سایت خبری پیام ما آنلاین | عیسی کلانتری: احمدی نژاد باید محاکمه شود

عیسی کلانتری: احمدی نژاد باید محاکمه شود





۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۹

عیسی کلانتری: احمدی نژاد باید محاکمه شود

«فجایعی که در دولت احمدی‌نژاد پیش‌آمد حرف ما نیست، حرف اصولگرایانی است که از احمدی‌نژاد حمایت کردند؛ قبل از آن کشفش کردند و وی را روی ‌کار آوردند و بعد متوجه شدند که بیراهه می‌رود. استفاده از رحیمی و بقایی تخلف بوده است و احمدی نژاد باید پاسخگو باشد نه در تلویزیون بلکه در دادگاه.»
این را عیسی کلانتری می گوید؛ دکتر عیسی کلانتری وزیر پیشین کشاورزی معتقد است احمدی نژاد باید محاکمه شود. این طور نمی شود که شما سیاستی را اجرا کنید اما در صورت شکست آن از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید و تمام گرفتاری ها را برای یک دولت به ارث بگذارید. مشروح گفتگوی دکتر عیسی کلانتری با سایت ندای ایرانیان در ذیل آمده است:
تقریبا دو سال از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد، دولت گذشته در طی دو سال اخیر باید چه کاری انجام می داد که تا کنون به نظر شما صورت نداده است؟
دولت یازدهم برای اجرای تصمیمات اش باید شجاعت بیشتری داشته باشد. مدیران میانی دولت را که تحت تاثیر و همسو با افکار احمدی نژاد هستند کنار بگذارد. یکی دیگر از مسائلی که به گمان من باید برای مردم تشریح می‌شد حجیم کردن دولت در هشت سال گذشته است. دولت احمدی‌نژاد در همه گزارش‌های خود به مردم مدعی کوچک کردن دولت می‌شد اما طی ۸ سال بودجه جاری کشور را بیش از چهار برابر کرد.
بر این اساس بودجه جاری از ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به بیش از صد میلیارد تومان در سال آخر دولت دهم افزایش یافت. احمدی‌نژاد وزارت نفت را با۱۱۰هزار کارمند تحویل گرفت و با ۲۷۰هزار نفر به روحانی تحویل داد. بانک مرکزی اعلام کرد که نقدینگی در هشت سال دولت احمدی‌نژاد پنج برابر و بدهی بانک‌ها بیش از ۱۳ برابر شد. شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در زمانی که تحویل دولت احمدی‌نژاد داده ‌شد ۱۴۰ نفر پرسنل داشت، الان نزدیک به ۵۲۰ نفر پرسنل دارد.
شرایط تحریم ها کشور را با بحران روبرو کرد شاید تقصیر احمدی نژاد نباشد. این طور نیست؟
یکی دیگر از مسائلی که میراث دوران احمدی‌نژاد محسوب می‌شود افزایش سرسام‌آور میزان نقدینگی است. بانک مرکزی آبان ماه دو سال پیش اعلام کرد نقدینگی در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۱ پنج برابر و بدهی بانک‌ها بیش از ۱۳ برابر شده است. احمدی‌نژاد دولت را با ۶۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفت و این میزان در نیمه دوم سال ۹۲ با بیش از ۸ برابر افزایش به ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. پیامد افزایش نقدینگی، کاهش شدید ارزش پول ملی، بالا رفتن میزان تورم و نتیجه آن ضربه سنگین به تولید است.
می گویند تخلفات مالی دولت قبل واقعیت ندارد بلکه سیاه نمایی حامیان دولت فعلی است اینطور است؟
فساد سه هزار میلیادی هم دروغ بود اختلافی بین رقم فروش نفت و آنچه به حساب دولت ریخته شده پیدا شده که صدها میلیارد دلار نیست. کجا رفته؟ بابت چه هزینه شده؟ امروز باید از آقای احمدی‌نژاد خواسته شود که اسناد هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیارد دلار را به مردم ارایه دهد. حتی به عقیده من باید احمدی نژاد محاکمه شود.
شما که زمانی یکی مدیران اقتصادی دولت بودید وضعیت اقتصاد را چگونه می‌دانید؟
در هشت سال دولت احمدی‌نژاد تورم جهانی تنها سه درصد بود یعنی اگر قبلا با یک دلار کالایی را می‌خریدید الان باید با یک دلار و بیست‌وپنج سنت آن کالا را بخریم، این تورم موجود در دنیاست اما الان در ایران باید برای همان کالا 4 دلار بپردازید. از ابتدای اکتشاف نفت در ایران تا آغاز دوره هشت ساله احمدی‌نژاد، 500 میلیارد درآمد داشتیم یعنی در بازه‌ای حدود یکصد سال، کم و بیش درآمد ما از فروش نفت آن قدر بیشتر نبود، در دوران جنگ و سازندگی کشور را با نفت هفت دلار و هشت دلار اداره می‌کردیم.
تازه در دوران جنگ با آن وضعیت سنگین وآن بمباران‌ها و در دوران سازندگی با آن همه خرابی‌های مانده از جنگ و عقب‌ماندگی‌ها وکسری بودجه‌ها توانستیم کشور را اداره کنیم و تا حدی طرح‌های بزرگ و ملی را به اجرا در بیاوریم، در دیگر دوران‌ها و به‌خصوص دوران اصلاحات هم موفق شدیم تحول عظیمی را به وجود آوریم اما در دوره هشت ساله مدیریت احمدی‌نژاد از فروش نفت و گاز 800 میلیارد دلار درآمد داشتیم.
شما مقایسه کنید درآمد یکصد سال اخیر را با درآمد800 میلیاردی از فروش نفت در دوران احمدی‌نژاد با وجود این درآمد هنگفت و سنگین 800 میلیاردی باید در زندگی مردم در سرمایه در اقتصاد باید خودش را نشان دهد که متاسفانه این‌طور نشد. مرکز پروهش‌های مجلس رشد اقتصادی را منفی چهاردهم تا صفر اعلام کرد و وضعیت صنعت هم به‌گونه‌ای رقم خورد که ما غذای 42 میلیون نفر را وارد کردیم. 7 میلیون تن گندم وارد کردیم. یک میلیون و 600هزار تن روغن وارد کردیم، یک میلیون و 200 هزار تن شکر وارد کردیم.
بالاخره باید این درآمد‌های سرشار یک جایی خودش را نشان دهد. ما هدف‌گذاری که کردیم در بحث راه وترابری در پایان برنامه پنجساله چهارم باید می‌توانستیم سالی 1000 کیلومتر راه بسازیم در 8 سال دولت‌های نهم و دهم 900 کیلومتر راه ساخته شده است یعنی سالی 110 کیلومتر در دوران اصلاحات ما به سالی 500کیلومتر رسیدیم. حاصل درآمد‌های نفتی کلان برای زیربناهای توسعه ما چه بوده است. زیربنای توسعه راه‌سازی وجاده‌سازی بنادر و راه‌آهن است ما با 800میلیارد دلار درآمد نفتی ایران به‌اندازه کل تاریخ به کدام زیربنای توسعه بیشتر پرداختیم.
علاوه بر اینکه بنادر بزرگ ما مثل بندرعباس امروز تحریم هستند، کار عمرانی چندانی هم در بنادر صورت نمی‌گیرد. در مورد فرودگاه‌ها قرارداد فاز دوم فرودگاه امام‌خمینی را ما در دولت هفتم بود انجام بدهیم متاسفانه قرارداد ساختن ترمینال فاز دوم فرودگاه امام خمینی راکه قرار بود انجام شود، را برهم زدند الان آن قرارداد را همان پیمانکار با چند برابر هزینه برای ما انجام می‌دهد، نباید فراموش کرد که این پروژه سال‌هاست خوابیده درحالی که کشورهای عربی منطقه پروژه‌های فرودگاهی خود را تکمیل و درحال بهره‌برداری هستند.
تازه عده‌ای از نمایندگان از وضعیت موجود و از دادن آمارهای آقای روحانی ناراحت می‌شوند. ما در دوران اصلاحات در سال 83 جشن خودکفایی گندم را گرفتیم، امسال آن‌طور که خود دولت آمار می‌دهد 7میلیون تن گندم وارد کردیم، بعد وزیر از تولید 14میلیون و 700هزار تن گندم در کشور صحبت می‌کند؛ حالا فرض کنیم طبق آماری که دولت داده است4 میلیون تن مصرف نان شده است.
یک تا دو میلیون تن هم صرف مصارف دیگر درکشور شده است. اینجا 4 میلیون تن گندم در آمار وحساب وکتاب باقی می‌ماند. می‌خواهم بدانم این 4 میلیون تن کجا رفته است. آیا خورده شده یا آمارها غلط است. وقتی آقای روحانی یک آماری در مجلس ارائه می‌دهد یک عده‌ای می‌گویند که آمارها غلط است؛ سیاه‌نمایی است، می‌خواهم بدانم جای آمارهای غلط این آقایان را چه می‌خواهد بگیرد؟
آیا این گندم‌ها را با وجود نیاز داخلی به عراق صادر کردند. بعضی‌ها در این هشت سال در تلویزیون ظاهر شدند بدون آنکه تغییری در حالت چهره‌شان پیدا شود خیلی جسورانه آمار و ارقامی را به صورت غیرکارشناسی شده ارائه دادند دولتی را تحویل گرفتند که رشد اقتصادی‌اش 7 درصد بود هشت سال از آن روز می‌گذرد نرخ رشد اقتصادی بنابر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس منفی 4/0 و صفر است آمار صندوق بین‌الملی پول هم همین است. نرخ هزینه‌ای که دولت می‌کند بالای 1000 میلیارد تومان است بعد می‌گویند دولت کوچک است.
با این نرخ تورم که در کشور است میزان حقوق باید بالای 67 درصد رشد می‌کرد یعنی بالای صد هزار میلیارد تومان یعنی هرچقدر در آوردیم باید صرف حقوق ومزایای کارکنان دولت شود. چیزی که به آن دامن زده شد واردات کالاهای مصرفی و گسترش نگاه دلالی در اقتصاد ایران بود. واردات در ایران از سالی 20میلیارد دلار به سالی 60 میلیارد دلار رسید، تمام آن چیزی که وارد شد، اکثریت کالای مصرفی بود نه کالای سرمایه ای؛ نه کالایی که ارزش افزوده تولید کند.
یک زمانی قرار بود ما واردات کالای وارداتی مان کالای سرمایه‌ای و ماشین آلات و دانش فنی باشد اما با وجود درآمد هنگفت نفتی کشور که درتاریخ ایران بی‌سابقه بود ما واردکننده‌تر شدیم. قرار بود در برنامه چهارم توسعه اقتصاد تولیدی کشور شکوفا شود. من با آمار به شما ثابت می کنم که تخلف صورت گرفته است و سیاه نمایی نیست. حال که برخی دولت روحانی را به سیاه‌نمایی و پرگویی درباره میراث دوران هشت ساله محمود احمدی‌نژاد متهم می‌کنند، باید بگویم واقعیت دارند.
هر چند حسن روحانی و همکارانش در یکی دو ماه اول فرصت تشریح وضعیت بحرانی را که تحویل گرفتند از دست دادند و تنها بخش کوچکی از آن را بیان کردند. فجایعی که در دولت احمدی‌نژاد پیش‌آمد حرف ما نیست، حرف اصولگرایانی است که از احمدی‌نژاد حمایت کردند؛ قبل از آن کشفش کردند و وی را روی ‌کار آوردند و بعد متوجه شدند که بیراهه می‌رود. استفاده از رحیمی و بقایی تخلف بوده است و احمدی نژاد باید پاسخگو باشد نه در تلویزیون بلکه در دادگاه.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *