پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | درباره عباس کیارستمی چقدر جای خالی تو بزرگ است

درباره عباس کیارستمی چقدر جای خالی تو بزرگ است





۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰:۵۵

درباره عباس کیارستمی
چقدر جای خالی تو بزرگ است
زمانی او از کودکی خوسته بود که درفیلمش بازی کند. آن کودک که نمی دانسته کیارستمی یکی از مطرح ترین کار گردانان جهان است به او گفت که آیا “خشایار” شخصیت معروف تلویزیونی را می شناسد و کیارستمی که رابطه چندان خوبی با تلویزیون نداشته جواب منفی می دهد. کودک به او می گوید که خشایار می‌تواند 60 میلیون نفر را بخنداند ولی تو چه کار می‌توانی بکنی.
اما ورود عباس کیارستمی به دنیای فیلمسازی، بسیار جالب بوده است. خود او زمانی در گفت و گو با نشریه ای گفته بود: «فکر می‌کنم چون نمی‌توانستم نقاشی کنم به ساخت فیلم رو آوردم. نقاشی من خیلی بد بود، به‌طوری‌که دوره‌ چهار ساله را در 13 سال در دانشکده‌ هنرهای زیبا دانشگاه تهران به پایان رساندم.! «عباس کیارستمی» در بخش دیگری از این گفت‌ وگو یادآور می شود: «بعد از آنکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، شروع به کار برروی فیلم‌های تجاری کردم که مرا با مکانیزم فیلم‌سازی و دوربین آشنا کرد. از آنجا بود که ساخت فیلم‌های کوتاه برای کودکان را آغاز کردم و پس از آن به مطالعه‌ عکاسی پرداختم.»
دوران نوجوانی کیارستمی
به روایت آغداشلو
بدنیست بدانید آیدین آغداشلو، در کلاس ششم و هفتم دبیرستان هم‌کلاسی کیارستمی بوده و در اظهار نظر جالبی چهره دقیقی از او در این دوره ترسیم می‌کند: «پسربچه سخت ساکت و آرامی را می‌یابم که پوستی تیره و بینی صاف و زیبایی دارد با وقار و تودار هنر را دوست دارد و نقاشی خوب را که می‌بیند در او آرامش گذار و برقی را می‌بینی، درخشش گوهری گاه و بی‌گاه در افق شبی ساکت و…..» کیارستمی نیز در جایی گفته است،تصویری که آغداشلو از گذشته او ارائه داده، کاملا درست است، اما کمتر شباهتی به شخصیت امروز او ندارد.
گزارش
«گزارش» به نوعی نخستین ساخته عباس کیارستمی محسوب می شود که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی ساخته شد. فیلم به زندگی یک کارمند اداره دارایی می‌پردازد. در ابتدای فیلم او را به دلیل دریافت رشوه از کار معلق می‌کنند و از همان جا مشکلات وی به خصوص با همسرش شروع می‌شود. کیارستمی در گفتگویی که با ایرج صابری بعد از ساخت فیلم «گزارش» داشت،عنوان می کند: «من فیلم‌هایم را به طور حسی ساخته‌ام، سبک کار چیزی نیست که بتوان از پیش تصمیم گرفت و بعد آن را پیاده نمود. حال که درباره فیلم‌هایم فکر می‌کنم، می‌بینم بین آنها از نظرحفظ واقعیت‌ها نوعی شباهت و نقاط مشترک وجود دارد که اگر عناوین آنها را برداریم، همه در یک خط قرارمی‌گیرند و این خط را من هیچ وقت با تصمیم قبلی و از روی قصد بوجود نیاورده ام.»
خانه دوست کجاست
«خانه دوست کجاست» عباس کیارستمی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و جهان محسوب می شود .«خانه دوست کجاست» در سال 1989 در جشنواره‌ فیلم لوکارنو موفق به کسب جایزه‌ یوزپلنگ نقره‌ای، جایزه‌ فیپرشی و جایزه‌ بهترین فیلم معنوی شد. این فیلم ازسوی انجمن فیلم بریتانیا به‌عنوان یکی از 50 فیلمی پیشنهاد شده است که حتما تا پیش از 14 سالگی آن را باید تماشا کرد. این فیلم در شناخت جهانی عباس کیارستمی به عنوان فیلمسازی بزرگ و مولف موثر بوده است. به طوری که کریستیان براد تامپسون فیلم ساز دانمارکی در گفت وگویی گفته است: «من کتابی درباره صد فیلم تاریخ سینما نوشته‌ام که خانه دوست کجاست؟ عباس کیارستمی، در میان این صد فیلم قرار دارد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر