پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخلف برای نماینده مردم شدن

«پیام ما» از برخی تخلف‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات شوراها گزارش می‌دهد

تخلف برای نماینده مردم شدن

یک نفر از جرثقیل، گاو آویزان کرد و یک نفر ستاد انتخاباتی‌ خودش را در بنای ثبت ملی شده راه‌اندازی کرد





۳۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۰۳

بروز برخی تخلف‌ها در انتخابات شوراها رفته رفته به یک رویه تبدیل شده است. نوشتن شب‌نامه با اسم رمز جعلی، برقراری ستاد انتخابات در بنای ثبت ملی شده و پول پاشی میان مردم، تنها بخش کوچکی از تخلفات انتخابات شورای شهر در سراسر کشور بود که در این مدت از سوی هیات‌های نظارت بر انتخابات مشخص شده است. این تخلفات در بسیاری از شهر منجر به جابه‌جا شدن ستادهای انتخابات یا حتی رد صلاحیت کاندیداها بیش از برگزاری انتخابات شورای شهر در روز جمعه 28 خرداد نیز شد.

تخلفات انتخاباتی شوراهای شهر شاید از زمان آغاز کارزار انتخاباتی آغاز شده باشد و بسیاری از آن‌ها هم رسانه‌ای نشد. اما شاید یکی از مهم‌ترین خطاها که منجر به مهروموم شدن ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها هم شد، در سبزوار اتفاق افتاده باشد.
ماجرا از این قرار بود که یک نامزد شورای شهر سبزوار، یک مکان تاریخی و ثبت ملی شده را به عنوان ستاد مرکزی انتخابات خودش قرار داده بود. درباره این اتفاق که روز 24 خرداد ماه رخ داده بود، میرعلم سیدی رئیس دادگستری سبزوار به خبرنگاران گفته بود که براساس قانون اماکن دولتی و عمومی نباید در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار بگیرند. او گفته بود که آثار ملی جزو اموال عمومی و بیت المالند و باوجود تذکرهای داده شده به این نامزد ستادش تغییر مکان داده نشد و در نهایت با دستور دادستان این ستاد مهروموم شده است.
در روز انتخابات یعنی جمعه 28 خرداد، تخلف دیگری ثبت شد. آنطور که رسانه‌ها نوشتند، یکی از نامزدهای شورای شهر در بندر امام خمینی (ره) به همراه تعدادی از حامیانش دستگیر شد. علت این دستگیری هم اخلال در روند انتخابات شناخته شده است. سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر گفته، این نامزد و طرفدارانش در ستادهای رای‌گیری شهروندان را به رای دادن به خود ترغیب می‌کرده است. این اقدام از این رو تخلف محسوب می‌شود که تبلیغات از 24 ساعت قبل انتخابات ممنوع اعلام می‌شود.
شب‌نامه با اسم رمز جعلی
از دیگر اقداماتی که از نگاه هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا تخلف محسوب شده و پرونده آن به دستگاه قضا تحویل داده شده، توزیع شب‌نامه با رمز غلط بوده است. آنطور که سایت روزنامه قدس نوشته است، علی بامشکی،‌ رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای مشهد گفته که یکی از کاندیداهای دست به توزیع شب‌نامه زده با این ویژگی که در آن اسم نامزد معروف دیگری نوشته شده در صورتی که مقابل آن اسم، کد خودش را ذکر کرده تا با این ترفند آرا آن کاندیدا را به سود خود تغییر دهد! او که این اقدام را به نوعی ترفند حیله‌گرانه برای کسب آرا دانسته گفته تصمیم‌گیری درباره این سرنوشت این نامزد دستگاه قضا باید تصمیم‌گیری کند. بامشکی از تبلیغ کاندیداها پای صندوق‌های رای یا سواستفاده از افراد بی‌سواد هنگام رای‌گیری هم خبر داده و گفته درباره سرنوشت رای این نامزدها پس از شمارش کل آرا تصمیم‌گیری می‌شود.
رد صلاحیت نامزدها حین تبلیغات
در سیرجان استان کرمان اما تخلفات پیش از برگزاری انتخابات شورای شهر کار دست نامزدها داد و دو نفر را رد صلاحیت کرد البته بنا بر اخباری که رسانه‌های محلی این شهرستان منتشر کردند، یکی از رد صلاحیت‌شدگان به صحنه رقابت بازگشت. طبق خبری که در ایسنای استان کرمان منتشر شده، فرماندار سیرجان روز 25 خرداد اعلام کرد که صلاحیت دو نامزد انتخابات شورای شهر به دلیل اعمال خلاف قانون و نامتعارف رد شده است. او همچنین تاکید کرده بود که تعدادی دیگر از کاندیداها مرتکب تخلفات انتخابات دیگری شده بودند که از سوی دادستانی تنها احضار شدند یا به آن‌ها اخطار جدی داده شده است. گفته می‌شود یکی از رد صلاحیت‌ها مربوط به انتشار فیلم آویزان کردن گاو از جرثقیل بود. اتفاقی که با واکنش فعالان حقوق حیوانات و دوستداران محیط زیست همراه بود. گاو در جرثقیل قرار بوده در نهایت قربانی شود. اعضای ستاد انتخاباتی این عضو شورا گمان می‌کردند که این اتفاق می‌تواند حربه تبلیغاتی باشد درحالیکه فعالان مجازی به آن روی خوش نشان ندادند و صلاحیت این کاندیدا هم در نهایت رد شد.
با این وجود چندی بعدی اعلام شد که او به صحنه رقابت‌ها بازگشته است. در سیرجان اما رئیس ستاد یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر دستگیر شد. آنطور که رسانه محلی حوادث نگارستان نوشته، این شخص که توسط پلیس امنیت عمومی دستگیر شده،‌ دست به اقدامات خلاف قانون و خرید و فروش رای زده بود.
دستگیری 70 نفره در قزوین
تاکنون در سطح استان قزوین بیش از 70 نفر در ارتباط با تخلفات انتخاباتی شوراها دستگیر شدند. آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است، دادستان قزوین در توضیح این جرایم گفته: ۱۰ مورد تبلیغات غیرمجاز کاندیداها و طرفداران آنها در مقابل شعب اخذ رای، ۲۰ مورد خرید و فروش آرا با استفاده از خودروهای فاقد پلاک و ۳۰ مورد اخلال در نظم عمومی و روند انتخابات بوده است.
او همچنین گفته برخی از دستگیر شدگان کاندیداهای انتخابات شورای شهر و روستا بودند که برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌شود و در صورت استمرار تخلفات و اقدامات غیرقانونی بازداشت می‌شوند. گفته می‌شود که در جریان این دستگیری‌ها بیش از 30 دستگاه وسیله نقلیه توقیف شدند و 10 واحد صنفی نیز پلمب شدند و مقادیری نیز پول نقد از متخلفات کشف و ضبط شده است.
دستگیری لیدرها و خریداران رای
جسته و گریخته و در گوشه و کنار ایران خبرهایی از دستگیری لیدرهای انتخابات که در روز رای‌گیری اقدام به خرید و فروش رای یا حتی تبلیغات دیرهنگام کرده بودند، می‌رسد. علی ادبی فیروز، رئیس دادگستری چالوس جمعه به خبرنگاران گفته بود که 8 لیدر متخلف هنگام خرید رای خبر داد.
همچنین دادستان عمومی و انقلاب قرچک ورامین دیروز اعلام کرد که بسیاری اقدام به خرید و فروش رای یا استفاده از شناسنامه افراد غیر یا شناسنامه مجعول در اطراف بعضی شعب اخذ رای کردند. سعید دوستی نژاد اخطار داده که آرای شعبی که این جرایم در آن‌ها صورت گرفته باطل خواهد شد.
کمترین تخلف انتخاباتی ثبت شده در استان البرز
آنطور که خبرآنلاین گزارش کرده به نظر می‌رسد که پیش از برگزاری انتخابات شوراهای شهر یعنی تا تاریخ 26 خرداد کمترین میزان تخلف‌های انتخاباتی در استان البرز ثبت شده بود.
رئیس کل دادگستری استان البته کمترین میزان تخلف را مربوط به قوانین ثبت شده را مرهون تشکیل کمیته رصد و پایش فضای مجازی در استان و نظارت و پیگیری از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها برای ممانعت از استفاده از اموال دولتی و عمومی برای تبلیغ نامزدها می‌دانست.
استانی که در جریان برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا بیشترین تخلف را داشت تا لحظه نگارش این گزارش مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که استان تهران یکی از استان‌ها با تخلف بالاست زیرا علی دیزجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران 26 خرداد گفته است: از اسفند ۹۹ تا پایان اردیبهشت ماه حدود ۷۰ فقره پرونده تخلفاتی در استان تهران تشکیل شده و بیشتر تخلفات مربوط به انتخابات مجلس و شورای شهر است.
از نظر او مصادیق تخلفاتی شامل هتک حرمت، اخلال در نظم از طریق ایجاد رعب و وحشت، اهانت، جعل و ربودن اوراق و اسناد انتخاباتی، استفاده از هرگونه دیوارنویسی، پلاکارد علیه رقیب و … است.
به گزارش پیام ما، باوجود تخلفات انتخاباتی اما تکلیف شورای ششم و نفرات راه پیدا کرده به صندلی‌های این نهاد، امروز مشخص می‌شود اما آغاز کار آن‌ها احتمالا اواسط تابستان است و اولین دستور کارشان هم بدون شک انتخاب شهردار خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *