پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کلوت های شهداد میزبان همایش کویرنوردی کارگران کشور

کلوت های شهداد میزبان همایش کویرنوردی کارگران کشور





۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۰۴

کلوت های شهداد میزبان همایش کویرنوردی کارگران کشور

همایش کویرنوردی کارگران کشور با حضور 77 کویرنورد زن و مرد از 19 استان پنجشنبه در کلوت های شهداد کرمان آغاز و صبح دیروز جمعه 15 بهمن ماه به پایان رسید.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش کارگری، 77 کویر نورد زن و مرد کارگر از 19 استان کشور در کلوت های شهداد کرمان گرد هم آمدند تا با گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب و دهه مبارک فجر، از زیبایی های طبیعی و خدادادی استان کرمان بازدید کنند.
در این همایش که با حضور کارگران استان های کرمان، خراسان جنوبی، رضوی، شمالی، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، گلستان، گیلان، تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، همدان، قزوین، فارس و هرمزگان برگزار شد کویرنوردان ابتدا در کرمان مورد پذیرش هیات ورزش کارگری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قرار گرفتند و سپس بعد از طی مسافتی 2 ساعته وارد کلوت های شهداد شدند.
کویرنوردانی که از استان های سردسیر عازم کرمان شده بودند تا گرمای کویر را در فصل زمستان تجربه کنند در طول مسیر آماج برف و بورانی و بارانی شدند تا به استان چهارفصل ایران به طریقی دیگر بنگرند.
میثم یکی از کویرنوردان می گوید؛ احساسم این بود کرمان در این موقع از سال باید گرم باشد. شب گذشته هوای کرمان بارانی بود و امروز هم که برف غافلگیرمان کرد. خدا رو شکر لباس گرم و وسایل و تجهیزات کامل همراه ما بود. اما با ورود به منطقه کویری و کلوت ها هوا بسیار عالی بود. میثم ضمن تعریف از کلوت های شهداد، وجود این منطقه طبیعی و خدادادی را به عنوان یکی از زیباترین مناطق ایران می داند و از همه هموطنان می خواهد تا با حضور در مناطق کویری لذت دویدن و پیاده روی بر روی شن ها و دیدن آسمان صاف را تجربه کنند.
کلوت به کوههای شنی ای می گویند که بر اثر عامل فرسایشی غالب کویر ” باد ” ایجاد می گردد و فرم ها و شکلهای مسحور کننده ای را ایجاد میکنند که کمتر کسی میتواند پس از دیدن این مناظر , انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی مانند نشود. کلوت که از ترکیب دو واژه” کل” به معنی “آبادی” و “لوت” که نام بیابانش هست آمده است.
وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاکی عجیب و غریب بیفتد و این سازه های خاکی تا چشم کار میکنند دیده میشوند ، انگار وارد یک شهر شده اید. شهری بدون هیچ سکنه ای که انگار تنها برای ارواح ساخته شده. شاید برای همین است که میگویند اینجا شهر جن و پری است.
«شهداد» تا کرمان صد کیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «کلوتها» 40 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمینشناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است.
یادآوری می نماید این برنامه زیر نظر فدراسیون ورزش کارگری و انجمن کوهنوردی کارگران کشور انجام و در این همایش بیژن شفیع خراسانی نایب رئیس فدراسیون، اسماعیلی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نخعی رئیس و بساره دبیر هیأت ورزش کارگری استان، فرجی پور دبیر انجمن کوهنوردی کارگران کشور و مسئولین اداره کل ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *