پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «اوزون»، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران

«اوزون»، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران





«اوزون»، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران

۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۶

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آلاینده اوزون به‌عنوان آلاینده‌ای ثانویه، متهم ردیف اول آلودگی هوای پایتخت در ماه خرداد بود.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «سولماز احدی» با استناد به اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت افزود: در بهار امسال، تنها یک روز هوای تهران برای همه شهروندان و ۱۰ روز برای گروه‌های حساس ناسالم بود.
او با اعلام اینکه علت آلودگی تمام روزهای آلوده بهار امسال، افزایش آلاینده اوزون بود، گفت: کیفیت هوای دو ماه نخست سال جاری، بدون حتی یک روز آلوده در وضعیت مطلوب قرار داشت.
احدی از ۳۰ خرداد به عنوان آلوده‌ترین روز بهار امسال با شاخص ۱۵۶ نام برد و اضافه کرد: علت این موضوع، تداوم موج گرما از چند روز قبل همراه با تجمع و افزایش پیش‌سازهای تولید آلاینده اوزون بود.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در بهار سال گذشته کیفیت هوای تهران ۹ روز برای گروه‌های حساس، ناسالم بود که به‌ جز آلاینده اوزون، آلاینده‌های ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون نیز در برخی روزها، فراتر از حد مجاز بودند، عنوان کرد: در بهار سال گذشته چهار روز آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و یک روز آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشتند و دو روز همزمان بیش از یک آلاینده در محدوده نامطلوب قرار داشتند.
او با اشاره به اینکه همزمانی وقوع شرایط آلوده برای بیش از یک آلاینده در بهار سال جاری وجود نداشته است، اضافه کرد: در این بازه به‌ جز آلاینده اوزون، سایر آلاینده‌ها از جمله آلاینده‌های ذره‌ای در وضعیت مطلوب قرار داشته‌اند که این امرنشان‌دهنده آن است که کیفیت هوا از منظر آلاینده‌های ذره‌ای شامل ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون در بهار سال جاری مطلوب‌تر از مدت مشابه سال ۱۴۰۲ بوده است.
احدی از جمله دلایل و عوامل این امر را افزایش نسبی نزولات جوی در کشور و در تهران و به تبع آن، کاهش خشکی زمین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته اعلام کرد و گفت: این شرایط از وقوع توفان‌های حامل گرد و خاک و گسیل ریزگردها با منشأ خارجی و داخلی به پایتخت کاسته است.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه تعداد روزهای پاک بهار امسال، پنج روز و بهار سال گذشته روز بود، عنوان کرد: شهروندان تهرانی در بهار سال جاری روزهای پاک کمتری را نسبت به سال گذشته تجربه کردند.
او در مورد آلاینده اوزون به عنوان آلاینده غالب هوای تهران در بهار امسال توضیح داد: اوزون، گازی است که در جو بر اثر واکنش‌های پیچیده فتوشیمیایی تولید می‌شود و در صورت افزایش شدت تابش نور خورشید و بالا رفتن دما و البته وجود پیش‌سازهای تولید آن شامل اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار افزایش می‌یابد.
احدی با اعلام اینکه در روزهای گرم سال، شاهد افزایش غلظت این گاز هستیم و هر چه از شدت گرمای هوا کاسته شود، از غلظت این گاز نیز کاسته خواهد شد، گفت: در ماه‌های گرم سال، شرایطی همچون سکون نسبی جو و عدم وزش باد مؤثر نیز می‌تواند در انباشت این آلاینده همچنین پیش‌سازهای تولید آن مؤثر باشد که در برخی از روزهای خرداد امسال نیز این شرایط در پایتخت رخ داد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر