بایگانی مطالب: کودک

از کجا آمده‌ایم و چه رنج‌هایی کشیده‌ایم

30 سال غفلت از عدالت برای کودکان

۳۰ سال از پذیرش پیمان‌نامهٔ کنوانسیون حقوق کودک از سوی ایران می‌گذرد، اما کنشگران حوزهٔ حقوق کودک و روانشناسان معتقدند که مفاد این پیمان‌نامه آنچنان که باید در کشور گسترش پیدا نکرده است و درنتیجه حقوق کودکان همچنان پایمال می‌شود. در همین راستا روز دوشنبه همزمان با روز جهانی حقوق کودک در چهارمین دورهٔ «جایزهٔ سالانهٔ الفبای فردا» که با عنوان «پیوستگی حق تحصیل و سلامت روان» در مؤسسهٔ «دارالاکرام» برگزار شد، جمعی از استادان دانشگاه و فعالان اجتماعی بر اهمیت به رسمیت شناختن حقوق کودکان در پیوند با سلامت روان و حق تحصیل آنها تأکید کردند. در پایان این مراسم از فعالیت‌های ترویجی نهادهای مدنی در زمینهٔ سلامت روان کودکان و حمایت از آموزش کودکان و نوجوانان در معرض خطر ترک تحصیل در یک سال اخیر، تقدیر شد.

حق پایمال‌شدهٔ کودکی

۳۴ سال از تنظیم پیمان‌نامهٔ جهانی حقوق کودک گذشت

کودکان، قربانیان بی‌تقصیر حملات اسرائیل

صهیونیست‌ها تاکنون بیش از ۴۶۳۰ کودک را به‌شهادت رسانده‌اند

کار کودک تصویر توسعه نیافتگی است

|پیام ما| مسئلهٔ «کار کودکان» یکی از مسائل پیچیده نظام اجتماعی ایران است. به رغم تدوین قوانین مختلف آمارها نشان از کاهش شمار کودکان کار حکایت ندارد و هر روز این مسئله در کشور بغرنج‌تر می‌شود. خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران در نشستی به مناسبت روز جهانی کودکان دلایل ناموفق بودن برنامه مقابله با کار کودکان را بررسی کردند. پیام روشنفکر، جامعه‌شناس، ‌احمد میدری معاون سابق رفاه وزارت کار، سید هادی موسوی نیک، پژوهشگر و فرشید یزدانی فعال حقوق کودکان سخنرانان این نشست بودند.

یک‌سوم کودکان در معرض کمبود شدید آب

|پیام ما| گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار می‌دهد که تغییراقلیم جهانی با کاهش شدید منابع آب بر سلامت جسمانی و روانی کودکان تأثیرات عمیقی دارد. با این‌حال این صندوق هشدار می‌دهد که در مباحث مربوط به تغییراقلیم، سهم کودکان بسیار کم است و معمولاً آنها در این مباحث مورد توجه قرار نمی‌گیرند. یونیسف از رهبران کشورهای شرکت‌کننده در بیست‌وهشتمین اجلاس اقلیمی در امارات متحدهٔ عربی خواسته که در قطعنامهٔ پایانی این اجلاس، توجه ویژه‌ای به کودکان شود.

«بحران کودکی» در روز جهانی کودک

کودکانِ بی‌نشان

طبیعت قصه می‌سازد

ایران مملو از اقوام و فرهنگ‌های مختلف است که درنهایت همهٔ ما را به یک زبان و خاستگاه پیوند می‌دهد. بسیاری از این فرهنگ‌ها برآمده از دل طبیعت هستند که با مرور زمان و رفتن به‌سوی مدرنیته از آنها فاصله گرفته‌ایم. حالا گروهی جمع شده‌اند و سعی کرده‌اند که هم دانش بومی گذشتهٔ ما را یادآوری کنند، هم قصه‌هایی را که از دل طبیعت شکل گرفته و به نسل‌های بعد منتقل شده است؛ درواقع تلاشی برای پیوند آدم‌ها با سرگذشت‌شان. چیزی که «صونا آقابابایی»، مدیر ترویج علوم و فناوری موزۀ علوم و فنون دربارۀ آن می‌گوید: «می‌خواهیم نشان دهیم چه گسترۀ متنوعی در ایران وجود دارد.»

بازگشت به دوران سوء تغذیه