پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سلامت

سلامت





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹

نیمی از زنان سالمند بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
به گزارش آنا، پروفسور سیاوش فلاحتکار درباره بی‌اختیاری ادرار در میانسالان، گفت: بی‌اختیاری ادراری در میانسالان و سالمندان از بیماری‌های آزاردهنده و شایع است. در انسان مثانه محل ذخیره و نگه‌داری ادرار است و ریشه‌های ارادی و غیر ارادی مجرا نیز به نگهداری ادرار کمک زیادی می‌کند. وی افزود: بیماری‌های مختلفی می‌تواند مثانه و مجرای ادراری را تحت تاثیر قرار دهد و باعث مشکلات ادراری در بیمار شود. علل بی‌اختیاری ادرار در زنان با مردان متفاوت است به طوری که در خانم‌ها بی‌اختیاری ادرار به صورت شایع تری دیده می‌شود و بیش از ۵۰ درصد جمعیت زنان میانسال و سالمند به نوعی بی‌اختیاری ادرار را تجربه کرده‌اند. او افزود: اکثر زنان سالمند و میانسال بی‌اختیاری خفیف ادرار به خصوص در هنگام سرفه، عطسه و یا هر دلیلی که فشار داخل شکم افزایش یابد تجربه کرده‌اند که به این نوع بی‌اختیاری، بی‌اختیاری استرسی گفته می‌شود.این پروفسور اورولوژی در ادامه یادآور شد: این نوع بی‌اختیاری در زنان به دنبال زایمان و تغییر وضعیت مجرای مثانه رخ می‌دهد که در اغلب موارد با انجام ورزش و درمان‌های طبی قابل درمان است.فلاحتکار با بیان اینکه در مردان اختلالات پروستات می‌تواند باعث مشکلات ادراری شود، یادآور شد: باید بدانیم که اختلالات مثانه به خصوص مثانه عصبی یکی از دلایل شایع بی‌اختیاری ادرار در هر دو جنس است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در بی‌اختیاری ادرار باید بیمار به طور کامل مورد بررسی باشد و بر اساس علت بیماری درمان آغاز شود البته گاهی عفونت‌های ادراری هم بی‌اختیاری، سوزش، بی‌اختیاری فوریتی به همراه دارد.

بهبود حافظه سالمندان
با رزماری
به گزارش ایرنا ، بادام، گردو، اسفناج، زغال اخته، ماهی، تخم آفتابگردان و سایر مغزها، حبوبات و سبزیجات سبز مواد غذایی فوق العاده‌ای هستند که در تقویت حافظه نقش موثری دارند و سبب ارتقای ظرفیت فکر کردن و افزایش عملکرد مغز می شوند.با این حال، محققان روش های دیگری برای بهبود حافظه یافته اند و گیاه رزماری را در بهبود حافظه موثر می دانند.هنگامی که بوی رزماری را استشمام می کنید، ترکیبات آن از طریق شش ها وارد خون و سپس پیام آن به مغز ارسال می شود، قسمتی که به واقع در شیمی مغز می تواند موثر باشد. برای مشاهده اثر رایحه رزماری بر عملکرد حافظه سالمندان، محققان 150 نفر بالای 65 سال را به طور اتفاقی در سه اتاق قرار دادند که سرشار از رایحه رزماری، اسطوخودوس و یا بدون رایحه بود. سالمندان پس از ورود به اتاق های اختصاص یافته به آنها، در آزمونی برای ارزیابی عملکرد حافظه شرکت کردند و سپس بررسی داده های جمع آوری شده نشان داد که نتایج آزمون حافظه افراد مسن در اتاق سرشار از عطر رزماری بسیار بهتر از همتایان آنها در دو اتاق دیگر بود. همچنین براساس این تحقیق، رایحه رزماری و اسطوخودوس به ترتیب سطح هوشیاری و آرامش را در دو گروه از شرکت کنندگان در قیاس با گروه سوم افزایش داده اند.
بر اساس یافته های این مطالعه، در اتاقی که رایحه رزماری پخش شده بود، نمرات تست حافظه سالمندان بازنشسته 15 درصد افزایش داشت. این یافته ها موید مطالعات قبلی است و نیز نشان می دهد که رایحه روغن رزماری می تواند عملکرد شناختی را در بزرگسالان سالم افزایش دهد. وی در عین حال متذکر شد که تعیین مزایای بالقوه عطرهای رزماری برای تمام طول عمر نیاز به تحقیق بیشتری دارد.این مطالعه در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگلیس در ناتینگ هام ارائه شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *