پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ثبت ده‌ها آتش‌سوزی جنگلی در یونان

ثبت ده‌ها آتش‌سوزی جنگلی در یونان





ثبت ده‌ها آتش‌سوزی جنگلی در یونان

۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹

در 24 ساعت ۶۶ مورد آتش‌سوزی جنگلی در مناطقی از یونان رخ داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، در مجموع ۵۲ مورد آتش سوزی در مراحل اولیه وقوع آنها کنترل شد و تیم‌های آتش‌نشانی در تلاش برای مهار ۱۴ مورد آتش‌سوزی دیگر هستند.

مقامات این کشور اعلام کردند تلاش‌ها برای اطفای آتش سوزی‌ها در جریان است.

در همین حال ۱۳ نفر در ارتباط با این آتش سوزی‌های جنگلی دستگیر شدند.

به گزارش آناتولی، همچنین مقامات یونان نسبت به خطر بسیار بالای وقوع آتش سوزی در «آتن»، پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن برای امروز (یکشنبه) به دلیل گرمای شدید هشدار دادند.

یونان از روز سه‌شنبه به دلیل آتش‌سوزی‌ها در حالت آماده باش بوده است و با ادامه هوای خشک، باد شدید و دمای بالا مقام‌ها خود را برای یک تابستان سخت آماده می‌کنند.

روز جمعه یک مامور داوطلب آتش‌نشانی که ۵۵ سال داشت بر اثر جراحات ناشی از یک حریق در منطقه جنوبی «ایلیا» در شبه جزیره «پلوپونِز» درگذشت.

آتش‌سوزی‌های طبیعی در طول تابستان در یونان زیاد اتفاق می‌افتد اما دانشمندان، فراوانی و شدت بیشتر رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله موج‌های گرما را به تغییر اقلیم نسبت می‌دهند.

این کشور همچنین با مشکل آتش‌سوزی عمدی روبروست، به طوری که در ماه اوت سال گذشته حداقل ۷۹ نفر در ارتباط با آتش‌سوزی‌های مرگبار دستگیر شدند.

پیش‌تر در سال جاری یونان قوانین شدیدتری را در این زمینه وضع کرد و حالا کسانی که مرتکب آتش‌افروزی شوند با حداکثر ۲۰ سال زندان و ۲۰۰ هزار یورو جریمه روبرو می‌شوند.

در حالی که یونان در روزهای اخیر درگیر این حریق‌های طبیعی بوده یک آتش‌سوزی عظیم در ناحیه کردنشین جنوب شرقی ترکیه نیز به مرگ حداقل ۱۲ نفر منجر شده است.

«فخرالدین کوجا»، وزیر بهداشت این کشور در شبکه X نوشت که ۷۸ نفر دیگر زمانی که شعله‌های آتش بخش‌هایی از دو استان «دیاربکر» و «ماردین» را درنوردید، مجروح شده‌اند.

در این آتش‌سوزی که روز پنج‌شنبه شروع شد و تا جمعه ادامه داشت صدها حیوان تلف نیز شده‌اند.

در یک هفته اخیر دمای هوا در بیشتر نواحی ترکیه به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد رسید که زمینه را برای آتش‌سوزی فراهم کرد.

تحقیقات درباره علت این آتش‌سوزی در جریان است.

«علی یرلیکایا»، وزیر کشور ترکیه آن را به «کلش‌سوزی» – آتش زدن کاه باقی مانده در زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول – نسبت داد.

این منطقه در تابستان ۲۰۲۱ هم شاهد آتش‌سوزی شدیدی در مراکز سیاحتی ساحلی بود که جان ۹ نفر را گرفت.

از سوی دیگر چهار کشور بالکان در میان گرمای شدید در روز جمعه شاهد قطعی همزمان برق برای چندین ساعت بودند.

آلبانی، بوسنی، مونته‌نگرو و نواحی وسیعی از ساحل کرواسی با قطع برق روبرو شدند که ناشی از جهش شدید مصرف برق به دلیل روشن کردن وسایل خنک‌کننده بود.

در بوسنی و کرواسی، چراغ‌های راهنمایی از کار افتاد و باعث هرج و مرج در «سارایوو»، «اسپلیت» و سایر شهرهای بزرگ شد.

دما در سراسر این منطقه در عصر روز جمعه به ۴۰ درجه سانتیگراد نزدیک شد.

به گزارش بی بی سی، کشورهای غرب بالکان برای تولید انرژی در حال فاصله گرفتن از زغال هستند که عامل اصلی تصاعد گازهای گلخانه‌ای منطقه است.

با این حال مقام‌های صنعت انرژی می‌گویند به رغم تلاش زیاد برای حرکت به سوی انرژی خورشیدی، زیرساخت‌های کهنه برق هنوز آماده تغییر نیست.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. همچنین دانشمندان می‌گویند تغییر اقلیم خطر آب و هوای داغ و خشک را بیشتر کرده که به آتش‌سوزی‌ها دامن می‌زند.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است، سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر