پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» بررسی می کند جایگاه جوانان در وزارت ورزش و جوانان کجاست؟

«پیام ما» بررسی می کند جایگاه جوانان در وزارت ورزش و جوانان کجاست؟





۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۱۲

«پیام ما» بررسی می کند
جایگاه جوانان در وزارت ورزش و جوانان کجاست؟

فاطمه پورمرادی

سال 89 بود که اداره تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان با هم ادغام شدند و در قالب اداره ورزش و جوانان آغاز به حیات خود داد.
برخی ها معتقدند که از همان زمان است که با یکی شدن بودجه های این دو سازمان، فاتحه بخش جوانان خوانده شد.
کارشناسان امور جوانان می گویند هزینه های بسیار زیادی که در برخی از حوزه های ورزش حیف و میل می شود بی آنکه اندکی توجه به حوزه جوانان شود وهرگاه می خواهند مدیر کلی برای این سازمان منصوب کنند توجه دارند تا وی ورزشی باشد و یا به نوعی با ورزش در ارتباط باشد در حالی که معاونت جوانان در سازمان گم شده است.
عده ای هم معتقدند که شاید تنها برای راضی کردن جوانان عنوان اداره ورزش ، واژه جوانان را هم به یدک می کشد.
بررسی عملکرد فعالیت‌های دستگاه های اجرایی مرتبط با امور جوانان و آن ارسال به مراجع ذی‌ربط،ساماندهی و نظارت بر مراکز خدمات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی جوانان و ساماندهی فعالیت‌های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی تنها بخشی از وظایف امور جوانان این اداره کل است و سازمان ورزش و جوانان تا چه اندازه در انجام این وظایف موفق بوده است؟
شناسایی، نظارت، حمایت و تقویت تشکل‌های غیردولتی جوانان نیز یکی دیگر از وظایف این سازمان است.

تشکل های غیر دولتی جوانان یا همان سمن ها با ارائه طرح هایشان به وزارت ورزش و جوانان و پس از تایید آن ها بودجه ای برای کمک به اجرای آنها دریافت می کنند.
بسیاری از طرح ها تاکنون با هزینه شخصی اعضای انجمن ها در حال اجرا هستند اما این بودجه می تواند بخشی از مشکلات مالی این سمن ها را برطرف کند.
از یک دی ماه امسال وزارت این بودجه را به اداره کل ورزش و جوانان واریز کرده است اما علی رغم پیگیری های مکرر انجمن ها به دلایل نامعلومی هنوز این بودجه به حساب سمن ها واریز نشده است.
روح الله اسدی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص دلیل عدم پرداخت بودجه سمن ها گفت: مشکلات ذی حساب مانع واریز این پول به سمن شده است.
وی در پاسخ به شایعه مبنی بر اینکه« این پول جای دیگر خرج شده است» گفت: خیر تاکنون اجازه ندادیم که مشکلات باعث شود که این پول صرف هزینه ی دیگری شود و تا زمانی که من در این سمت باشم اجازه نخواهم داد چنین اتفاقی صورت بگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که تا هفته آینده این مشکل برطرف شود.
امیر یزدی زاده، مدیر عامل انجمن باران بینش در گفتگو با ما گفت: با توجه به مشکلاتی که در راس مدیریتی سازمان ورزش و جوانان کرمان وجود دارد متاسفانه این سازمان از پرداخت بودجه برای توانمند سازی سمن ها جلوگیری می کند.
وی ادامه داد:به نظر ما از حق جوانان گرفته می شود و صرف امور ورزش می شود که این عادلانه نیست و البته اندک بوجه ای هم که خود وزارت خانه به ما تخصیص داده است را نمی پردازند.
وی گفت: درست است که سمن ها غیر دولتی اند اما دولت وظیفه دارد که آنها را توانمند نگه دارد تا زمانی که نقشی را که دولت خود نمی تواند انجام دهد را سمن ها انجام دهند.
مدیرعامل «انجمن باران بینش» معتقد است که ما در استان کرمان زخم های فرهنگی بسیاری داریم که همین سمن ها در راستای حل این مشکلات و معضلات قدم بر می دارند.
وی ادامه داد: درست است ورزش بخش قابل قبولی از جامه ما را شامل می شود ما نمی گوییم ورزش نباشد اما می گوییم همه چیز باید مساوی باشد، ادغام نا مبارکی که ورزش و جوانان درمجلس هشتم داشت،ضرر بزرگی به حوزه جوانان زده است.
به گفته ی یزدی زاده، چون حوزه ورزش حوزه ای پر خرج است و اعتباراتی که در بخش تنها به یک ورزش قرار می گیرد اصلا با حوزه جوانان قابل مقایسه نیست.
وی معتقد است که متاسفانه بعد از تغییرات مدیرتی که در کرمان به وجود آمده است مشکلات بسیاری گریبان گیرمان شده و هیچکدام از مسئولین این اداره نیز پاسخگو ما نیستند و این نشان می دهد که این موضوع برایشان فاقد اهمیت است.
وی تصریح کرد: ما مکررا، شفاهی، کتبی و یا با بیانیه درخواست خود را به این مسئول گفتیم اما به هیچ نتیجه ای دست نیافتیم.
به گفته‌ی وی اگر به جوانان اهمیت ندهیم وضعیت بد تر خواهد شد و اگر این هزینه های چند میلیونی که در یک ورزش هزینه می شود نصف این مبلغ در امور جوانان هزینه شود قطعا وضعیت بهبود خواهد یافت.
سجاد مزنگ، مسئول موسسه آوای همدلی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:همیشه مشکلات مالی هست اما در دوره های قبل به نوعی کمتربوده است.
وی افزود:همیشه هزینه های این سازمان بیشتر به ورزش می رسید حتی ،در دوره های قبل پول به حساب تشکل ها می رفت سپس آن پول را می گرفتند و خرج جاهای دیگر می کردند در صورتی که این پول حتما باید صرف هزینه های تشکل ها شود.
مزنگ بیان کرد: اما این بار تشکل ها پیگیر این قضیه هستند و نمی گذارند حقی ازشان ضایع شود و اجازه نمی دهیم جای دیگر هزینه شود.
وی ادامه داد: سرپرست اداره باید بداند این پول برای چیز دیگر است اصلا نباید روی این بودجه حساب کند ؛ این ضعف مدیریتی است که باعث این نابسامانی ها شده است.
با وجود تماس ها و پیام های بسیار خبرنگار ما با مدیر کل سازمان ورزش و جوانان،دفتر وی و همچنین روابط عمومی این سازمان، تمامی تماس های ما بی پاسخ ماند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *