سایت خبری پیام ما آنلاین | بیماری سنگ کلیه و علائم آن

بیماری سنگ کلیه و علائم آن





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸

بیماری سنگ کلیه و علائم آن

تهیه و تنظیم: عطیه بهره بر
بیماری سنگ کلیه یکی از شایع ترین بیماری های جوامع امروزی است. تحمل سنگ کلیه، بسیار دردناک و تشخیص آن توسط خود فرد بسیار دشوار است مگر اینکه بدانید چه علائمی دارد. در زیر به برخی از مهم ترین علائم و نشانه های مشکلات سنگ کلیه اشاره می کنیم.
کسانی که بیشتر به درد ناشی از سنگ کلیه مبتلا شده اند، شدت آن را به خوبی درک می کنند. سنگ کلیه دردی دارد که شخص مبتلا را به زانو در می آورد، تا حدی که حتی نمی تواند خود را به بیمارستان برساند. با اینکه برخی از مسکن ها می توانند به طور موقت درد آن را التیام بخشند، اما فرد مبتلا به سنگ کلیه باید برای درمان دائمی، روزهایی را با درمان مایعات و احتمالا مداخله جراحی سر کند. چنین فردی، به ایجاد تغییر دائمی در رژیم غذایی و سبک زندگی نیازمند است و ممکن است، این مشکل تا پایان عمر فرد، چندین مرتبه بازگشت داشته باشد. پیشگیری، بهترین راهکار برای مقابله با سنگ کلیه است اما ژنتیک و جنسیت معمولا نقش بسیار مهمی در ایجاد سنگ کلیه دارند.
معرفی علائم و نشانه های سنگ کلیه چندان قطعی نیست زیرا ممکن است دچار ترکیبی از برخی علائم اصلی آن شوید. برخی از افرادی که دچار سنگ کلیه شده اند، روزها در کمر خود احساس درد کند و نامعین می کنند و این درد برای برخی دیگر ممکن است شدید و بسیار تند و تیز باشد. این نشانه ها و علائم هشدار راهی برای افراد عادی است تا بتوانند سنگ کلیه را در خود تشخیص دهند و هیچوقت نمی تواند جایگزین تشخیص قطعی پزشک باشد.اگر دچار دردی بی امان و سخت شدید فورا به پزشک مراجعه کنید. نباید صبر کنید تا حمله ی اصلی شروع شود. یک آزمایش ادرارساده می تواند خیلی زود مشکل سنگ کلیه را تشخیص دهد. در زیر به برخی از مهم ترین علائم حمله سنگ کلیه اشاره می کنیم.
سابقه پزشکی و جنسیت
با اینکه خانم ها هم به همان میزان آقایان ممکن است دچار سنگ کلیه شوند اما تعداد مردانی که دچار سنگ کلیه می شوند بیشتر است. برخی محققان باور دارند که سابقه خانوادگی مشکلات کلیوی می تواند به طرز قابل توجهی احتمال ایجاد آن در شما را نیز افزایش دهد. اگر می دانید که سنگ کلیه در خانواده تان موروثی است، حتما از اقدامات پیشگیرنده مناسب، مثل افزایش مصرف مایعات بدون شکر،کافئین و خودداری از مصرف بیش از حد لبنیات مخصوصا در شب، بهره بگیرید. هیچوقت عمدا بدنتان را به مرز بی آبی یا کم آبی نکشانید که ممکن است بر اساس ساعت طولانی کار فیزیکی یا صرف زمان زیاد در گرما ایجاد شود. همیشه حین اضافه کار یک بطری اضافه آب همراه خود داشته باشید.افرادی که در خطر حمله سنگ کلیه هستند، هیچگاه نباید از دو چیز دور بمانند: یکی ذخیره خوب آب و دیگر دسشویی. نگه داشتن ادرار به مدت طولانی، در طولانی مدت برایتان مشکل ایجاد می کند.
درد کند و شبیه به دندان درد
درد کند و شبیه به دندان درد که از ناحیه کمر و لگن آغاز می شود. این درد ممکن است اولین نشانه وجود مشکل در شما باشد. سطح درد می تواند مداوم یا متناوب باشد و گاهی بیاید و برود. به ندرت پیش می آید که بطور کلی از بین برود. ممکن است تصور کنید که با مصرف یک یا دو داروی مسکن دردتان از بین می رود. بعد از چند ساعت یا حتی چند روز، شدت درد بیشتر و محل آن نیز مشخص تر می شود.
تب، بی حوصلگی و درد
در کنار این درد کند در کمر، برخی از مبتلایان دچار حس خستگی و بی حوصلگی می شوند. حتی ممکن است تب و لرز هم بکنید. سطح انرژی تان شدیدا پایین می آید. ممکن است واقعا تب داشته باشید یا نداشته باشید اما باز هم دچار حالت تهوعی می شوید که معمولا با سرماخوردگی و معده درد همراه است. راه رفتن را برایتان سخت تر و سخت تر می شود و این درد انجام کارهای روزمره را برایتان غیرممکن می سازد.
نشانه هایی از خون در ادرار
در طول این مدت باید ادرارتان را بررسی کنید. ممکن است اثری از خون در ادرارتان بیابید یا خود ادرار ممکن است رنگ غیر عادی پیدا کند. اگر رنگ ادرارتان نارنجی پررنگ شده بود،احتمالا آب بدن تان را از دست داده اید. وجود خون در ادرار، نوعی هشدار است. تیره بودن رنگ ادرار همراه با درد تیز و شدید در ناحیه کلیه می تواند پرچم قرمزی برایتان باشد که به پزشک مراجعه کنید. در مورد علائم خفیف تر، باید به طور قابل ملاحظه ای مصرف آب خود را افزایش دهید. اگر این موجب کمتر شدن علائم خفیف نشد و هنوز ترشحات غیرعادی ادرار داشتید، به پزشک مراجعه کنید.
دردهای تیز و سوزن سوزن کننده
در یک طرف کمر
اگر به طور ناگهانی احساس درد شدیدی دارید انگار که شکم تان را از داخل بریده و باز کرده باشند، احتمالا دچار حمله سنگ کلیه شده اید. درد شما در این مقطع دو برابر می شود و نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارید. این درد ناک ترین قسمت بیماری است و حتی از بیرون آمدن خود سنگ هم دردناک تر است. بدون دارو های مسکن دچار دردی شدید و مداوم در جانب کمر تان خواهید شد که به سمت شکم تان کشیده می شود.اما وقتی مسکن را دریافت کنید، علائم قابل تحمل تر خواهند شد.
از روند درمان چه انتظاری باید داشته باشید؟
اولین روز شما در بیمارستان با آزمایش ها و تست های ادرار و سونوگرافی می گذرد. تست ادرار وجود خون را در ادرار تایید می کند و نشان دهنده انسداد احتمالی کلیه خواهد بود. سونوگرافی، محل سنگ و سایز نسبی آن ها را نشان می دهد. برای ثابت نگه داشتن سطح آب بدن، احتمالا تزریق سرم انجام می گیرد و رژیم غذایی نیز به مواد غذایی غیر از لبنیات و مایعات بدون کافئین محدود خواهد شد. بعد از گذشت یک تا دو روز استراحت، پزشک برحسب نتایج آزمایش ها اقدامات مختلفی را تجویز می کند. بسیاری از سنگ های کلیه بعد از چند روز افزایش مایعات مصرفی به طور طبیعی دفع می شوند. بیمار معمولا بعد از بیرون آمدن سنگ احساس راحتی خواهد کرد و سایز سنگ معمولا به اندازه تخم گوجه فرنگی است. اما خیلی از بیماران هم به این خوش شانسی نیستند.برای این افراد پزشک استفاده از ابزار سنگ شکن که سنگ را به قطعات کوچک تر و قابل دفع می شکند، تجویز می کند. آخرین راه درمان جراحی است که از کاتتر بر روی مجرای خروجی مثانه استفاده می شود و یک ابزار قلاب شکل سنگ را گرفته و بیرون می کشد. ندرتا نیاز به جراحی باز می شود که از طریق آن سنگ از یک برش کوچک بیرون کشیده می شود. اگر همه چیز خوب پیش رود، باید بعد از یک هفته به حالت عادی برگشته و بهبود یابید. پزشک به شما توصیه خواهد کرد به میزان زیاد از نوشیدنی های قنددار و کافئین دار استفاده نکنید و مصرف کلسیم خود را نیز در شب کاهش دهید. باید به خاطر داشته باشید که بیشتر آب بنوشید و از فعالیت های شدید که موجب تعرق و از دست رفتن آب بدن شود خودداری کنید. وقتی یک بار دچار سنگ کلیه شوید، احتمال ابتلای دوباره شما بیشتر خواهد بود. اگر می خواهید این اتفاق برایتان تکرار نشود، باید به دقت به توصیه های پزشک تان گوش دهید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

زبانی در معرض خطر که تنها گویش‌ورانی در مرکز ایران دارد

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

هنر کاشی‌کاری در ایران در تهدید کاشی‌های چاپی رنگ باخته‌ است

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دستگاه‌های نساجی به تاروپود هنر ترمه‌بافی هم رسوخ کردند

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *