پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی در تابستان

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی در تابستان





راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی در تابستان

۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۴

رئیس سازمان اورژانس کشور، با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و احتمال گرمازدگی راهکارها و هشدارهایی را برای مقابله با گرمازدگی ارائه کرد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، جعفر میعادفر درباره گرمازدگی توضیح داد: بدن انسان در حالت معمولی می‌تواند به روش‌های مختلف  ازجمله تعریق و تبخیر، دمای خود را در محدوده طبیعی حفظ کند. اما زمانی که فرد تحت تاثیر گرمای زیادی  قرار می‌گیرد؛ دمای بدن بالا می‌رود. در این حالت بدن عرق کرده و آب و املاح بدن از دست می‌رود و اینگونه علائم گرمازدگی آغاز ‌می‌شود.

 

میعادفر درباره مهم‌ترین علائم گرمازدگی گفت: مهم‌ترین علائم این بیماری شامل افزایش دما بدن، سردرد خفیف، کاهش هوشیاری، احساس ضعف،  تعریق شدید، حالت تهوع و افت فشار خون است. همچنین در گاهی موارد فرد به گرفتگی عضلات به ویژه عضلات شکم دچار می شود.

 

اقدامات اولیه در زمان گرمازدگی

او با اشاره به اقدامات اولیه درمان گرمازدگی افزود: در ابتدا باید فرد را از محیط گرم سریعا خارج کرده و به محیط خنک یا زیر سایه منتقل کنید و  بیمار را در وضعیت خوابیده به پشت قرار دهید. دقت کنید که عضلات منقبض فرد را در حالت استراحت قرار دهید.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: لباس‌های اضافه بیمار را خارج کنید و بیمار را توسط ملافه یا پوشش مرطوبی بپوشانید. اگر بیمار هوشیار است و تهوع ندارد کمی آب یا دوغ خنک به او بدهید. در صورت داشتن حالت تهوع بیمار را به پهلو بخوابانید تا استفراغ موجب انسداد راه هوایی نشود.

 

او افزود: بیمار را با گذاشتن کمپرس سرد و خیس در ناحیه کشاله ران، گردن، زیر بغل و پشت زانو یا اسپری کردن آب و سپس به آرامی باد زدن خنک کنید؛ دقت داشته باشید که بیمار را به حدی خنک نکنید که منجر به لرزیدن او شود؛ زیرا با این کار به جای کاهش، باعث افزایش درجه حرارت بیمار می شوید.

 

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی

میعادفر با بیان اینکه می‌توان با به یاد داشتن چند نکته و رعایت آنها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد، گفت: اگر در محیط گرمی قرار گرفتید که احتمال گرمازدگی در آن وجود داشت به صورت منظم و زمانی که هنوز تشنه نشده‌اید آب بنوشید. همچنین در صورت امکان از وسایل محافظتی برابر آفتاب مثل سایبان یا کلاه استفاده کنید.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: هر زمان علائمی مثل سردرد، تهوع، احساس ضعف، یا احساس گرفتگی عضلات شکم و پشت ساق رو داشتید بلافاصله به محیط خنک برید، مایعات خنک بنوشید و در صورت امکان از تیم‌های پزشکی کمک بخواید.

 

به گفته او، تا زمان رسیدن تیم‌های امدادی با پاشیدن و باد زدن بیمار می‌توان او را خنک کنید.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر