طرح تعطیلی پنجشنبهها در آستانه تصویب
۲۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۴:۴۶
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در کمیسیون اجتماعی مقرر شد که پنجشنبهها در سراسر کشور همانند تهران تعطیل باشد.
به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به لایحه کاهش ساعات کاری ادارات، گفت: در کمیسیون اجتماعی مقرر شد که پنجشنبهها در سراسر کشور همانند تهران تعطیل باشد، البته این تعطیلی به معنای تعطیلی رسمی نیست و صرفاً مدیریت ساعت کار از سوی دولت صورت گرفته است.
او عنوان کرد: در خصوص ساعات کاری ادارات، دولت پیشنهاد کاهش ساعات کاری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته را داده بود که هدف از این کاهش ساعات، بهبود بهرهوری و ایجاد تعادل میان زندگی کاری و خصوصی کارگران است. البته این پیشنهاد نیز با ایرادات و سوالاتی از سوی بخشهای مختلف روبهرو شده است و هنوز به مرحله نهایی تصویب نرسیده است.
بابایی اضافه کرد: در نهایت، دولت در حال انجام مطالعات میدانی و بررسی تجربیات کشورهای دیگر برای تنظیم دقیقتر قوانین کار است. طرحی در کمیسیون اجتماعی در دست تدوین است که به گفته برخی نمایندگان، میتواند اثرات مثبتی در بهبود وضعیت نیروی کار و بازار کار کشور داشته باشد.
او افزود: در مورد تغییر تعطیلات آخر هفته و ساعات کاری، یکی از مسائل مهم این است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تنها روز جمعه را به عنوان تعطیلی رسمی اعلام کرده است. بنابراین، تغییر تعطیلات به روزهای شنبه یا پنجشنبه با محدودیتهایی روبهرو است، چرا که طبق قانون، تغییر تعطیلات رسمی به تغییر در قانون اساسی نیاز دارد. در این راستا، شورای نگهبان تاکید دارد که دولت تنها میتواند ساعات کاری را مدیریت کرده و تعطیلات رسمی را تنها برای روز جمعه اعلام کند.
این نماینده مجلس افزود: با این حال، دولت در تلاش است تا با مدیریت ساعات کاری، برخی تغییرات را در ساعات کاری در روزهای پنجشنبه و شنبه اعمال کند. در حال حاضر، در پایتخت، پنجشنبهها تعطیل است، اما در سایر استانها، این تغییرات به تصویب نرسیده است. البته، دیوان عدالت اداری در برخی موارد، تغییرات را ابطال کرده است، اما قانون به دولت اجازه میدهد که ساعات کاری را برای پایتخت تغییر دهد. به این ترتیب، تغییرات تعطیلات در تهران میتواند رخ دهد، اما این تغییرات در سطح کشور و به طور رسمی به تعطیلی پنجشنبهها نخواهد رسید.
او گفت: این لایحه در نهایت به کمیسیون اجتماعی بازگشت و ما نیز ۴۰ ساعت کار اداری را در شنبه تا چهارشنبه تعریف کردیم و مقرر شد که پنجشنبهها در سراسر کشور همانند تهران تعطیل باشد، البته این تعطیلی به معنای تعطیلی رسمی نیست و صرفاً مدیریت ساعت کار از سوی دولت صورت گرفته است.
برچسب ها:
نظر کاربران
دیدگاهتان را بنویسید
مطالب مرتبط
احتیاط هایی درباره مصرف سویا
روی تاریک مصرف بیرویه سویا
اطلاعیه مهم سازمان تأمین اجتماعی
فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شد
اختلال در سامانههای بانکی
منبع آگاه: رفع اختلالات چهار بانک زودتر از دو هفته انجام میشود
عملیات باستانشناسی کاروانزمین گلستان؛ گام نخست برای حفاظت از میراث مغفول
انتصاب رئیس ستاد برگزاری پویش «نه به پلاستیک»
پویش نه به پلاستیک | مدیریت پسماند و کاهش مصرف یکبارمصرف
امنیت غذایی
هشدار درباره گسترش «ارزانخواری»؛ فشار اقتصادی الگوی تغذیه خانوارها را تغییر میدهد
معیشت
با این کالابرگ نمیتوان دوام آورد
گزارش میدانی «پیام ما» از ساعتی که کرمانشاه، صدای حملۀ جنگندۀ دشمن به کارخانۀ کاشی و سرامیک را شنید
شبی که خواب از بیستون رفت
صدور اخطاریه زیستمحیطی برای ۱۰ هتل تهران
محموله مورد نیاز داروهای بیماران دیابتی از بلاتکلیفی خارج شد
ترخیص ۲۶ تن مواد اولیه دارویی در تهران
وب گردی
- بهترین پنل پیامکی ایران [4 تا از بهترین سامانه پیامکی ایران]
- آشنایی با خدمات متنوع اسنپفود در رشت
- بهترین مدل شومیز برای افراد چاق؛ 10 مدل ترند 1405
- جنس سیم چه تأثیری در کیفیت برق رسانی دارد؟
- مسابقه ملی ایدهپردازی «ایدانو» به آنتن شبکه دو رسید
- «سهم ما از قدردانی»؛ حمایت ویژه هتلهای دُنسه از قهرمانان امداد
- درخواست ایجاد مسیر دوچرخهسواری ۱۰۰ کیلومتری در قم
- چند روز بعد از سمپاشی ساس از بین میرود؟ (راهنمای کامل سمپاشی ساس + قوی ترین سم ساس)
- باغ پرندگان تهران کجاست؟ معرفی، ساعت کاری و آدرس
- مقایسه قیمت ورق شیروانی، سیاه، استیل و گالوانیزه در یک نگاه بیشتر
بیشترین نظر کاربران
بازگشت به تریاک بهجای درمان | پیـام ما
پربازدیدها
1
رقص سوگوارانه؛ کنشی مقاومتی
2
رقص عزا
3
مبارزه با جستوجوی گنج
4
هوای آلوده با موتورهای منسوخشده و آلاینده خودروهای داخلی
5
گنجِ گمشده زیر چرخ لودرها




علی
از جناب آقای دکتر علی بابایی کارنامی و اعضای محترم کمیسیون اجتماعی مجلس و سایر نمایندگان دلسوز مجلس، برای زحماتشان درباره تصویب تعطیلی پنجشنبه ها و رفع تبعیض 15 ساله بین تهران و شهرستان ها بسیار متشکریم.