پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آینده‌ای پایدار با امکانات ورزشی ساخته‌شده از بامبو

آینده‌ای پایدار با امکانات ورزشی ساخته‌شده از بامبو





آینده‌ای پایدار با امکانات ورزشی ساخته‌شده از بامبو

۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۷

|پیام ما| افزایش آگاهی از توسعۀ پایدار باعث شده «بامبو» به‌عنوان جایگزینی مناسب برای مصالح ساختمانی سنتی معرفی شود. استفاده از این مادۀ نوآورانه در ساخت‌وساز اماکن ورزشی پیشرفت چشم‌گیری کرده و نشان می‌دهد که چگونه شیوه‌های پایدار می‌توانند آینده‌ای سبزتر را شکل دهند.

بامبو به‌عنوان یک جایگزین سازگار با محیط‌‌زیست به‌جای بتن و فولاد شناخته می‌شود. کاربرد آن در ساخت تأسیسات ورزشی به‌طور قابل‌توجهی اثرات محیط‌‌زیستی را کاهش و پایداری را افزایش می‌دهد. اما مزایای بامبو محدود به مزایای محیط‌‌زیستی آن نمی‌شود. این ماده نه فقط قوی و بادوام است، بلکه سبک و انعطاف‌پذیر است که آن را برای ساخت‌وسازهای مدرن مناسب می‌کند.

سالن ورزشی مدرسۀ بین‌المللی «پانیادن» که از بامبو ساخته شده، یکی از این موارد است. این سالن ترکیبی از طراحی مدرن، مهندسی قرن بیست‌ویکم و یک مادۀ طبیعی یعنی بامبو است. این سالن براساس گل نیلوفر آبی طراحی شده؛ زیرا مدرسۀ بین‌المللی پانیادن که در تایلند قرار دارد، مبتنی بر آموزه‌های بودایی است.

قرار بود سالنی ساخته شود تا ظرفیت ۳۰۰ دانش‌آموز را در خود جای دهد. همچنین سازندگان قصد داشتند که مدرسه امکانات ورزشی مدرن را فراهم و از بامبو با هدف انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای، استفاده کند. این سالن ۷۸۲ مترمربع مساحت دارد و میزبان بازی‌های فوتسال، بسکتبال، والیبال و بدمینتون است. طراحی و متریال آن باعث ایجاد آب‌وهوای خنک و دلپذیر در تمام طول سال از طریق تهویۀ طبیعی می‌شود. این سالن با استانداردهای ایمنی طراحی شده، به‌گونه‌ای که در برابر بادهای پرسرعت محلی، زلزله و سایر نیروهای طبیعی مقاوم است.

گفته می‌شود ردپای کربن سالن ورزشی پانیادن صفر است.

 

*این مطلب خلاصه و ترجمه‌ای است از مطلبی با عنوان «Building a Sustainable Future» که در مجله «Archdaily» در تاریخ ۲۱ ژوئن منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر