سایت خبری پیام ما آنلاین | رانندگان جرثقیل و کارمندان واکسن کرونا زدند

شهردار تهران درباره انحراف در واکسیناسیون پاکبانان به شورای شهر گزارش داد

رانندگان جرثقیل و کارمندان واکسن کرونا زدند

نوری، عضو شورای شهر تهران: پاکبان‌های مناطق جنوبی پایتخت واکسن کرونا دریافت نکردند نظری، عضو شورای شهر تهران: چگونه نداشتن کد ملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از انجام کارهای سخت نمی‌شود؟





رانندگان جرثقیل و کارمندان واکسن کرونا زدند

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۳۰

انحراف در واکسیناسیون پاکبانان بعد از آبادان و علی‌آباد به تهران هم رسید و روز پنجشنبه درباره واکسیناسیون تعدادی از نیروهای خدماتی شهرداری منطقه ۶ خبرهایی به گوش رسید. مساله‌ای که البته از سوی شهرداری تهران رد نشد و مشخص شد، واکسن خواری غیر از منطقه ۶ در منطقه ۱۶ و ۱۹ هم مشاهده شده است. صبح دیروز یکشنبه، دوازدهم اردیبهشت، شهردار تهران به شورای شهر آمد تا درباره روند واکسیناسیون و گزارش‌هایی که حراست شهرداری تهیه کرده است، توضیحاتی داد.

هاشمی در ابتدای جلسه در نطق پیش از دستور خود، به موضوع انحراف در واکسیناسیون پاکبانان در تهران اشاره کرد، براساس گفته او شهردار تهران خواسته تا با خاطیان برخورد شود و اطلاعات دریافت‌‌کنندگان واکسن‌ها اعلام شود. او گفت: «البته لازم است بارگذاری اطلاعات واکسیناسیون با سرعت بیشتری بر روی سایت انجام شود و این می‌تواند نمونه خوبی برای دولت باشد و این کار را انجام دهد، چرا که اطلاعات واکسیناسیون در دسترس عموم قرار می‌گیرد.»
اسامی در سامانه شفاف بارگذاری شد
پس از او پیروز حناچی، شهردار تهران درباره انحراف در واکسیناسیون پاکبانان شهرداری تهران توضیحاتی ارائه کرد. او گفت طی بررسی‌ها از مناطق متوجه انحرافاتی جز در منطقه ۶ شده: «در پی آن یک رئیس ناحیه تا صبح عزل شد. صبح پنجشنبه در توییتی اعلام کردم، پیگیر ماجرا هستیم و از رسانه‌ها بابت حساسیتی که به موضوع دارند تشکر کردم و دستور برخورد و پیگیری و بارگذاری اسامی دریافت‌کنندگان واکسن در سامانه شفافیت را دادم. »
شهردار تهران تاکید کرد: «بحث عمده در منطقه ۶ بود که طی مکاتبه شهردار منطقه ۶ با بهداشت شمال غرب لیستی با ظرفیت ۳۲۵ نفر برای تزریق واکسن اعلام شد از این تعداد ۱۹۸ نفر واکسن دریافت کردند که اسامی آن‌ها را از طریق حراست وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم.» طبق گفته‌های حناچی تاکنون ۴۴ نفر از پرسنل بازیافت، ۱۰۰ نفر پاکبان، ۱۲ نفر کارمند، ۱۳ نفر فاقد رابطه استخدامی، ۲ نفر راننده چرثقیل، ۹ نفر راننده خودرو سرویس، یک نفر شهربان و ۱۷ نفر کارگر فضای سبز واکسن دریافت کردند.
او که علت انحراف در واکسیناسیون را علت دقیق نبودن شهرداری در سیستم توزیع می‌داند، تاکید کرد: «توزیع را با دستور العمل دقیق نداده بودیم و با دقت بالا مشخص نکردیم که این پروتکل امروز ابلاغ می‌شود.» شهردار تهران در نهایت مطابق با گزارش حراست شهرداری درباره کل پرسنل واکسینه شده در این نهاد گفت: «واکسیناسیون پرسنل شهرداری تهران از ۳ اسفند سال ۹۹ با مشارکت کارکنان سازمان بهشت زهرا به تعداد ۵۴۳ نفر آغاز شد. در ادامه سازمان پسماند و مناطق ۲۲گانه با معرفی پاکبانان بالای ۵۰ سال آغاز و از تعداد ۷ هزار و ۴۵۵ نفر معرفی شده تعداد دو هزار و ۷۲۵ نفر تاکنون اقدام به تزریق یک دوز واکسن آسترازنکا و یا سینوفارم کردند. به جز منطقه ۶ تعداد ۲۰ نفر مغایرت در دستورالعمل واکسیناسیون در دفاتر حراست احصا شده است که خطا کمتر از یک درصد است. از این تعداد ۱۳ نفر مربوط به منطقه ۷ بوده و در منطقه ۶ نیز عوامل کارگری پسماند، کارگری فضای سبز، رانندگان خودرو سرویس ۷۳نفر هستند که تعداد ۲۵ نفر از پرسنل و غیرپرسنل فاقد رابطه استخدامی در منطقه وجود داشته است.»
چرا افغانستانی‌ها واکسن کرونا دریافت نکردند؟
پس از گزارش شهردار تهران حجت نظری به روند اطلاع‌رسانی درباره اسامی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا انتقاداتی وارد کرد. نظری گفت: « چرا اعلام اسامی به این شکل صورت گرفته است؟ اینکه صرفا کد‌ملی و منطقه محل خدمت حدود ۱۶۰۰ نفر از حدود ۲۷۰۰ نفری که واکسن کرونا به آنان تزریق شده اعلام شود، چه نسبتی با شفافیت دارد؟ کجای این اقدام شفافیت است؟ آیا نمی‌شود تصور کرد که عده‌ای قصد مسخره کردن سامانه شفافیت را داشته‌اند؟ طبق آنچه که از اسامی در سامانه شفافیت عنوان شده، همچنان امکان تشخیص اینکه دریافت‌کننده واکسن جزو اولویت‌ها بوده یا خیر وجود ندارد و اگر منع قانونی برای اعلام اسامی وجود دارد، لازم است حداقل عنوان شغلی دریافت کنندگان به طور دقیق اعلام شود، نه صرفا منطقه محل خدمت آنان.»
سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در ادامه به عدم واکسیناسیون پاکبانان افغانستانی اشاره کرد و خواست تا دولت هرچه سریع‌تر برای آن تدبیری داشته باشد: «نباید میان پاکبان ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود داشته باشد. اما طبق آنچه که پیگیری کردم، ظاهرا اتباع افغانستانی به دلیل نداشتن کد‌ملی امکان استفاده از واکسن را ندارند که لازم است دولت هرچه سریع‌تر تدابیری را در این خصوص اتخاذ کند. ضمن اینکه چگونه نداشتن کد‌ملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از انجام کارهای سخت نمی‌شود؟ اگر قانونا نمی‌توان به عزیزان پاکبان افغانستانی واکسن تزریق کرد، آیا قانونا می‌توان آن‌ها را به کار مشغول کرد؟»
پاکبان‌های جنوب پایتخت، واکسن نگرفتند
پس از او زهرا صدراعظم‌نوری درباره واکسینه نشدن تعدادی از پاکبان‌های مناطق جنوبی انتقاد کرد و گفت: «براساس پیگیری‌ها و آمار ارائه شده تعداد نیروهای خدمات شهری و کسانی که احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا بالا است، در حدود ۵۵ هزار نیرو هستند که از این تعداد دو هزار و ۲۴۸ نفر تاکنون واکسن دریافت کردند. همچنین تقریبا در حدود ۵۰ هزار نفر باقی ماندند، اما از این گزارش مناطقی را داریم که تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکردند. برای مثال در مناطق جنوبی، منطقه ۱۶.۱۷، ۱۸.۱۹، ۲۰.۲۱ و ۲۲ هیچ واکسنی دریافت نشده است. همچنین در مناطق ۱۵،۱۴ آمار ۹۵ نفری و ۵۶ نفری واکسن دریافت کرده‌اند. در منطقه ۱۰،۱۱ و ۱۲ نیز هیچ واکسنی دریافت نکردند، عمده دریافت واکسن در مناطق ۲،۳، ۴،۵، ۶، ، ۸.۹ و ۱۳ است.» پس از او علی اعطا، نیز نسبت به ورود دیرهنگام شهرداری به تخلفات در بخش واکسیناسیون انتقاد کرد و ناهید خداکرمی نیز گفت: معمولا حساسیت به تخلفات کوچک خیلی بیشتر از تخلفات بزرگ است. همه می‌دانیم که چرا آن تخلفات کوچک بزرگ می‌شوند تا تخلفات بزرگ در سایه بمانند.
در انتهای جلسه نیز هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح دو فوریتی شورا که خواسته بود تا شهرداری خودش برای کارکنان خودش واکسن تهیه کند، گفت که این طرح همچنان در هیات رئیسه است و باید پخته‌تر شود. او همچنین درباره حساسیت شورا و شهرداری نسبت به تخلفات محرز شده در بخش واکسن گفت: «اگر متوجه شویم که امکان فرار واکسن وجود دارد ورود می‌کنیم. در مناطق دیگر هم بوده است و این حساسیت خیلی جدی وجود دارد و سابقه نداشته است که در شهرداری تهران به این سرعت تعدادی را از کار برکنار کنند. تاکنون دو سه نفر از مقامات در حد رئیس ناحیه از کار برکنار شدند و شهرداری نظارت خوبی انجام می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *