پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پرسش و پاسخ پزشکی

پرسش و پاسخ پزشکی





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳

در این ستون قصد داریم پاسخ سوالات پزشکی خوانندگان مان را در زمینه های مختلف پزشکی بدیم.همچنین توصیه های مهم سلامتی را از زبان خود پزشکان داشته باشیم.
خوانندگان محترم لطفا سوالات خود را در رابطه با تمام رشته های تخصصی پزشکی را به شماره 10009353412500 پیامک کنید تا از طریق دکتر صفا با پزشکان متخصص حاذق شهرمان در میان گذاشته و پاسخ را در این ستون چاپ کنیم.
شماره تلفن مطب دکتر صفا: 32478203
www.drsafa.org

قرص‌های مفصل‌ساز بخورم یا نه؟
مینیسک زانویم پاره شده که با تشخیص پزشکان از نوع خفیف است اما کشیدگی رباط را هم به همراه داشته است. فیزیوتراپی و پی‌آرپی انجام دادم و الان بعد از مدت یک ماه هنوز کمی درد دارم و قرص مفصل‌ساز هم خورده‌ام. آیا شنا کردن می‌تواند چاره درد باشد، چه راه‌حلی را شما پیشنهاد می‌کنید؟
دکتر محمدتقی حلی‌ساز، متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی وفیزیوتراپی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا. . . : با توجه به توضیحاتی که داده شد نخستین توصیه ما به این فرد این است که عضله چهار سر زانو را تقویت کند که یکی از روش‌های تقویت این بخش از بدن با ورزش ایزومتریک امکان‌پذیر است. همچنین شنا کردن و پیاده‌روی در آب به این فرد توصیه می‌شود اما بهترین شنا، کرال پشت و به سینه است که البته کرال پشت بهتر و موثرتر است اما شنای قورباغه به ایشان توصیه نمی‌شود. همچنین خوردن قرص مفصل‌ساز زیاد تاثیرگذار نیست زیرا متاسفانه طبق مطالعاتی که انجام شده است، تاثیر این داروها در ساختمان مفاصل با شواهد عینی ثابت نشده و دلیلش این است که داروهای ذخیره شده در کبد آنالیز می‌شوند و در دسترس مفصل قرار نمی‌گیرد اما برخی از این داروها درصد کمی تاثیرگذار می‌توانند باشند و به علاوه تنها خاصیتی که دارند ضد درد بودن است و در مجموع خوردن آنها زیاد توصیه نمی‌شود ولی ضرر هم به دنبال ندارد. همچنین توصیه ما به این فرد این است که قبل از گرفتن تصمیم برای هر اقدام جراحی، فیزیوتراپی و. . . این است که ابتدا ویزیت و معاینه شوند و سپس تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.

بی دلیل استرس دارم، چرا؟
چندماه است دچار افسردگی شده‌ام و بیشتر وقت‌ها احساس ضعف دارم اما این تنها مشکلات من نیست، چرا که زود عصبانی می‏شوم و بی‌دلیل استرس سراغم می‏آید. لطفا مرا راهنمایی کنید.
دکتر اسفندیار آزاد، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…:
خواننده عزیز. از حسن اعتمادتان تشکر می‏کنم اما در مورد این بیماری بهتر است بدانید که افسردگی یکی از مشکلات نسبتا شایع بین مردم و به‌ویژه بانوان است. افسردگی دلایل متعددی دارد از مشکلات روزمره تا بیماری‌ها و اختلالات عصبی، معمولا افسردگی با حالت غمگینی، احساس یاس و ناامیدی، نداشتن انگیزه برای انجام کارهای روزمره همراه است. بنابراین بهتر است تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید معمولا شیوه زندگی غلط می‌تواند افسردگی را شدت بخشد. سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش کنید (پیاده‌روی تند، دویدن ارام و. . . ) سعی کنید هر روزبا دوستان , همسایگان و اقوام ارتباط داشته باشید, برنامه‌یی برای اوقات فراغت خود داشته باشید, وقتی را برای پرداختن به کارهای مورد علاقه خودتان در نظر بگیرید. سعی کنید با یک روان شناس و یا مشاور جلساتی را برای مشاوره خود انتخاب کنید, وقت خوتان را به نحو مطلوبی پر کنید و برای همه روزتان برنامه داشته باشید، احساس‌تان را بیان کنید و توی خودتان نریزید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *