پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پرسش و پاسخ پزشکی

پرسش و پاسخ پزشکی





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲

در این ستون قصد داریم پاسخ سوالات پزشکی خوانندگان مان را در زمینه های مختلف پزشکی بدیم.همچنین توصیه های مهم سلامتی را از زبان خود پزشکان داشته باشیم.
خوانندگان محترم لطفا سوالات خود را در رابطه با تمام رشته های تخصصی پزشکی را به شماره 10009353412500 پیامک کنید تا از طریق دکتر صفا با پزشکان متخصص حاذق شهرمان در میان گذاشته و پاسخ را در این ستون چاپ کنیم.
شماره تلفن مطب دکتر صفا: 32478203
www.drsafa.org

نمی‌خواهم کودکم ناخن بخورد چه کار کنم؟
دختری 9 ساله دارم که از بچگی در حال خوردن ناخن هایش بوده و این عادت همچنان ادامه دارد. هر روشی را امتحان کرده‌ام جوابگو نبوده است. خواهش می‌کنم راهنمایی‌ام کنید تا بتوانم این عادت را از سر او بیرون کنم؟
دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: برخی از اختلالات رفتاری در بین کودکان پسر و دختر شایع است که این اختلالات خود را به صورت‌های مختلف مثل تیک‌های عصبی یا حرکات عصبی بروز می‌دهند که در اثر تذکر والدین این عادت‌ها نه‌تنها از بین نخواهند رفت بلکه بیشتر و بیشتر هم خواهند شد..از طرفی چون فرزند شما از کودکی تا 9 سالگی این رفتار را ادامه داده کمی درمان مشکل‌تر است. همچنین باید این سوال را هم پرسید که آیا این رفتار او همیشگی است یا در برخی از مواقع و در شرایطی خاص مثل ناراحتی این کار را انجام می‌دهد؟ توصیه می‌کنم زیاد جلوی بستگان به او این موضوع را گوشزد نکنید. همچنین برای او توضیح دهید داشتن ناخن‌های زیبا و سالم برای دختر خانم‌ها امری مهم است. شیوه تشویق در این موارد بسیار موثر است؛ به عنوان مثال به او بگویید:«اگر تا یک هفته این کار را انجام ندهی وسیله‌ای را که دوست داری برایت خواهم خرید.» فراموش نکنید تنبیه و تذکر تاثیری‌ندارد.

با تغذیه چگونه دیابت بارداری ام را درمان کنم؟
من به دیابت بارداری مبتلا هستم. چگونه می‌توانم با تغذیه شانس یک بارداری سالم را در خود افزایش دهم؟
دکترسید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی:نه‌تنها شما، بلکه 5 تا 7 درصد بانوان در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند.، اولین قدم کنترل مرتب قند ناشتا در هفته‌های 24 تا 28 حاملگی است. درکنار آن باید افزایش وزن هفتگی را هم به‌طور مرتب بعد از هفته 13 حاملگی کنترل کنید. اما چطور؟ با بهره‌گیری از یک رژیم غذایی مناسب توام با یک برنامه فعالیت بدنی، می‌توانید قند خون را تعدیل و از افزایش آن جلوگیری کنید. در صورت عدم نتیجه‌گیری در مورد کاهش میزان قند خون، بهتر است زیرنظر متخصص خود از تزریق انسولین تا پایان حاملگی بهره ببرید. در مورد مواد غذایی، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

حافظه‌ام ضعیف است یا آلزایمر دارم؟
پسری 20 ساله هستم که احساس می‌کنم نسبت به چند سال پیش حافظه‌ام ضعیف شده و گاهی مطالبی که می‌خوانم مانند یک بیت شعر یا یک جوک یادم می‌رود. شاید به خاطر مسائل درسی باشد، لطفا من را راهنمایی کنید.
علیرضا یاراحمدی، متخصص مغز و اعصاب: افرادی که روی یک موضوع تمرکز می‌کنند (مثلا افرادی که در یک امتحان مهم شرکت می‌کنند) به دلیل اینکه تمرکز مغز را روی مطالب حافظه‌ای قرار می‌دهند و به دلیل اضطراب امتحان، روی مسائل ویژه مثل کارهای روزمره زندگی دچار اختلال حافظه می‌شوند. این مساله به این معنا نیست که این افراد نقص حافظه مثل آلزایمر یا فراموشی پیدا کرده‌اند. ما در بیشتر افرادی که برای درمان فراموشی مراجعه می‌کنند، به دنبال اضطراب زمینه‌ای برای بیمار می‌گردیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *