پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جزئیات سانحه هوایی بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش

جزئیات سانحه هوایی بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش





جزئیات سانحه هوایی بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۴۶

 از حدود ساعت ۱۶ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت که اخبار اولیه درباره سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور منتشر شد، جستجوها برای یافتن سرنشینان ادامه دارد. رئیس‌جمهور ظهر یکشنبه پس از افتتاح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین با بالگرد راهی تبریز شده بود. آیت‌الله آل هاشم امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی هم سرنشین این بالگرد بوده‌اند.

رئیسی، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده است. گروه‌های امدادی در مسیر اعزام به محل سانحه هستند.

نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.

افراد محلی میگویند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست.

استاندار آذربایجان شرقی، آیت الله آل هاشم و امیر عبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور‌ حضور داشته‌اند.

طبق اعلام تسنیم، با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد.

آقایان محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما هم در خبری از تلاش تیم‌های امدادی برای رسیدن به محل سانحه خبر داده و افزوده، اخبار تایید نشده از وقوع سانحه برای هلیکوپتر حامل رئیس جمهور در منطقه جلفا حکایت دارد.

اعزام پهپاد به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

به گفته محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند. محل وقوع حادثه در محدوده کلیبر و ورزقان بوده است. تیم‌های پهپادی و امدادی هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.

بالگرد حامل رئیس جمهور در جنگل دیزمار دچار سانحه شده است

آن طور که ایرنا نوشته خبرها از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی حکایت دارد.

ایرنا: هم اکنون تیم امدادی به محل حادثه رسیدند

حدود یک ساعت بعد از زمان اعلام وقوع سانحه به امدادگران، تیم‌های امدادی به محل اعلام شده رسیدند و جست و جوها آغاز شده است.

۱۶ تیم امدادی و پهپادی به منطقه اعزام شده‌اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمانبر خواهد بود.

جزئیات حادثه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور از زبان نماینده تبریز در گفت‌وگو با اعتماد: هیچ تماسی با افراد حاضر در هلی‌کوپتر برقرار نشده

احمد علیرضابیگی درباره آخرین اخبار مرتبط با حادثه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور می‌گوید: «نیروهای امدادی و هلال احمر که در منطقه در حال تجسس‌اند و به سمت محل حادثه می روند، می‌گویند، هلی‌کوپتر حامل رییس جمهور در یک منطقه جنگلی به نام منطقه دیزمار سقوط کرده است. هر نوع ارتباطی هم در حال حاضر با افراد حاضر در هلی کوپتر قطع است.»

علیرضابیگی در پاسخ به این پرسش اعتماد که آیا رئیس‌جمهور قطعا در هلی کوپتری که سقوط کرده، حضور داشته؟ می‌گوید: « سه هلی‌کوپتر حامل اعضای دولت و مسئولان استانی بوده‌اند که در یکی از آنها آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان حضور داشته و در هلی‌کوپتر دیگر علی اکبر محرابیان زیر نیرو و همراهان، حاضر بوده‌اند، هر دو هلی‌کوپتر حامل محرابیان و بذرپاش سلامت به زمین نشسته‌اند، اما هلی کوپتر حامل رئیس‌جمهور سقوط کرده است.»

نماینده مردم تبریز در خصوص اینکه آیا منطقه‌ای که هلی کوپتر رئیس‌جمهور سقوط کرده دقیقا شناسایی شده است می‌افزاید: «بچه‌های امداد می‌گویند چون در منطقه یاد شده بارندگی شدید است و مه غلیظی وجود دارد، هنوز نیروهای امداد و نجات نتوانسته‌اند هلوکوپتر را شناسایی کرده و به منطقه برسند.»

علیرضا بیگی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا با افراد حاضر در هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور تماسی برقرار شده یا نه، می‌گوید: «من چیزی در این زمینه نشنیده‌ام. خودم در اخبار صداوسیما می‌شنوم که با آقای آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تماسی برقرار شده، اما واقع آن است که هر نوع ارتباطی فعلا قطع است.»

تداوم جست‌وجوها برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور که به منطقه سانحه رفته بود در ساعت ۲۱ اعلام کرد که «ساعت ۱۳:۳۰ ارتباط بالگرد حامل رئیس‌جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود. دو بالگرد دیگر در منطقه گشت‌زنی می‌کنند؛ ولی به دلیل وجود مه شدید مجبور می‌شوند در منطقه فرود بیایند.» او گفت: «از نقاط امیدوارکننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهوری این است با یکی از سرنشینان بالگَرد و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.» با وجود وقوع این سانحه، جلسه روز یکشنبه هیئت دولت به ریاست مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا (ع) برگزار شد، با ابراز تأثر از حادثه نگران‌کننده برای رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: «امیدواریم خداوند متعال رئیس‌جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.»
از عصر روز یکشنبه هم مراسم دعای توسل در حرم حضرت رضا (ع) و معصومه (س)، حرم حضرت ابوالفضل (ع)، مدینه منوره، مساجد مختلف کشور و میدان ولیعصر با حضور مردم برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی برگزار شد. مسئولان کشور هم در پیام‌های جداگانه از مردم خواستند برای سلامتی رئیس‌جمهور دعا کنند. برخی کشورهای جهان هم به خبر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه او واکنش نشان دادند.
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند. سپاه علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جست‌وجو، باتوجه‌به شرایط جوی منطقه و مه شدید، از منورهای مه‌شکن استفاده کرده است.
امیر سرتیپ دوم ستاد امیرحسین شفیعی، فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش هم اعلام کرد که «هم اکنون نیز در حال کاوش وجب‌به‌وجب منطقه عمومی حادثه در ورزقان هستیم. منطقه وضعیت جوی بسیار سرد، بارانی و مه‌آلودی دارد و باران، رفته‌رفته دارد به برف تبدیل می‌شود با این‌همه چیزی مانع تلاش بی‌وقفه ما نخواهد شد.»
بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ساعت ۲۱:۴۵ خبر داد که «دقایقی پیش گروه مجهزهای عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت‌ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه‌دیده رئیس‌جمهور و هیئت همراه را شناسایی کردند. جستجوها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی دراین‌خصوص اعلام می‌شود.»
تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش پیدا نشده است.

این خبر تکمیل می‌شود….

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر