پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پرسش و پاسخ پزشکی

پرسش و پاسخ پزشکی





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۵۳

در این ستون قصد داریم پاسخ سوالات پزشکی خوانندگان مان را در زمینه های مختلف پزشکی بدیم.همچنین توصیه های مهم سلامتی را از زبان خود پزشکان داشته باشیم.
خوانندگان محترم لطفا سوالات خود را در رابطه با تمام رشته های تخصصی پزشکی را به شماره 10009353412500 پیامک کنید تا از طریق دکتر صفا با پزشکان متخصص حاذق شهرمان در میان گذاشته و پاسخ را در این ستون چاپ کنیم.
شماره تلفن مطب دکتر صفا: 32478203
www.drsafa.org

چرا لنزم غبار می‌گیرد؟
دوسال پیش شبکیه چشمم باز شده و به ‌وسیله روغن، شبکیه‌ام را چسبانده‌اند. اما بعد از مدتی آب مروارید درست کرده که عمل آب مروارید انجام دادم و لنز در چشمم گذاشتند. حالا هردوماه یک‌ بار لنز چشمم غبار می‌گیرد که به وسیله لیزر این غبار را پاک می‌کنند آیا عمل لیزر برای چشم مضر است و دلیل غبار گرفتن لنز چیست؟
دکتر مهدی خانلری، جراح و متخصص بیماری‌های چشمی:غباری که بعد از عمل آب مروارید روی پوسته لنز طبیعی بیمار شکل می‌گیرد معمولا یک‌بار بیشتر نیاز به پاکسازی با لیزر ندارد؛ به ‌نظر می‌رسد مشکل شما باید چیز دیگری باشد ولی به هر حال لیزر تمیز کننده کپسول لنز در اغلب مواقع کاری کم خطر و بدون عارضه است.

چگونه بی‌اشتهایی را در کودکان درمان کنیم؟
دختر شش ساله‌ام به هیچ وجه به غذا علاقه نشان نمی‌دهد. این شرایط باعث شده تا خیلی لاغر بشود. لطفا من را راهنمایی کنید تا بتوانم به کودک کم‌اشتهایم غذا بدهم؟
دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
خواننده عزیز اول از همه باید قد و وزن کودک شما گرفته شود تا با منحنی رشد مقایسه کنیم. آن زمان متوجه می‌شویم که آیا واقعا فرزند شما کمبود وزن دارد یا خیر. همچنین باید از نظر بیماری‌های دیگرمثل عفونت ادراری، مشکلات غددی و… مورد بررسی قرار بگیرد . بی‌اشتهایی علت‌های مختلفی دارد و تا زمانی که علت تشخیص داده نشود نمی‌توان درمانی برای آن درنظر گرفت. با این حال باید به مواد غذایی‌ای که کودک شما به آن علاقه دارد بیشتر توجه داشته باشید. همچنین شاید شکل غذا برای کودک جالب نباشد و ترغیب به خوردن نشود. به همین خاطر توصیه می‌شود غذایی را برای او تهیه کنید که هم از نظر طعم و هم از نظر ظاهر اشتها برانگیز باشد. با این حال باید تمام این عوامل بررسی شود تا اطمینان خاطر پیدا کنیم که فرزند دلبند شما مشکل خاصی ندارد.

آیا ورزش پوست برای چین و چروک مفید است؟
آیا ورزش دادن پوست بدن مفید است یا ضرردارد؟
دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله:
علی رغم تبلیغاتی که در مورد ورزش پوست می‌شود هیچ تاثیری در درمان چین و چروک پوست ندارد. بلکه این کار بیشتر وقت و انرژی بیمار را گرفته و تاثیر آن بسیار کوتاه‌مدت است و خیلی قابل پیشنهاد نیست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *