پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۵ مفقودی در سیل «سوادکوه»

وقوع سیلاب کم‌سابقه تابستانی این بار مسئولان «مازندران» را غافلگیر کرد

۵ مفقودی در سیل «سوادکوه»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران: اطلاعات دقیقی از میزان خسارت نداریم





۵ مفقودی در سیل «سوادکوه»

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۴۳

بارش سنگین باران سه‌شنبه‌شب، طغیان رودخانۀ «تلار»، وقوع سیل و مسدودشدن محورهای کوهستانی در شهرستان سوادکوه استان مازندران را به‌بارآورد. هلال‌احمر شهرستان نیز از انتقال مصدومان به مراکز درمانی و اسکان اضطراری گرفتارشدگان در سیل خبر داد. همچنین این سیلاب که مسئولان استان مازندران آن را «کم‌سابقه» عنوان کرده‌اند، منجر به بروز حوادثی در نقاط مختلف استان مازندران شد که مفقودشدن تعدادی خودرو در جادۀ سوادکوه و تخریب بخشی از محورهای فرعی جادۀ هراز، از جمله پیامدهای این حادثه است. گرچه تا زمان تنظیم این گزارش آمار رسمی جمعیت هلال‌احمر از ۵ مفقودی در این سیلاب خبر می‌دهد، اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به «پیام ما» گفته است: اطلاع دقیقی از تعداد مفقودان احتمالی و خسارات در دست نیست و همه مشغول ارزیابی هستند.

بارش سنگین نیمه‌شب سه‌شنبه، موجب طغیان رودخانۀ «تِلار» و وقوع سیل در سوادکوه شد. در این حادثه بسیاری از زمین‌های کشاورزی حریم رودخانه، سردهنه‌های کشاورزی و راه‌های ارتباطی آسیـب جـدی دید. هـمچنین به منازل مسـکونی و خـودروهایی که در مـسیر رودخانه قرار داشتند، خسارت‌های سنگینی وارد شد.
بنا بر اعلام سازمان جمعیت هلال‌احمر کشور در پی وقوع این سیلاب، ۴۴ تیم امدادی در منطقه ساماندهی شدند و با ۳۶ دستگاه مشغـول لای‌روبی و جـمع‌آوری مصالح مازاد و ساماندهی وضعیت هستند.
غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفته است: در این سیل ۱۴۴ نفر حادثه دیدند که هفت نفرشان به مرکز درمانی منتقل شدند. ۳۱ نفر نیز که در سیلاب گرفتار شده بودند با اقدام به موقع امدادگران از مرگ حتمی نجات یافتند. ۵۰ نفر از گرفتار شدگان در سیلاب نیز دیشب اسکان موقت داده شدند.

«ایرنا» به‌نقل‌از‌ «غلامعلی فخاری»، صبح چهارشنبه نوشته بود: «علاوه‌بر ۵۰ مورد اسکان که از این تعداد ۴۰ مورد در پایگاه گدوک و ۱۰ مورد در پایگاه ارفعده اسکان داده شدند، ۱۱ مورد تخلیۀ آب منازل مسکونی در روستای کردآباد انجام شده است.»

«عبدالرضا دادبود» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در مورد این حادثه به «پیام ما» گفت: «از روز پیش از حـادثۀ سـیلاب و باتوجـه‌به گزارش‌های هواشناسی، هشدارهای لازم صادر شده بود. متأسفانه شرایط مطابق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و شاهد بارش باران سیل‌آسا و طغیان رودخانه‌ها بودیم که روستاها و شهرهای شهرستان سوادکوه را تحت‌تأثیر قرار داد.»

به‌گفتۀ دادبود، تعدادی از محورهای اصلی و فرعی سوادکوه مـسدود شده است: «مهم‌ترین موضوع، ورود سـیلاب سنگین در محور اصلی و مـسدود شدن محور سوادکوه است که تعـدادی خودروهای سبک و سنگین در سـیلاب قرار گرفتند. بلافاصله در نخستین ساعات پس از وقوع سیلاب، برداشت مصالح از جاده و ارزیابی آغاز شد، اما هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات از مصدومان و مفقودان نداریم. باتوجـه ‌به هشــدار نارنجی و وضعیت نامناسـب جـاده کــه زیرساخت‌های آن تخریب شد، احتمال مسدود شدن آن تا روزهای دیگر هم وجـود دارد. استاندار مازندران از منطقه بازدید داشت و نیمه‌شب پس از سیلاب، جلسۀ مدیریت بحران تشکیل شد و تأکید استاندار برای پیگیری در ابعاد مختلف است و وزیر کشور هم پیگیر موضوع هستند و معاون راهداری سـازمان حمل‌ونقـل جـاده‌ای کشور در شهرستان حضور دارند. درخـواست حضور ماشین‌آلات سنگین و امدادرسان از سایر استان‌ها تقاضا شد و بخشی رسیده و بخش دیگری در راه است.»

«رمضان غلامی» فرماندار سوادکوه نیز در بازدید از منطقۀ سیل‌زده و در گفت‌وگو با خـبرنگاران اعـلام کـرد: «این سیلاب کم‌سابقه اسـت. بر اثر این سیل، محور اصلی شهرستان در منطقۀ «طالع رودبار» مـسـدود شـد. هـمـچنیـن محـورهای کوهستانی «آلاشت» و «دراسله» نیز بر اثر سیل آسیب جدی دید و درحال‌حاضر بسته است. تاکنون ۱۸ مصدوم گزارش شده که ۴ نفر به‌صورت سرپایی درمان شده و ۱۴ نفر تحت درمان هستند؛ درراه‌ماندگان نیز در پادگان دوآب، امام‌زاده عبدالحق(ع) و مسجد کندوان اسکان داده شده‌اند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر