بیش از 500 کشته در دولت احمدینژاد بدون استعفا
۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۳
بیش از 500 کشته
در دولت احمدینژاد بدون استعفا
نامه نیوز نوشت: در پی سانحه برخورد دو قطار مسافری در مسیر مشهد، مردم ایران عزادار از دست دادن ۴۰ نفر از هموطنانمان شدند. صبح جمعه گذشته (پنجم آذرماه) قطار مسیر تبریز – مشهد به دلیل نقص فنی در ۵ کیلومتری ایستگاه هفتخوان متوقف میشود.سیستم ATC که پیشرفتهترین سیستمهای کنترل هوشمند قطار در حوزه ریلی است، دو بلاک را قرمز میکند و چراغ برای قطارهای پشتسری قرمز میشود. حال اینکه قطار سمنان- مشهد وارد مسیر و با چراغقرمز مواجه میشود. دراینبین شیفت کارکنان ایستگاه راهآهن عوض میشود و فردی که شیفت را تحویل گرفت با سهلانگاری نهتنها اجازه حرکت به لوکوموتیوران قطار سمنان- مشهد را میدهد بلکه اجازه میدهد ATC قطار سمنان خاموش شود. با دخالت نابجا و اشتباه نیروی انسانی این سیستم از کار میافتد و قطار سمنان به حرکت درمیآید. هرچند ۶ ثانیه قبل از برخورد دو قطار، لوکوموتیوران قطار سمنان ترمز میکند اما به دلیل سراشیبی مسیر نمیتواند از برخورد دو قطار جلوگیری کند. باوجوداینکه در این سانحه خطای عامل انسانی محرز است و مدارک و اسناد نشان میدهد که سیستم ATC بهدرستی عمل کرده است اما بااینوجود محسن پورسید آقایی مدیرعامل راهآهن در راستای همدردی با بازماندگان این سانحه بابیان اینکه «مدیران دولت به مسئولیت اجتماعی خود واقف هستند» استعفای خود را در برنامه زنده خبری اعلام کرد و وزیر راه و شهرسازی هم استعفای معاون خود را پذیرفت. مردم ایران تاکنون شاهد این سطح از عذرخواهی از سوی مدیران و مسئولان کشور نبودند چنانکه در دو دولت گذشته که اوج سوانح ریلی، هوایی و جادهای بود هیچیک از مدیران خم به ابرو نیاوردند و حتی بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری که پس از سقوط بوئینگ ایران ایر و کشته شدن ۷۸ نفر از مسافران این پرواز، کارش به استیضاح کشید، حتی در جلسه استیضاح خود حضور نیافت! حال اینکه شنبهشب یکی از کارآمدترین نیروهای وزارت راه و شهرسازی که تاکنون پروژههای ریلی متعددی را به سرانجام رسانده است، با پذیرش تقصیرها از سمت خود کنارکشید و این در حالی بود که خطای عامل انسانی در این سانحه ریلی مسلم است و علت وقوع آن هیچ ارتباطی به ناکارآمدی سیستم ATC نداشت و اگر عامل انسانی اجازه کار کردن این سیستم را میداد بهطورقطع امروز ایران داغدار از دست دادن ۴۰ مسافر این دو قطار نبود. اما غوغا سالارانی که حتی در غم و اندوه مردم هم به دنبال منافع سیاسی و جناحی هستند با نادیده گرفتن این اقدام و تصمیم وزارت راه و شهرسازی هنوز هم نمک بر زخم میپاشند. حال اینکه گویا آمار این سوانح در دولتهای نهم و دهم را فراموش کردهاند که با توجه به حجم بالای کشتهها و از دست دادن هموطنان هیچیک از مدیران حاضر به ترک مسند ریاست نشدند. بر اساس آمار شرکت راهآهن طی هفت سال از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در بخش حملونقل ریلی ۵۴ سانحه رخداده است که ۳۶ مورد از این سوانح مربوط به سوانح درجهیک؛ یعنی سوانحی هستند که در آنها قطار توقف و یا تأخیر داشته است و در ۱۸ مورد حوادث منجر به خسارات جانی شده است. آمار سوانح مربوط به دو سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۱ بوده است که در سال ۸۸ میزان مجروحها و جانباختگان ۷ کشته و ۶۳ زخمی و در سال ۱۳۹۱ این آمار ۴ کشته و ۱۲ زخمی بوده است. پس با احتساب میانگین تعداد سوانح در هرسال، ۸ سانحه، در سال میشود. طبق این آمار در دولت گذشته مردم شاهد ۱۸ سانحه مرگبار ریلی بودند که در هیچیک از آن هیچ مدیری حاضر به کنارهگیری نشد. اما عمق فاجعه را میتوان در سوانح هوایی دید. در دولتهای نهم و دهم مردم ایران شاهد ۱۲ سانحه هوایی مرگبار بودند که تعداد کشتههای این سوانح به چند صد نفر رسید اما در طول ۸ سال هیچ مدیری از این مجموعه حاضر به استعفا و برکناری نشد که هیچ؛ بلکه بهبهانی هم حتی در جلسه استیضاح خود برای جوابگویی به عملکرد ناوگان هوایی پس از سقوط بوئینگ ایران ایر در سال ۸۹ حاضر به پاسخگویی نشد. مدیران در آن زمان حتی برای عذرخواهی از مردم هم واژه کم میآوردند! پانزدهم آذر ۱۳۸۴، ۱۱۰ کشته، ششم آذر ۱۳۸۵، ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی، دهم شهریور ۱۳۸۵، ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی، بیست و هفتم بهمن ۱۳۸۷ پنج کشته، سوم شهریور ۱۳۸۷، 70 کشته، چهارم بهمن ۱۳۸۸، 42 زخمی، دوم مرداد ۱۳۸۸، 17 کشته و 20 زخمی، بیست و چهارم تیر ۱۳۸۸، 168 کشته و نوزدهم دیماه ۱۳۸۹، 78 کشته ازجمله سوانح هوایی زمان محمود احمدینژاد هستند.
مطالب مرتبط
تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت
پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمینلرزهها را یک هفته پیش از وقوع آنها بهدرستی پیشبینی کردند
امیدهای گمراهکننده برای پیشبینی زلزله
تعداد جانباختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر
نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی
مرکز پژوهشهای مجلس میگوید هیچ منطقهای در کشور مقاوم نیست
شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله
ریسکهای زلزله در تهران
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان:
زمینلرزه زاهدان، تاکنون بیش از ۷۰ مصدوم داشته است
قربانیان متعدد یک زلزلهٔ متوسط
پایان عملیات جستوجو در هرات
تعداد بالای زنان مفقودشده در «زندهجان»
برآوردها نشان میدهد شمار قربانیان افزایش مییابد
تلفات در هرات به ۲۰۰۰ نفر رسید
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید