پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | به بهانه استارت ورزش «فوتوالی» در استان کرمان تلفیقی از والیبال، فوتبال و سپک تاکرا

به بهانه استارت ورزش «فوتوالی» در استان کرمان تلفیقی از والیبال، فوتبال و سپک تاکرا





۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۶

به بهانه استارت ورزش «فوتوالی» در استان کرمان

تلفیقی از 

والیبال، فوتبال و سپک تاکرا 

فوتوالی ورزش عجیب و نوپایی است که حدود 37 سال پیش مانند اکثر ورزش های توپی و ساحلی از برزیل متولد شد. از سال 1387 فوتوالی ایران به عضویت فدراسیون جهانی درآمد و از سال 1390 به عنوان یک انجمن جدید با تلاش های سید حسین موسوی شفیق، رئیس کمیته فوتوالی آسیا و اقیانوسیه تحت پوشش فدراسیون انجمن ورزشی قرار گرفت. ایران پس از تایلند دومین کشور آسیایی بود که این رشته را فعال کرد و ورزشکاران ایرانی در سال ۹۳ موفق شدند به صورت رسمی در اولین مسابقات این رشته شرکت کنند و توانایی هایشان را به رخ رقبای خود بکشند.

به بهانه شروع فعالیت جدی انجمن فوتوالی استان و شهرستان، سراغ حمیدرضا سرانجام، رییس کمیته فوتوالی استان کرمان رفتیم تا بیشتر با این ورزش و انجمن فوتوالی استان آشنا شویم. وی که متولد 1362 کرمان و دارای مدرک کارشناسی ارشد کامپیوترمی باشد درباره سابقه فعالیت های ورزشی اش می گوید:

در رشته های بوکس، پرورش اندام و راگبی سابقه ورزش دارم و در این مدت چندین قهرمانی در رشته های وزنه برداری قدرتی و راگبی به دست آوردم. بنده همچنین دارای مدرک بین المللی مربیگری و داوری راگبی و دبیر هیات وقت استان هرمزگان، مربی تیم راگبی مازندران، بندرعباس و کرمان کلاب راگبی را در کارنامه ورزشی خود دارم. سرانجام درباره دلیل گرایشش به سوی فوتوالی اظهار داشت: از بچگی دنبال ورزش بودم و رشته های مختلفی را امتحان کردم اما هیچکدام به اندازه فوتوالی و راگبی برای من لذت بخش نیست چون کار تیمی است و هیچ چیز به اندازه کار گروهی لذت بخش نیست.

فوتوالی یا والیبال پایی چیست؟

وی در معرفی فوتوالی می افزاید: فوتوالی که خیلی از فوتبالی ها آن را والیبال پایی نیز می نامند، را خیلی ها با سپک تاکرا اشتباه میگیرند همانگونه که راگبی را  با فوتبال آمریکایی اشتباه میگیرند. قواعد فوتوالی مثل والیبال است اما با پا و در زمینی ماسه ای یا ساحلی بازی می شود تعداد بازیکنان در هر تیم دو نفراست، تفاوتش با سپک تاکرا این است که سپک تاکرا در سالن بازی میشود و در فوتوالی ارتفاع تور بالاتر است.  ضمن اینکه جدا از شکل و اندازه توپ ، ورزشکاران سپک تاکرا قد کوتاهی دارند تا خوب بتوانند ضربه بزنند. در مقابل فوتوالی ها باید قد بلندی داشته باشند و البته بدن های کاملا آماده و منعطف . به هر حال باید انعطاف بدن هایشان این قدر باشد که بتوانند 220 سانتیمتر بپرند و با پا اسپک بزنند. یکی دیگر از شرایط ورزشکاران فوتوالی در این است که کسانی که پیشینه بازی فوتبال داشته باشند در آن موفق ترند.

قوانین فوتووالی

رییس انجمن فوتوالی استان درباره قوانین دیگر این بازی می گوید:  برای فوتوالی نیازی به کفش نیست و بازیکن باید با پاهای برهنه روی ماسه های روان ساحل قدرتش را به نمایش بگذارد. در این ورزش تنها جایی از بدن که فعال نیست، دست ها هستند. شما فقط می توانید با بدن و پاهایتان، توپ را کنترل کنید و در این میان توری مثل تور والیبال، دو تیم را از هم جدا می کند.

ارتفاع تور در زمین فوتوالی به دو متر و ۲۰ سانتیمتر می رسد، در زمینی که ابعاد آن ۹ متر در ۹ متر است. این رشته، ترکیبی از سه رشته والیبال، فوتبال و سپک تاکرا است. حالا با تلفیق این سه رشته، فوتوالی متولد شده است؛ ورزشی که خیلی از بازیکنان فوتبال در دنیا، برای گرم کردن خودشان، حفظ بهتر توپ و تعادلشان، این ورزش را انجام می دهند.

یکی از مهمترین قوانین فوتوالی این است که توپ باید حداکثر با سه ضربه، وارد زمین تیم مقابل شود. حمید سرانجام در این باره می گوید: بازیکنان حداکثر با سه ضرب می توانند توپ را وارد زمین حریف خود کنند. در واقع وقتی توپ وارد زمین می شود هر فرد اجازه این را دارد که تنها یک بار به توپ ضربه بزند مثل والیبال.البته بد نیست بدانید که در قانون جهانی، بازیکنان با یک ضرب هم می توانند توپ را در زمین حریف خود بکارند اما برای اینکه جذابیت بازی بیشتر شود، تصمیم گرفته شد با دو یا حداکثر سه ضرب، بازیکنان توپ را وارد زمین حریف کنند و حالا اگر در این میان یک بازیکن در حین ضربه زدن به توپ، بدنش به بدن حریف خود بخورد، شانس زدن یک ضربه دیگر را از دست می دهد.

قانون مسابقات فوتوالی در ایران به این صورت است که دور اول مسابقات ۲۱ امتیازی است اما در مراحل بعد که بازیکنان می روند برای حذفی تا فینال باید در سه ست ۱۲ امتیازی شرکت کنند که در ست سوم امتیازها باید به ۱۸ برسد تا برنده بازی شوند.

البته گروه ها زمان استراحت هم دارند و باید دو دقیقه نفسگیری کنند تا به ادامه بازی بپردازند. از آنجا که این بازی در روز انجام می شود و ممکن است آفتاب، بازیکنان را در حین بازی اذیت کند، جاگیری تیم ها به صورت چرخشی است، یعنی بعد از تایم استراحت، جای بازیکنان در زمین عوض می شود تا تنها یک تیم زیر نور مستقیم آفتاب اذیت نشود و شرایط دو تیم مساوی باشد.

بازیکنان سرشناس فوتوالی

به گفته سرانجام از بازیکنان سرشناس که به فوتووالی علاقمند شدند می توان به روماریو، رونالدینهو، رونالدو، روبرتو کارلوس، آرین روبن، تیری هانری، مارادونا و مسی و اسطوره فوتبال ایران، علی پروین، منصور تنهایی و کیانوش رحمتی، بازیگران اسبق مس کرمان نام برد. از دیگر فوتبالیست های نام آشنای فوتوالی میتوان به علی کریمی،پژمان جمشیدی ، ادموند بزیک ، علی انصاریان ، محمد نوازی، علی آذری، علی باغمیشه، میرشاد ماجدی و … اشاره نمود.

امیدواریم قطب فوتوالی شویم

وی در ارتباط با برنامه های آتی این انجمن می گوید: کمیته فوتوالی استان قصد دارد در آینده نزدیک با همکاری کمیته استان و شهرستان یک دوره کلاس مربیگری در کرمان برگزار کنیم و امیدواریم با توجه به کم هزینه بودن این ورزش بتوانیم آن را در محلات، شهرها و شهرستان های استان فعال کنیم و پس از آن با توجه به پتانسیل خوب استان، میزبانی مسابقات کشوری را به عهده بگیریم و با توکل به خدا به یکی از قطب های فوتوالی کشور تبدیل شویم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *