پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دکتر بیرجندی، مدیر کل توسعه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور: طرح خواهرخواندگی استان کرمان یک کار خلاقانه است

دکتر بیرجندی، مدیر کل توسعه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور: طرح خواهرخواندگی استان کرمان یک کار خلاقانه است





۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۵۶

دکتر بیرجندی، مدیر کل توسعه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور:
طرح خواهرخواندگی استان کرمان
یک کار خلاقانه است

مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی و همایش سه روزه مدیریت اثر بخش در سازمان‌های مردم نهاد، صبح دیروز و با حضور نمایندگان سمن های مردم نهاد شش استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که دکتر محمد بیرجندی، مدیر کل توسعه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار چناریان، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان و جمع دیگری از مسئولین و مدعوین حضور داشتند، ماشاالله کاربخش، رئیس هیأت مدیره بنیاد نیکوکاری و فرهنگی سیدالشهداء(ع) و مسئول ستاد برگزاری این همایش منطقه‌ای، در سخنان کوتاهی ضمن خیرمقدم و تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، گزارشی از روند کارهای انجام شده برای برگزاری این همایش ارائه و توضیحاتی درباره مدیریت اثربخش در سازمان های مردم نهاد و بحث منابع انسانی، مشارکت و بازاریابی اجتماعی بیان کرد و گفت: این کارگاه آموزشی از روز سه شنبه کار خود را آغاز کرد و بنابر همزمانی با 12 بهمن، قرار بر این شد که امروز مراسم افتتاحیه این همایش و کارگاه آموزشی برگزار شود. در ادامه متن پیام استاندار کرمان، علی رضا رزم حسینی توسط مسئول ستاد قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است؛
« آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد که از آن به عنوان ام المفاسد یاد می شود، سر منشا بخش زیادی از دردهایی است که امروز دامان بشریت را گرفته و امیدهای زیادی را ناامید کرده است. براستی جواب نگاه ناامید پدر و مادری که فرزندانشان در دوزخ آسیب های اجتماعی سوخته را کدام نهاد پاسخگو خواهد بود و آیا این پاسخگویی دردی از دل دردمند آنها را درمان می کند؟
در استان کرمان با تاکید بر روحیه جهادی و انجام کارهای اثرگذار، در کنار تمامی برنامه ریزی ها، طرح های نجات یک و دو تدوین و اجرایی شده تا آسیب های اجتماعی را بر اساس یک الگو در دو منطقه پرآسیب برطرف کرده و در ادامه با رفع کاستی های احتمالی و تقویت نقاط قوت، این طرح را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه مطلوب می دهیم.
در این راستا نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه اجتماعی و خیرین سلامت که احساس مسئولیت کرده و برای کاهش اعتیاد و آسیب های اجتماعی وارد صحنه شده اند، بسیار ستودنی است.»
نقش پررنگ سازمان های مردم نهاد در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی
در ادامه سردار حسین چناریان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: خوشحالیم استان کرمان که همواره یادآور خاطرات خوب و رشادت های زیاد مردم این منطقه است، میزبان برگزاری این کارگاه در این ایام پرشور و سرور است . این کار مبتکرانه که مدیریت کارها را به سازمان های مردم نهاد بسپاریم، تاثیر زیادی در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دارد و از حضور و مشارکت واقعی سازمانهای مردم نهاد باید به عنوان دست آورد باارزش انقلاب نام برد.
وی ادامه داد: مشارکت و حضور سازمان های مردم نهاد و تشکل ها گرچه شاید دیراتفاق افتاده اما در هر حال اثرات این اتفاق باارزش را در عرصه پیشگیری آسیب های اجتماعی اتفاقی میمون و خجسته است که اثرات بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم روز به روز هم شاهد پیشرفت این سازمان ها و سمن ها و تشکلات باشیم که باید به واقع از فعالیت های آنها قدردانی کنیم.
چناریان افزود: باید دنبال تبادل افکار و نظرات و سرعت عمل در کسب تجارب اثرگذار بین نهادهای مردمی و تشکیل شبکه های هماهنگ بین سمن ها در دنیای مدرن امروز باشیم و با مدیریت خوب سعی در علمی شدن این تشکل ها داشته باشیم که برگزاری این گونه کلاس ها و همایش ها می تواند نقش مهم و به سزایی در روند رو به رشد و علمی شدن کارهای این سمن ها داشته باشد.
لزوم حفظ ارتباط موثر بین سمن ها و تشکل ها
دکتر محمد بیرجندی، مدیر کل توسعه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر از سخنرانان این همایش گفت: قصد من سخنرانی نیست بلکه یادآوری نکاتی است که بتوانیم با روحیه بهتر، انگیزه بالاتر و محکم تر در مسیری که قرار گرفته ایم، قدم برداریم. مشارکت و راهبردهای مشترک از جمله نکاتی است که با حساسیت و استمرار خاصی باید به آن توجه داشت، حوزه مشارکت و کاربردی کردن راههای آن است، بنابر این هرجا که با گروههای مخاطب خودتان همراه و همگام نباشید نمی توانید به نتیجه خوبی دست پیدا کنید. برگزاری این گونه برنامه ها نیز بی شک در جهت اقدام برای جلب مشارکت و همراه بودن است.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم سطح مشارکت ها بالا رود، باید اقدامات و کارهای مشترکی را پیش بینی کرد، شرکت دادن خود متولیان و افراد در اقدامات مشترک به نوعی ایجاد خلاقیت و نوآوری است و همین برنامه ها قطعا بارقه هایی را ایجاد می کند که در نهایت منجر به تجارب جدیدی خواهدش شد.
دکتر بیرجندی افزود: تبدیل کردن ایده های و جذاب مانند همین برنامه خواهر خواندگی بین استان های شرکت کنده در این کارگاه که از طرف استان کرمان ارائه شده، یعنی اینکه ما خلاقانه برخورد کرده ایم و زمانی می توانیم نوآوری را معنی کنیم که به ایده ها و اندیشه های نو، جامه عمل پوشانده باشیم.
مدیر کل توسعه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در بعضی استان ها این کارها و ایده های نو و خلاق کمتر دیده می شود، از آنها نیز می خواهیم تا تلاش خود را بر اساس رقابت سالم بیشتر کنند تا بر اساس توان خود به هدف اصلی که توانمند سازی است، برسیم.
وی با اشاره به اینکه امسال 2 برابر سال گذشته همایش های منطقه ای برگزار کرده ایم، افزود: سه مطالبه جدی از سمن ها داریم؛ اول اینکه ارتباط موثر و جدی خود را با سمن های سطح یک قطع نکنند و با آنها ارتباط و میانه صمیمانه ای داشته باشند و از رقابت ناسالم و غیر ضروری پرهیز کنند. دوم میل به سمت کار گروهی است، چرا که گروهی بودن و گروهی کار و فکر کردن، هم تعداد و هم کیفیت و هم کمیت را افزایش می دهد، گروه محوری باعث باعث فعال کردن بخش های خصوصی بیشتری در این کار می شود و سوم اینکه؛ با کارشناسان موضوعی، ارتباط خوب و صمیمانه ای برقرار کنند تا بتوانیم دانسته های سمن ها را بالا ببریم.
در ادامه از وب سایت جامع سمن های استان کرمان به آدرس Kermanngo. com که به همت بنیاد نیکوکاری و فرهنگی سیدالشهدا(ع) طراحی شده و همچنین اتوبوس امید رونمایی و از خدمات چندین ساله سردار چناریان در عرصه های مختلف قدردانی به عمل آمد.
لازم به ذکر است این همایش و کارگاه آموزشی، با تأمین اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در راستای طرح آموزش‌های کاربردی برای توانمند‌سازی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط بنیاد نیکوکاری و فرهنگی سیدالشهدا(ع) در حال برگزاری است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *