وزیر بهداشت اعلام کرد

مرگ ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا در هر سال





مرگ ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا در هر سال

۹ آذر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳

‌وزیر بهداشت گفت: طبق آمارها حدود ۴۰ هزار نفر در سال به خاطر آلودگی هوا قربانی می‌شوند و ۱۲ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، محمدرضا ظفرقندی در مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی که ۹ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور پزشکیان، رئیس‌جمهور، مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و جمعی از اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه مشکلات نظام سلامت در سه حوزه ساختار، اقتصاد و نیروی انسانی خلاصه می‌شود، عنوان کرد: این سه مشکل از هم مجزا نیستند و به نوعی در هم تنیده‌اند و در برنامه‌های توسعه بر این نکته تأکید شده است که باید شبکه بهداشت در عین حالی که گسترش می‌یابد، عمیق هم شود.

‌وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بر اساس همین دستور برنامه توسعه، ما به دنبال گسترش پزشک خانواده و نظام ارجاع و تکمیل آن هستیم، گفت: اگر اقتصاد سلامت درست شود مشکلات این حوزه حل خواهد شد اما اگر نتوانیم اقتصاد سلامت را درست کنیم، مطمئنا طرح‌هایی مانند پزشک خانواده به پیش نخواهد رفت و بیشتر از قبل شاهد مهاجرت اهالی سلامت به خارج از کشور خواهیم بود و اینجاست که مشکل نیروی انسانی ما را مضاعف خواهد کرد.

او به آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق آمارها حدود ۴۰ هزار نفر در سال به خاطر آلودگی هوا قربانی می‌شوند و ۱۲ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌شود و این‌ها نشان می‌دهد که باید به فکر حل این مسائل باشیم. پدیده‌هایی مانند آسم کودکان و مشکلات ریوی از اثرات آلودگی هواست.

وزیر بهداشت سواد ناکافی مردم در حوزه سلامت و بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای را از دیگر مشکلات حوزه سلامت عنوان کرد که رفع آنها تنها در حوزه مسئولیت این وزارتخانه نیست و به همکاری دستگاه‌های مختلف و تصمیم‌گیری در سطوح بالا نیاز دارد.

ظفرقندی یادآور شد: حل مشکلات حوزه سلامت نیاز به عزم ملی دارد و منابع آن نیز باید افزایش یابد. برخی طرح‌ها مانند طرح دارویار طرح خوبی است به شرط آنکه منابع آن تأمین شده باشد در حالی که این اتفاق نیفتاده است.

او به بحران میانسالی در کشور اشاره کرد و گفت: بحران میانسالی یکی از اتفاقات خطرناک است و باید همه دستگاه‌ها از جمله رسانه‌ها و صدا و سیما خطرات بحران میانسالی را برای مردم روشن کنند، اگر شیب کاهش رشد جمعیت اصلاح نشود در ۲۰ الی ۲۵ سال آینده سالخورده‌ ترین کشور منطقه می‌شویم و آمار تولد سالیانه در کشورمان به زیر یک میلیون نفر خواهد رسید که باید برای آن فکری کنیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

سنبل آبی چگونه به تهدیدی برای تالاب‌های گیلان و مازندران تبدیل شد؟

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

بارندگی‌های پربازده کرمانشاه، تهدیدی خاموش برای تابستان شد

هشدار نسبت به بحران آتش‌سوزی در زاگرس

بارندگی‌های پربازده کرمانشاه، تهدیدی خاموش برای تابستان شد

هشدار جدی به شرکت‌های حمل‌ونقل؛ قاچاق حیات‌وحش جرم است و مجازات سنگین دارد

مقابله با قاچاق حیات‌وحش

هشدار جدی به شرکت‌های حمل‌ونقل؛ قاچاق حیات‌وحش جرم است و مجازات سنگین دارد

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه احیای تالاب بامدژ خوزستان

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه احیای تالاب بامدژ خوزستان

دریاچه گهر در مسیر ثبت جهانی؛ تهدید گردشگری بی‌ضابطه بر نگین فیروزه‌ای زاگرس

دریاچه گهر در مسیر ثبت جهانی؛ تهدید گردشگری بی‌ضابطه بر نگین فیروزه‌ای زاگرس

اصلاح ساختاری حمایت از محیط‌بانان؛ از وعده تا برنامه عملیاتی

اصلاح ساختاری حمایت از محیط‌بانان؛ از وعده تا برنامه عملیاتی

ریشه‌ها شهر را می‌بلعند

گزارشی درباره «کنوکارپوس»؛ درخت محبوب مدیران شهری و کابوس تأسیسات و زیرساخت‌های جنوب

ریشه‌ها شهر را می‌بلعند

جنگل‌فروشــــــــی با نام موقوفه

دفتر کسانی که به اسم موقوفه، عرصه‌های جنگلی هیرکانی را می‌فروختند، پلمب شد

جنگل‌فروشــــــــی با نام موقوفه

پزشکیان: فاصله میان ظرفیت‌های طبیعی کشور و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها باید اصلاح شود

پزشکیان: فاصله میان ظرفیت‌های طبیعی کشور و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها باید اصلاح شود

حمایت از محیط‌بانان | اصلاحات ساختاری در سازمان حفاظت محیط‌زیست

محیط زیست

حمایت از محیط‌بانان | اصلاحات ساختاری در سازمان حفاظت محیط‌زیست