از آن و بویژه نبود مدیریت صحیح و کارآمد و بهینه در شرکت‌های تحت پوشش بویژه شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و پرداخت پاداش‌ها و حق جلسات غیرمتعارف به مدیران و مشاوران بود. جنجالی ترین بخش آن دریافت بخشی از این هدایا از سوی برخی از نمایندگان مجلس هشتم بوده است که اسامی آنان هیچگاه رسانه ای نشد. این گزارش پس از تصویب در صحن مجلس راهی قوه قضاییه شد و هنوز درباره سرنوشت آن خبری منتشر نشده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *