پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا

مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا

محیط‌زیست: آلودگی هوا در مناطقی از مرکز و غرب مازندران جدی است





مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا

۹ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۱۹

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اظهار این که بر خلاف نگاه عمومی، آلودگی هوا در این خطه وجود دارد، گفت : کیفیت مازوت مصرفی در نیروگاه برق نکا بسیار پایین است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا عطاالله کاویان روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی مازندران با بیان این که مصرف سوخت مازوت یک دستورالعمل ملی است و همه استان ها به ناچار باید این سوخت را بسوزانند، افزود: با توجه به اثرات مخرب ناشی از مصرف مازوت، گسترش آلودگی هوا از شهرستان نکا تا محمود آباد نگران کننده شده است.

او تصریح کرد: بر اساس مطالعه ارزیابی مازوت سوزی نیروگاه نکا، آلودگی هوا در مناطقی از مرکز و غرب مازندران بسیار جدی است.

او به وجود سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان های نکا، چالوس و آمل اشاره کرد و بیان داشت: اکنون علاوه بر تأثیر منفی کیفیت مازوت سوزی در نکا و آلودگی هوا در منطقه، ریزگرد ناشی از فعالیت‌های معدنی در محور هراز و سوادکوه نیز چالش دیگر آب و هوایی استان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: طبق آمار روز های پر خطر آلودگی هوای استان در حال افزایش است.

نیروگاه نکا به عنوان بزرگترین واحد تولید برق در مازندران که از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‌ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با توان اسمی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت اسمی هر یک ۹.۵ مگاوات تشکیل شده و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند، نیروگاهی که چند سال است به منبع چهارفصل آلایندگی هوای مازندران تبدیل شده است.

کاهش حق آبه طبیعی تالاب های مازندران

کاویان بر لزوم بهره وری از انرژی‌های آب و برق در مازندران تاکید کرد و گفت: اکنون به دلیل کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی، بسیاری از تالاب‌های مازندران حقه آب طبیعی خود را دریافت نمی‌کنند.

تو ادامه داد: تالاب های مازندران در رشد اقتصادی و محیط‌زیست استان نقش محوری دارند.

براساس تقسیم بندی تالاب ها به بین المللی، جنگلی و آببندانی، مازندران افزون بر ۸۰۰ تالاب دارد که طبق گزارش شرکت آب منطقه ای ومحیط زیست به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب این تالاب ها در معرض خطرخشک شدن قرار دارند.

تالاب بین المللی میانکاله درجنوب شرقی دریای خزر در شرق مازندران یکی از مهمترین تالاب های ایران و جهان است که درسال های اخیر حدود ۲۰ درصد از مساحت این ذخیره گاه خشک شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *