بایگانی مطالب : یادداشت
بیکاری، بحران زنانه
سهم اشتغال زنان در دولتها همیشه محل بحث و چالش بوده است. دولتها همواره در کارنامۀ عملکرد خود میزان اشتغال زنان که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند، مثبت ارزیابی میکنند. اما در واقعیت جامعه اما و اگرهایی وجود دارد که همین میزان اشتغال هم از امنیت، پایداری و مناسبات حقوقی قوانین کار برخوردار نیست. در روزهای آخر دولت سیزدهم، از سوی معاونت امور زنان و خانوادۀ ریاستجمهوری، آمارهایی دربارۀ سهم اشتغال زنان داده میشود. «انسیه خزعلی» در آخرین اظهارنظر خود عنوان کرده است: «از بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم، سهم بانوان ۴۱ درصد بوده است.» او در آخرین اظهارنظر خود با بیان اینکه سهم اشتغال زنان افزایش یک درصدی داشته است، اضافه کرد: «۳۰ درصد از مجوزهای صادر شده در کلیۀ مشاغل نیز به زنان اختصاص دارد و ۸۰ درصد مجوزهای مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد.»
آیندهٔ ایران در گرو مدیریت مطلوب محیط زیست
اطلاعرسانی یک طرفه درباره کابینه آینده
دولت چهاردهم و وضعیت آب کشور
آدرس غلط سعید لیلاز
دریاچۀ ارومیه همچنان در بحران خشکی
پارادوکس نهاد غیردموکراتیک و انتخاب دموکراتیک
بهزیستی؛ سازمان اصول فراموش شده
بهزیستی یا سازمان اصلهای فراموش شده؛ این همۀ تعریفی است که در مورد این سازمان بزرگ حمایتی میتوان گفت. بسیاری از افراد معلول، کمتوان ذهنی، جسمی، حرکتی و … نگاهشان به حمایتهای بهزیستی است، اما آنگونه که باید حمایت نمیشوند و بسیاری از قوانین مصوب شده که جزو وظایف این نهاد است، بر زمین مانده و اجرا نمیشود. کارشناسان میگویند تا در این نهاد اصلاح ساختاری صورت نگیرد، نمیتوان امید به خدماترسانی بیشتر به معلولان کرد. در بین شعارهای متعددی که برای این طیف سر داده میشود، از همه پررنگتر شعار «معلولیت محدودیت نیست» است. اما چقدر جامعه برای تحرک و فعالیت این قشر فراهم است؟ درحالیکه هنوز مسائلی چون اشتغال، درآمد، مسکن و تجهیزات پزشکی جزو مشکلات جدی جامعۀ معلولان است. از سوی دیگر، بهجز سازمان بهزیستی کشور، وزارتخانههای کشور، راه و شهرسازی، صمت، آموزشوپرورش، سازمان برنامهوبودجه، سازمان صداوسیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایندۀ تشکلهای غیردولتی جانبازان، نمایندۀ شبکههای ملی تشکلهای مردمنهاد معلولان، رئیس شورایعالی استانها و نمایندۀ سایر دستگاههای دولتی، عضو ستاد هماهنگی و پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان هستند. اما این تنوع ارگانی منجر به بهبود بودجه و سیاستگذاری نشده است. درحالیکه در صورت تخصیص بودجۀ مناسب و تسهیل موانع قانونی و فرهنگی، بسیاری از معلولان میتوانند ضمن رفع نیازهای خود، در اموری همچون اشتغال خانگی و کارگاههای خرد فعالیت پررنگی داشته باشند. هفتهای که سپری شد، به نام هفته بهزیستی بود که براساس آمارها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد هر جامعه را معلولان تشکیل میدهند، اما هنوز تبعیض و نبود عدالت برای درمان این بیماران احساس میشود. بسیاری از خانوادهها از پس هزینههای سرسامآور توانبخشی و یا خرید اقلام مد نظر برنمیآیند و خواهان بهبود کیفیت زندگی برای بیمار معلول خود از طریق یک مستمری دائم و مناسب هستند. از سوی دیگر هنوز برخی از آن دسته از معلولان که توان فعالیت فکری و فیزیکی را برای داشتن شغل دارند، توانستهاند آنگونه که باید موفق به دستیابی به شغل شوند. دولت دوازدهم یکی از اقداماتی که برای حمایت از معلولان انجام داده بود، تصویب لایحۀ حمایت از آنان بود که متأسفانه در دولت گذشته اقدامات حمایتی بهصورت جزیرهای و کمرنگ برای معلولان اجرا شد.
تدوین شیوهنامه برای انتخاب مدیران حفاظت محیطزیست
لزوم اجرای برنامۀ ملی حفاظت از کوسهماهیان
وزیر باید الفبای گردشگری را بداند
برای اولینبار در تاریخ سیاسی ایران، برای انتخاب وزیرهای کابینۀ دولت منتخب، گروهی به نمایندگی از افکار و اقشار مختلف دور یک میز مینشینند و گزینههای احتمالی را بررسی میکنند. پیش از دولت چهاردهم سازوکار انتخاب وزیر نامشخص بود و کسی غیر از گروهی نامشخص نمیدانست که گزینههای احتمالی کداماند و همین موضوع اولین زمینۀ وجود رانت را پایهگذاری میکرد. حالا در دولت «مسعود پزشکیان» رئیسجمهور منتخب، امکانی فراهم شده است که انتخاب وزیر از پایین به بالا مشخص شود و نه مانند دورههای گذشته نامشخص، مبهم و دیکتهای! اعضای کمیتۀ وزارت گردشگری وظیفۀ مهمی در پیش دارند؛ باید کسی را انتخاب کنند که عزمی جدی برای حل ابرچالشهای گردشگری را داشته باشد و بتواند جای پای گردشگری را در دولت آينده بزرگتر کند. در میزگرد «پیام ما» با «حرمتالله رفیعی» رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و «محسن حاجیسعید» رئیس انجمن جامعۀ راهنمایان گردشگری دربارۀ شاخصهای وزیر آينده، چالشهای پیشروی او و اولویتهایی که باید مدنظر داشته باشد، گفتوگو کردیم.
گام کوتاه برابری
بهزیستیِ کودکان کجاست؟
استفاده از باورهای مذهبی برای مقابله با کمآبی
ریلگذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیطزیستی
دیدهبان ارزیابی محیطزیستی بر این عقیده است که بدعتهای غلط در بندهای الف و ب مادۀ ۲۲ برنامۀ هفتم، منجر به یک ریلگذاری اشتباه برای ارزیابی محیطزیستی کشور خواهد شد. این مجموعه که ذیل مدرسۀ توسعۀ پایدار در پژوهشکدۀ سیاستگذاری دانشگاه «صنعتی شریف» ایجاد شده، از ۴ سال پیش، مطالعه دربارۀ آسیبشناسی ارزیابی اثرات محیطزیستی در کشور را آغاز کرده و در طی شکلگیری متن مادۀ ۲۲ برنامه، سعی بر این داشته است که به نهادها و اشخاص تدوین کنندۀ این متن هشدارهای لازم را بدهد. چرا که به نظر میرسد متن مادۀ ۲۲ با مجموعهای از نارساییها و بدعتهای غلطی که دارد، در مرحلۀ اجرا نه به نفع محیطزیست خواهد بود و نه به نفع توسعه و مردم. ریلگذاری اشتباه در مجلس، دولت و بخش خصوصی را به مقصد اشتباه رهنمون خواهد کرد و مادامیکه مجلس برای اصلاح متن برنامۀ هفتم اعلام آمادگی کرده، شایسته است که دولت چهاردهم در شروع کار، برای ارسال پیشنهاد اصلاح بندهای الف و ب مادۀ ۲۲ به مجلس اقدام نماید.