پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تایید مازوت‌سوزی در نیروگاه برق اهواز

تایید مازوت‌سوزی در نیروگاه برق اهواز





تایید مازوت‌سوزی در نیروگاه برق اهواز

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴

مدیرعامل نیروگاه برق رامین اهواز با اشاره به این که ناگزیریم در شرایط خاص و اضطراری از مازوت استفاده کنیم گفت: براساس دستور‌های صادر شده از سوی شورای عالی امنیت ملی به همه نیروگاه‌های کشور و اطلاع همه مراجع ذیصلاح همچون استانداری، فرمانداری، سازمان محیط‌زیست و هماهنگی‌های مربوط صورت گرفت و اقدام به جایگزینی سوخت اضطراری به جای گاز در واحد شماره ۶ خود کردیم.

به گزارش پیام ما به نقل از فارس محسن حافظی گفت: دلیل بکارگیری سوخت اضطراری مازوت در یکی از واحد‌های تولیدی نیروگاه رامین اهواز، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و لزوم تامین گاز مورد نیاز مردم مناطق سردسیر کشور به دلیل برودت هوا و افت فشار گاز است.
او با اشاره به لزوم صیانت از محیط زیست، افزود: تعدادی از واحد‌های تولید برق این نیروگاه قابلیت استفاده از سوخت گاز و مازوت را دارند و در شرایط خاص و اضطراری که دچار محدودیت و یا تامین گاز می‌شویم ناگزیریم برای جلوگیری از قطع برق هموطنان و جلوگیری از بروز خاموشی‌ها از مازوت به عنوان سوخت اضطراری به صورت محدود استفاده کنیم.

حافظی ادامه داد: این اقدام بر اساس دستور‌های صادر شده از سوی شورای عالی امنیت ملی به همه نیروگاه‌های کشور و اطلاع همه مراجع ذیصلاح همچون استانداری، فرمانداری، سازمان محیط زیست و هماهنگی‌های مربوط صورت گرفت و اقدام به جایگزینی سوخت اضطراری به جای گاز در واحد شماره ۶ خود کردیم.
مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به اینکه تنها یک واحد از واحد‌ های نیروگاه رامین از سوخت جایگزین استفاده می‌کند، اضافه کرد: این نیروگاه دارای ۶ واحد تولید برق است که هم اکنون یک واحد آن به دلیل تعمیرات اساسی از مدار خارج است و ۴ واحد آن نیز در حال استفاده از سوخت گاز هستند.
او با اشاره به خروج دود ناشی از سوخت مازوت از یکی از دودکش‌های نیروگاه به میزان محدود و کنترل شده، افزود: بخار آب برج‌های خنک کن نیروگاه در فصل زمستان جلوه خاصی به محیط پیرامون نیروگاه می‌دهند و بسیاری از مردم، مسئولان و رسانه‌ها این بخارات را که اتفاقا برای محیط زیست نیز مفید می‌باشد را با دود اشتباه می‌گیرند.

حافظی می‌گوید: استفاده از سوخت جایگزین تبعات مخرب زیادی بر تجهیزات نیروگاهی به ویژه بویلر‌ها و بسکت‌های ایرهیتر وارد می‌کند و استهلاک تجهیزات را به شدت بالا می‌برد، بطوریکه پارسال نیز به دلیل استفاده محدود از این سوخت در واحد شماره ۶ متحمل هزینه تقریبی به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال شدیم و هم اکنون نیز این آثار پابرجا است.
او سوخت گاز را سوخت اصلی این نیروگاه عنوان کرد و گفت: تولید پایدار انرژی حیاتی برق و خدمت رسانی مستمر به مردم رسالت اصلی ما است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

حافظی صیانت از محیط زیست را از اولویت‌های این نیروگاه در فرآیند تولید برق دانست و بکارگیری این‌نیروگاه از سوخت گاز را باعث افزایش طول عمر تجهیزات و سهولت در بهره برداری، کاهش محدودیت‌های واحد‌ها و کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری و نهایتا افزایش طول عمر نیروگاه رامین عنوان کرد.

نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی بزرگترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز استان خوزستان و پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور ایفا می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *