پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ماجرای ادامه دار سایت پسماند ساوه

ماجرای ادامه دار سایت پسماند ساوه





۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵

ماجرای ادامه دار سایت پسماند ساوه

پس از انتشار خبر احداث سایت فرآوری پسماندهای ویژه در ساوه که با واکنش های گسترده مردم، نخبگان، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، امام جمعه و سایر اقشار در اعتراض به اجرای این طرح مواجه شد، برخی مسئولین از منتفی شدن اجرای این طرح خبر دادند و اعلام این خبر موجب کاهش سطح واکنش‌های اعتراضی به این طرح شد.

در واقع پس از اعلام منتفی شدن این طرح جنجالی، زمزمه‌هایی از ادامه اقدامات برای احداث این سایت به گوش رسید، تا آنجا که دادستان ساوه در جلسه دیدار مسئولین شهرستان قضائی با امام جمعه، اظهار کرد:تا آنجاکه اطلاع دارم اجرای طرح پسماند در این شهرستان منتفی نشده است.

مجید علیپور گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش گروه‌های مردمی و رسانه‌ها برای منتفی شدن احداث سایت پسماند به وسعت ۱۰۰ هکتار در ساوه، اما مکاتباتی که توسط مجری طرح صورت می‌گیرد، بیانگر آن است که اجرای این طرح در ساوه همچنان ادامه دارد.

به گفته این مقام قضائی با شدت‌گیری اعتراضات مردمی مبنی بر توقف عملیات اجرایی این پروژه، برخی مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در مصاحبه‌ها از منتفی شدن این طرح زیست محیطی سخن گفتند، اما هیچ دستور مکتوب و نامه‌نگاری کتبی مبنی بر توقف اجرای این طرح و منتفی شدن کامل آن صورت نگرفته و شواهد و قرائن حاکی از ادامه اجرای این پروژه است.

بر اساس این گزارش، با آغاز عملیات اجرایی و کارهای مطالعاتی اجرای سایت پسماند در ساوه، خبرگزاری ایسنا این مسئله را پیگیری کرد و با انتشار گزارشی با عنوان «ساوجی‌ها می‌پرسند، آیا ساوه زباله‌دان می‌شود؟ «  در ۲۴ آذر ۹۷ ، اجرای طرح راه‌اندازی یک مرکز بزرگ «بازیافت، امحاء و ذخیره پسماندهای ویژه و صنعتی استان و کشور» در ساوه رسما علنی شد عکس العمل اعتراضی و نگرانی مردمی در نهایت باعث شد که متولیان امر در آن مقطع زمانی خبر از منتفی شدن این طرح در ساوه بدهند، اما زمزمه‌های احیای مجدد این طرح و از سرگیری اجرای آن موجب شد تا بار دیگر پیگیر سرنوشت این طرح  شویم، طرحی که مسئولان همچنان آنرا یکی از نیازهای زیرساختی استان می‌دانند و هنوز بر لزوم اجرایی شدن آن هرچند در شهرستانی دیگر، تاکید می کنند.

استاندار استان مرکزی از جمله مسئولان موافق طرح بود و پیشتر به ایسنا گفته بود: سایتی که برای مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در ساوه مطرح شده یکی از استانداردترین و مدرن ترین سیستم‌های پسماند صنعتی است که حتی می‌توان آنرا درون شهرها نصب کرد.

سیدعلی آقازاده با اشاره به فعالیت چنین سایت‌های مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرهای اروپایی اظهار کرد: این سایت به لحاظ مدرن بودن سیستم مدیریت پسماند، هیچگونه آلایندگی در پی نخواهد داشت و راه‌اندازی آن به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی بیان کرده بود: به نظر می‌رسد مخالفت‌ها با راه‌اندازی این سیستم ناشی از نبود اطلاعات کافی است و معتقدم در صورت اطلاع رسانی صحیح و آگاهی بخشی دقیق مخالفت‌ها از بین خواهد رفت.

براساس طرح ارائه شده برای استقرار این سایت، تمرکز زیاد واحدهای تولیدی و صنعتی در استان مرکزی و استان‌های همجوار که پسماند زیادی را تولید می‌کنند، از مهمترین دلایل توجیهی اجرای آن است.

در اینکه استان مرکزی همچون دیگر استان‌های کشور درگیر معضل زباله‌های صنعتی و ویژه است شکی نیست، اما منتقدان اجرای این طرح می گویند نگران «تبدیل شدن ساوه به زباله‌دان کشور» هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر