پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زنان علیه ترامپ

زنان علیه ترامپ





۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸

زنان علیه ترامپ

سیمین سلطانی نژاد

مسئله زنان از همان ابتدای کارزار انتخاباتی ترامپ در راس اخبار مربوط به وی بوده است. ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی خود بارها از اظهارات تحقیر آمیز درباره زنان استفاده کرد. ایده کلی ترامپ درباره زنان اینگونه است: «موجوداتی تحقیر آمیز که باید ظاهری زیبا داشته باشند.»
دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود سوا از توهین‌هایی که به نامزد‌های زن در این انتخابات کرد و نفرت زنان آمریکایی و میلیون‌ها زن در سراسر جهان را برانگیخت به دلیل رسوایی‌های جنسی مورد اعتراض زنان قرار داشت. تحلیل‌های آماری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نشان می‌داد او نتوانسته در جلب آرای زنان توفیقی داشته باشد.
اظهار نظرهای دونالد ترامپ در طول مبارزه‌های انتخاباتی درباره زنان و مهاجران بارها جنجال به پا کرد. از طرفی صحبت‌ها او درباره رفتارش با زنان باعث شد که بسیاری به او لقب زن ستیز بدهند. سال گذشته وی با اشاره به شکست هیلاری کلینتون در برابر باراک اوباما در انتخابات گذشته با استفاده از یک کلمه نامناست گفته بود: «وی می‌خواست پیروز شود اما در انتخابات باخت.» ترامپ همچنین در مبارزات انتخاباتی خود علیه «کارلی فیورینا» نامزد زن جمهوری خواه خطاب به وی اعلام کرده بود: قیافه‌اش را نگاه کنید! چه گسی به او رای خواهد داد؟! این اظهارات تحقیر آمیز در همان زمان زنان آمریکایی را به خشم آورد به طوری که پیشنهاد برپایی یک تجمع اعتراضی «بدون پوشش» در نشست مجمع ملی حزب جمهوری خواه در اعتراض به معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با استقبال گسترده زنان رو به رو شد.
یک روز پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ صدها هزار نفر از حامیان حقوق زنان در واشنگتن به خیابانها آمدند. تظاهرات مشابهی در حمایت از حقوق زنان و مخالفت با دونالد ترامپ در حدود سیصد شهر آمریکا برگزار شده است. میلیون‌ها زن در ۳۰۰ شهر جهان در اعتراض به ریاست جمهوری دونالد ترامپ و مواضع او در قبال حقوق زنان گرد هم آمدند و علیه او فریاد سر دادند. سازمان دهندگان این اعتراض‌ها می‌گفتند نگران هستند ریاست جمهوری دونالد ترامپ باعث زیر پا گذاشتن حقوق زنان شود.
اما اعتراضات زنان علیه ریاست جمهوری آمریکا هچنان ادامه دارد. زنان سراسر جهان همصدا با زنان آمریکایی معتقدند حقوق آنان تحت ریاست جمهوری ترامپ به خطر می‌افتد. عظیم‌ترین تظاهرات در شهر واشنگتن دی‌سی جایی که کاخ سفید وکنگره آمریکا در آنجا واقع است شکل گرفت که در میان افراد شرکت کننده در تظاهرات هنرمندان سرشناسی نیز حضور داشتند. اما تظاهرات زنان علیه ترامپ تنها منحصر به آمریکا نبود به گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس شمار زنان معترض در انگلیس به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید که در ۱۴ شهر این کشور اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. تظاهرات زنان استرالیایی که البته مردان نیز آنان را همراهی می‌کردند از جمله اعتراضات بزرگ علیه ترامپ بود. شمار زنانی که در ملبورن و سیدنی تظاهرات کردند به هزاران نفر می‌رسید. بجز این در اروپا در شهر‌های برلین (آلمان)، پاریس (فرانسه)، رم (ایتالیا)، اسلو (نروژ)، دوبلین (ایرلند شمالی)، استکهلم (سوئد)، وین (اتریش)، ژنو (سوئیس) و آمستردام (هلند) شاهد تظاهرات زنان علیه ترامپ بودند. در آسیا هم شهر‌های بنگور- کلکته-دهلی نو (هند) و بانکوک (تایلند) زنان معترض ترامپ حضور فعال داشتند. در آفریقا هم صدها هزار زن در نایروبی (آفریقای جنوبی) اعتراض خود را به ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعلام کردند. زنان نگران نادیده گرفته شدن حقوق خود پس به کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا هستند.
همچنین مدل‌ها و خوانندگان مختلف با ارسال پیامی در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود حمایتشان را از این تجمعات اعتراض آمیز اعلام کرده‌اند. زنان معترض به اهانت‌های زشت ترامپ به مقام زنان و همچنین ویدیو‌های منتشر شده از فساد اخلاقی وی معترض هستند.
«مریل استریپ» بازیگر مشهور هالیوود از جمله زنانی است که به اقدامات ترامپ اعتراض کرد. استریپ که برای دریافت جایزه یک عمر دستاورد سینمایی «سسیل بی.دمیل» از جوایز گلدن گلوب به روی سن آمده بود. از ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا به سبب مسخره کردن خبرنگار معلول روزنامه نیویورک تایمز در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش به شدت انتقاد کرد.
«ویولا دیوس» برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز همچون استریپ در سخنرانی پس از کسب جایزه‌اش به ترامپ پرداخت و گفت: «انتخاب او به عنوان رئیس جمهور بازتاب آمریکای امروز است.»
از دیگر زنان معترض به ترامپ ترانه علیدوستی بازیگر فیلم «فروشنده» است که با تحریم جوایز اسکار امسال به اقدامات رئیس جمهور جدید آمریکا اعتراض کرد. برخی این اظهار نظر علیدوستی را به نوعی در راستای گرایش‌های ضد ترامپ هالیوودی‌ها و سلبریتی‌ها ارزیابی و به این اشاره کرده‌اند که موضع علیدوستی بیش از اینکه جنبه ملی و ضد آمریکایی داشته باشد به دلیل گرایش‌های فمنیستی او انجام شده که در حال حاضر در راستای موج تظاهرات فعالان حقوق زنان در آمریکا صورت گرفته است اما در مقابل عده‌ای نیز معتقدند موضع علیدوستی کاملا جنبه ملی دارد و همان طور که خود این بازیگر توضیح داده به دلیل مصوبه ضد ایرانی ترامپ اتخاذ شده است و ربطی به همسویی او با موجی که سلبریتی‌های آمریکایی و هالیوودی‌ها به راه انداخته‌اند ندارد.
این اقدام علیدوستی خیلی زود مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و در بسیاری رسانه‌های معتبر از نیویورک تایمز گرفته تا گاردین و هالیوودریپرتر بازتاب یافت. دیگر هنرمندان ایرانی هم در صفحات اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از علیدوستی حمایت کردند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *