پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مراقبت جنسی

مراقبت جنسی





۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۱۷

مراقبت جنسی
بسیاری از ما وقتی با یک کودک عقب مانده ذهنی مواجه می شویم هر حرف و شوخی محرکی را با این تصور که متوجه نمی شود جلویش مطرح می کنیم. او را به قصد آرام و شاد کردن جلوی برنامه های محرک ماهواره ای می نشانیم و حتی برخی از پدر و مادرهای رفتارهای جنسی افسارگسیخته مقابل آنها انجام می دهند. غافل ازاینکه عقب افتادگان ذهنی مانند افراد نرمال و طبیعی بالغ می شوند و هورمون های جنسی در بدن شان ترشح میشود.
دکتر نصیر عابدینی، روانشناس بالینی در این خصوص می گوید: تحریکات و فعالیتهای جنسی هیچ ارتباطی به عقب ماندگی ذهن ندارد و بر اساس هورمون های مترشح داخلی هدایت می شود.عقب ماندگان در سه گروه آموزش پذیر، تربیت پذیر و حمایت پذیر قرار می گیرند که عقب ماندگان ذهنی حمایت پذیر با بهره هوشی 25 به پایین بیشتر از سایرعقب ماندگان ذهنی در معرض خطر هستند و چون هیچ نوع تربیت و آموزشی در این افراد تاثیر ندارد باید تا پایان عمر تحت حمایت قرار گیرند. دکتر عابدینی با اشاره به اینکه نوجوانان کم توان ذهنی تمایلات و علاقه شدیدی بـه جـنس مخالف از خود نشان می دهند می‌گوید: گاهی این تمایلات درقالب عشق تجلی می‌کند و آن ها هم عاشق می شوند. ولی به خاطر نداشتن مهارت های رفتاری شناختی و عدم مهارت های پـردازش و ارزیابی در حل مشکلات مرتبط با روابط عشقی در می مانند که در اغلـب اوقـات باعـث نگرانی والدین می شوند. در واقع نقص در مهارت های اجتماعی موجب می شود این افراد رفتارهای نامناسب را در مقابل جنس مخـالف از خود نـشان دهند و حتی این ناآگاهی در مواردی موجب می شود که مورد سوءاستفاده جنـسی نیزقرار گیرند والبته تغذیه هم می تواند روی کنترل میل جنسی شان تاثیر بگذارد. غذاهای خیلی چرب، تند، شکلات وشیرینی زیاد باعث تحریک جنسی می شود.
ازدواج عقب افتادگان ذهنی
ازدواج عقب افتادگان با لحاظ یک سری قیود گزینه مناسبی است، این را دکتر عابدینی می گوید و می افزاید همان گونه که اغلب ناشنوایان عاشق همدیگر می شوند و حتی در مورد معتادان هم دیده شده که بیشتر شیفته همدیگر می شوند در مورد عقب افتادگان ذهنی هم منوال به همین صورت است و به همدیگر گرایش دارند. این بهترین حالت عاشق شدن آن هاست. هرچند زندگی دو عقب افتاده ذهنی با هم دشواری های زیادی در پی دارد.
خانواده
خانواده ای که فرزند عقب افتاده ذهنی دارد در مقابل تظاهر عشق و میل جنسی فرزندش چگونه باید رفتار کند؟ دکتر عابدینی پاسخ می دهد شاید بتوان گفت به خاطر پیچیدگی موضوع، خانواده ها کار خاصی نمی توانندانجام دهند، کما اینکه در نوجوانان عادی و سالم نیز والدین آموزش ندیده کار خاصی از دستشان بر نمی آید.درحقیقت این وظیفه معلمان، مشاوران و دست اندرکاران مدارس ویژه است که از طریق طراحی آموزش های ویژه این نوجوانان را پیش از بلوغ با زبان قابل فهم آنان با مفاهیم، مسایل و مشکلات بلوغ آشنا نمایند. در این خصوص بسته به شدت ناتوانی عقلانی از تکنیک ها و ابزارهای کمک آموزشی استفاده می شود .
سلامت آنلاین

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *