پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پذیرش قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع محیط زیست سازمان ملل

پذیرش قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع محیط زیست سازمان ملل





پذیرش قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع محیط زیست سازمان ملل

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار گفت: ایران با برگزاری دو اجلاس موفق منطقه‌ای و بین‌المللی در سال گذشته و سال جاری و ثبت روز جهانی مقابله با توفان‌های گرد و غبار به پیشنهاد کشورمان در قالب قطعنامه سازمان ملل متحد؛ نقش اساسی در مرجعیت ایران به عنوان کشوری پیشرو و موفق در منطقه و جهان ایفا کرده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی روز دوشنبه تصریح کرد: متعاقب اقدامات انجام شده فوق در زمینه دیپلماسی گرد و غبار و برگزاری اجلاس‌های منطقه ای و بین المللی در تیر سال گذشته و شهریور سال جاری، پیش‌نویس قطعنامه مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار توسط جمهوری اسلامی ایران در مدت زمان کوتاهی تهیه و با لحاظ تمام مفاد بیانیه اجلاس اخیر به ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA۶) که در کشور کنیا برگزار گردید، ارائه شد.

او اظهارداشت: کشورمان با اقدامات موثر در دو سال گذشته بعنوان یک کشور تاثیرگذار و پیشرو در منطقه و جهان مطرح شده است.

طهماسبی بیرگانی اظهار داشت: با عنایت به اقدامات همه جانبه و مجدانه سازمان متبوع در دفاع از قطعنامه مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار در مجامع جهانی و در قالب ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA۶) این قطعنامه مورد تصویب قرار گرفت.

او با اشاره به اهم مفاد این قطعنامه گفت: در این قطعنامه از کشورهای عضو و بانک های توسعه منطقه ای دعوت شده تا منابع مالی را در طرح ها و پروژه های منطقه ای و زیرمنطقه ای برای مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار بکار گیرند.

طهماسبی افزود: همچنین از کشورهای عضو دعوت شده تا در زمینه پژوهش، مدل‌سازی و سیستم‌های هشدار زود هنگام با هدف به حداقل رساندن اثرات توفان های ماسه و گرد و غبار در اکوسیستم‌ها و معیشت مردم، ظرفیت های لازم را ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه تاکید بر مشارکت در اجرای برنامه های عمل در سطوح منطقه ای و زیرمنطقه ای یکی دیگر از مفاد این قطعنامه است گفت؛ از کشورهای عضو دعوت شده که با لحاظ و همکاری‌های تحقیقاتی، فنی و علمی میان مراکز منطقه‌ای موجود نسبت به راه‌اندازی مرکزی برای افزایش آماده‌سازی و اجرای برنامه های عمل مذکور اقدام شود همچنین از مدیر اجرایی UNEP درخواست شده است کارگاهی آموزشی، با شرکت کشورهای عضو، اعضای آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد، موسسات فنی و مالی و سایر ذینفعان مربوطه در UNEA۷، با موضوع برسی های فنی توفان های ماسه و گرد و غبار و اثرات نامطلوب آنها در سطح منطقه ای و زیرمنطقه ای برگزار کنند.

طهماسبی بیرگانی گفت: در یک جمع بندی ایران اسلامی در بین ۱۸۲ کشور جهان با ارائه یک قطعنامه و تصویب آن توانسته است نقش خود را برای حل معضلات محیط زیست جهانی ایفا کند.

از ۱۹ قطعنامه ارائه شده به ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA۶)، ۱۴ قطعنامه به تصویب رسید که یکی از این قطعنامه ها به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با عنوان قطعنامه مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار و شماره UNEP/EA.۶/L.۱۰ به تصویب مجمع عمومی UNEA۶ رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *