پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روانشناسی مجازی

روانشناسی مجازی





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۴۱

روانشناسی مجازی
چگونه پی به شخصیت افراد و اسرار اخلاقی آنان در فضای مجازی و اینترنتی ببریم و بفهمیم چه نوع خصوصیاتی دارند!
شناخت شخصیت افراد بدون برخورد با آنها عموما” کار ساده ای نیست اما می توان با استفاده از به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،علم روانشناسی تا حدودی پی به حالات درونی و شخصیت آنها برد. تصاویر با ما حرف می‌زنند. کافی است به آن‌ها با دقت نگاه کنیم تا به رمز و رازشان پی ببریم. در شبکه‌های مجازی هم با کمی دقت می‌توان فهمید که برای پی بردن به اسرار درونی افراد سرنخ‌هایی وجود دارد. یکی از این سرنخ‌ها عکس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی است. تصاویری که با آن‌ها فردی خودش را به دوستان مجازی‌اش معرفی می‌کند از واقعیت درونی او خبر می‌دهد. دکتر پرویز رزاقی، روان‌شناس و استاد دانشگاه به شما می‌گوید چه رازی پشت تصاویر شخصی افراد نهفته و چطور می‌توانید به ابعاد شخصیتی دوستان مجازیتان پی ببرید.
خجالتی‌ها کمتر عکس می‌گذارند
شاید افراد کمرو و خجالتی این ویژگیشان را در شبکه‌های اجتماعی هم بروز می‌دهند. این افراد معمولا از عکس واقعی خودشان کمتر استفاده می‌کنند یا تصاویرشان کاملا واضح نیست. علاوه بر این ممکن است ترجیح دهند به جای عکس واقعی خودشان تصاویری از زیبایی‌های طبیعی را داشته باشند. کمرو‌ها عکس‌های سنتی را هم می‌پسندند و دوست ندارند در فضای مجازی جلب توجه کنند.
پرخاشگر‌ها عکس غیرواقعی دارند
وقتی فردی در فضای مجازی قصد پرخاشگری یا به کار بردن الفاظ ناشایست را دارد ممکن است کمتر از نام و تصویر واقعی خودش استفاده می‌کند. افراد بی‌ادب و پرخاشگر هویت واقعیشان را کمتر فاش می‌کنند و به همین دلیل با نام و تصویر غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند تا قابل شناسایی نباشند، بنابراین اگر فردی با هویت نامعلوم و بدون داشتن تصویر قصد دوستی با شما را داشت در پذیرش این دوستی محتاط باشید و این دوستی‌ها را به سادگی قبول نکنید.
مِهرطلب‌ها زیاد لایک می‌خواهند
شخصیت مهرطلب در هر شرایطی به دنبال کسب مهر و محبت است و حتی در فضای مجازی هم این میل درونی‌اش را جست‌و‌جو می‌کند. چنین فردی از هر فرصتی برای جلب محبت دیگران بهره‌مند می‌شود و چه بهتر است که چنین نیازی را از تصاویر واقعی خودش دریافت کند. وقتی عکس پروفایل فرد مهرطلب را لایک می‌کنید به خواسته‌اش می‌رسد. احتمالا مهرطلب‌ها به دنبال عکس‌هایی از خودشان هستند که منجر به ارتباط و تعامل بیشتر با افراد شود. به همین دلیل ممکن است عکس‌های متفاوت و خاصی را در پروفایلشان ببینید حتی ممکن است در عکس‌‌هایشان ابهام هم دیده شود. دیدن نظراتی از این دست که کجا بودی؟ چطور رفتی اونجا؟ و … هم برای مهرطلب‌ها جذاب است. در مجموع هر عکسی که تصور کنند اظهارنظرهای خوبی از آن دریافت می‌کنند، در صفحه اجتماعیشان دیده می‌شود. شاید این موضوع به تامین نشدن نیازهای درونی آن‌ها در زندگی مربوط باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
تنوع طلب‌ها راضی نمی‌شوند
حتما دیده‌اید که بعضی از افراد در شبکه‌های اجتماعی مرتب عکسشان را تغییر می‌دهند و هر روز با عکس تازه‌ای ظاهر می‌شوند. شاید یکی از دلایل این موضوع به تنوع طلبی فرد مربوط شود. تنوع طلب‌ها خیلی زود از یکنواختی خسته می‌شوند و دلشان می‌خواهد تصاویرشان را در قالب‌های مختلف به دوستانشان نشان دهند. شاید هم عکس‌ها برایشان رضایت بخش نیست و می‌خواهند با تعویض مدام عکس‌ها به رضایت برسند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *