پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازار کار و اشتغال دندانپزشک

بازار کار و اشتغال دندانپزشک





۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۲۱

بازار کار و اشتغال دندانپزشک
استخدام دندانپزشک در بیمارستان، کلینیک ها، درمانگاه ها و سایر مراکز درمانی امکان پذیر است. ولی اغلب دندانپزشکان مطب شخصی داشته و به طور مستقل کار می کنند.در هر دو شکل فوق، فعالیت دندانپزشک جنبه درمانی داشته و او مستقیماً با بیمار ارتباط خواهد داشت.
در شکلی دیگر از استخدام دندانپزشک، او می تواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استخدام شود. در این صورت، علاقه به مباحث علمی و آموزش و تدریس، داشتن تخصص (Ph.D) و بورد تخصصی، از مهمترین شرایط لازم به حساب می آید. در شکل اخیر، فعالیت دندانپزشک عمدتاً از حالت درمانی خارج شده و به شکل آموزش و تدریس انجام می شود؛ ضمن این که دندانپزشک می تواند در کنار آن به تحقیقات علمی و فعالیتهای پژوهشی نیز بپردازد.
در حوزه دندانپزشکی در کشور مسایل و مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از :
افزایش بی رویه تعداد دندانپزشکان و کاهش فرصت شغلی برای تعداد زیادی از آنها به خصوص در شهرهای بزرگ در معرض بیماری های عفونی، ایدز و هپاتیت بودن در صورت رعایت نکردن مسایل بهداشتی امکان دچار شدن به بیماری های جسمی مانند آرتروز گردن و مشکلات ستون فقرات و مشکلات چشمی به دلیل داشتن کار فیزیکی زیاد عدم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی برای بیماران که منجر به کاهش مراجعه آنها به جز در شرایط اضطراری شده است.
در سال های اخیر تعداد دندانپزشکان به نسبت جمعیت کشور افزایش زیادی داشته است. به حدی که در شهرهای بزرگ این عدد به میزان استاندارد جهانی رسیده است. به عبارتی فرصت های شغلی برای دندانپزشک در این شهرها بسیار محدود می باشد.
البته در شهرهای کوچک اینطور نبوده و بازارکار خوبی برای دندانپزشکان وجود دارد. اما در کل طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های جوامع علمی خارج از ایران ، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می‌کند.
دندانپزشکی از مشاغل پرطرفدار در بسیاری از کشورهای جهان است. مطابق با آمارها معمولا میزان استخدام و تقاضا برای این شغل در حد خوب و روبه رشدی می باشد. بنابراین دندانپزشکان علاقه مند به کار در کشورهای دیگر، با یک بررسی دقیق می توانند فرصت شغلی مناسبی را یافته و به دنبال آن درآمد خوبی نیز کسب کنند.

وضعیت استخدام دندانپزشک در برخی کشورهای جهان
آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام دندانپزشکان بین سال های۲۰۱۰ تا۲۰۲۰ ، رشد۲۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴ درصد می باشد.
استرالیا – در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد۳۸.۱ درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی می شود.
میزان درآمد دندانپزشک
درآمد دندانپزشک با توجه به محل و شرایط کار متفاوت است. آنهایی که در بخش دولتی کار می کنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آنهایی که در کلینیک های خصوصی کار می کنند، درآمد بالاتری دارند. در کلینیک ها معمولا روال بدین صورت است که دندانپزشک یک حقوق ثابت دریافت کرده و به ازای هر بیمار نیز درصدی به عنوان حق العمل می گیرند.
دندانپزشکان مستقل که دارای مطب شخصی هستند،با توجه به برخی عوامل از جمله مهارت و تخصص، میزان فعالیت و …، درآمدهای متفاوتی دارند. البته معمولا یک دندانپزشک خوب در مطب شخصی درآمد بالاتری نسبت به کار در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی دارد. در کنار این موارد باید توجه داشت که هزینه تاسیس و راه اندازی مطب دندانپزشکی که شامل هزینه های خرید تجهیزات، وسایل و مواد دندانپزشکی به علاوه خرید یا اجاره مکانی مناسب برای مطب می باشد، نسبتا بالا است. اما در صورت موفقیت و داشتن تعداد زیاد بیمار، این هزینه ها در مدت نه چندان زیادی جبران شده و به سوددهی می رسد.
به دلیل بازارکار خوب دندانپزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا، دندانپزشکان درآمدهای خوبی نیز دارند. به طور کلی درآمد آنها از درآمد متوسط جامعه شان بیشتر است.
درآمد دندانپزشک در برخی از
کشورهای جهان
آمریکا- متوسط درآمد سالانه این شغل۱۴۶.۹۲۰ دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار ) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۴۳.۱۵۰ دلار بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالانه۹۲.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه دندانپزشکان مستقل بین۹۱.۰۰۰ تا۱۸۲.۰۰۰ دلار می باشد.
منبع: http://info.donyayekar.ir

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *